مرد نیرومند در لیبیا به قذافی نو مبدل میگردد

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileمرد نیرومند در لیبیا به قذافی نو مبدل میگردد
مرد نیرومند در لیبیا به قذافی نو مبدل میگردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هرج ومرج، وتجربه یک جنگ داخلی، وپارچه پارچه شدن لیبیا با این همه ناملایمات زمانی، درلیبیا یک شخص به وجود آمد که خلیفه حفتر نام دارد، ومیتواند در لیبیا به قذافی جدید تبدیل شود.

او به تازگی در نبرد بنغازی- دومین شهر لیبیا به پیروزی نایل آمد. او از طرف دیگر کشورها منجمله روسیه به صورت فعال حمایت می شود. هدف او ایجاد کنترول کامل بر لیبیا است.
نام او خلیفه بیلقاسم حفتر است و اگرروند بازی در شورش خونینن لیبیا به صورت درست پیش رود این مرد 73 ساله باموهای سفید با عنوان فیلد مارشال ممکن است در تلاش بر ای کم کردن سرعت جریان مها جرین افریقایی که امروز از لیبیا به عنوان یک کشورترانزیت د ر راه به اروپا استفاده میکند، برای آتحادیه اروپا یک متحد مهم باشد. پیروزی در بنغازی پس ازآن بوجود امده ، که نیروهای تحت امر جنرال حفتر د رسه سال گذشته جنگ فرسایشی را با گروه های مختلف جنگجویان اسلامی به راه انداخته بود. از برکت پیروزی د ر بنغازی خلیفه حفتر نه تنها کنترول بیش از حد د رشرق لیبیا بد ست آورد، بلکه نیروهای او کنترول چندین بنادر نفتی ومناطق جنوبی کشور راکنترول مینمایند. حفتراواخر ماه می کنترول بر پایگاه هوایی مهم استراتیژیک یوفرا در 500 کیلومتری جنوب غرب پایتخت طرابلس را نیز بد ست اورد. در حال حاضر، پس از پیروزی در بنغازی حفتر توجه خاصی خودرا به سمت غرب نموده است — به پایتخت طرابلس. به هر صورت، نظامی که د ر اردو برای سال های متمادی خدمت کرده است، و سعی در پنهان کردن واقعیت ها را نیز ندارد که بلند پروازی های خود را به دولت تمام عیار گسترش دهد. با توجه به رسانه های لیبیا حفتر سپس به خوبی ممکن است درسال اینده نامزد ریاست جمهوری شود.
سه حکومت: اگر حفتر و نیروهای تحت امر وی طرابلس را هدف خود قرار دهند انها باید در ابتدا هزارا ن اسلامگرای مختلف ودیگر گروه های مسلح را از انجا برانند. حفتر با د ولت لیبیا نیز با یک رویا رو یی باید اماده باشد، که از به رسمیت شناختن بین المللی برخورداراست. مقر ان در طرابلس است. هر چند دولت تنها بخش کوچکترشهر را کنترل می کند. این دولت توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، دولت به نام شورای ریاست جمهوری یاد می شود. رهبر، ان دوست قدیمی وسیاستمدار لیبیا فیض آل سراج می باشد. او نخست وزیر دولت است که او این دولت را به نام اجماع ملی می خواند. برعلاوه ، چون این دولت در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، ولی نباید آن را به معنای واقعی کلمه تلقی نمود. بر روی کاغذ، دولت وحدت ملی در طرابلس واقعا به عنوان د ولت لیبیا ازطرف سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است. در ارتباط به اتحادیه اروپا باید گفت که او از دولت وحدت ملی بشتیبانی میکند وبه ال سراج ومردم او اتقا میکند که انها به کنترول کردن لیبیا قادرخواهند بود، و طوری که جریان مهاجران وپناهندگان آن کشور رامی توان تحت کنترول خود دراورند. حکومت لیبیا د و رقیب دیگر نیز دارد- یا بعباره دیگر مرکز قدرت. که بدون شک یکی هم بانفوذترین شخص جنرال خلیفه حفترمی باشد وشخص دوم متحد او در مجلس نمایندگان متنخب مردم درپارلمان لیبیا که درشهر توبروک پناه برده وبه عنوان دولت مشروع لیبیا مبارزه به پیش میبرد میتوان نام برد.
کتاب ابی خلیفه بیلقاسم حفتر:
حفتر در 7 نوامبر سال 1943 درشهر اجدابیا درشرق لیبیا تولد شده.
حفتر به عنوان یک افسز جوان، در کودتای که درسال 1969 بوحود امد شرکت ورزید. که درنتیجه این کود تا معمرالقذافی ا دریس شاه راسرنگون ساخت وقدرت رابه دست گرفت. حفتر د ر زمامداری قذافی یکی از ریس ارکان های قوای مسلح بود. و نیروهای لیبیا را درسال 1980 در جنگ با چاد رهبری میکرد. د رآنجاحفتر دستگیر شد واز نعمت قذافی محروم گردید.او درسال 1990 به مبانجگیری ایالات متحده امریکا ازاد و پناهندگی امریکا برایش اعطا شد. در طول قیام علیه معمر قذافی در سال 2011 در زمان "بهار عربی" حفتر به لیبیا بازگشت و به سقوط رژیم کمک کرده است.
پشتیبانی مصر وروسیه
حفتر و حامیان او از همسایه خود مصر وازکشورهای خلیج فارس، امارات متحده عربی حمایت نظامی وسیاسی بدست اورد. بدون حمایت انها برای حفتر مشکل بود کنترول بنغازی را بدست گیرد. در ضمن باید اضافه شود که در نبرد های آینده حفتر به پشتیبانی روسیه نیز ضرورت دارد، که موجب نگرانی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا شده است. اما به گفته بعضی منابع
ایالات متحده امریکا ، فرانسه و انگلستان با نیروهای ویژه خود اشکال مختلف حمایت از مبارزه حفتر علیه شبه نظامیان اسلامگرا را ارئه کرده اند. این در حالی است که ایالات متحده امریکا در دولت اوباما از خلیفه حفتر فاصله گرفته بود. مگر هنگامی که دونالد ترمپ روی کار امد، نشانه های وجود دارد که مسیر تغییر نماید. — شاید حفتر همان کسی باشد که در لیبیا هرج ومرج زده نظم را برقرارسازد. ورییس جمهورجدید فرانسه امانوئل ماکرون راجع به حفتر صحبت میکند وازاو به خوبی یاد میکند.
برای امریکایی ها حفتر — یک ورق پاک نیست. خاصتآ برای سازمان سی ای ای. سرویس اطلاعاتی امریکا درسال 1990 به قوماندان برجسته نظامی اینده لیبیا، هنگامی که بین او و رهبر سر نگون شده لیبیا معمرالقذافی.اختلافات بوجود امده بود. در ایالات متحده امریکا حق پناهندگی داد. حفتر دران وخت در ویرجینیا مسکن گزین شد جایکه سازمان سیا واقع بود او 20 سال را درانجا سپری نمود تاکه درسال 2011 معمرالقذافی ازقدرت خلع شد. و او به لیبیا باز گشت. او بلانهای شورشی راتنظیم میکرد.
قذافی جدید؟
حالاخلیفه حفتر میخواهد به قذافی نو تبدیل شود.این مطلب را منتقدان او بیان داشته است. انها میگویند که حفتر به انقلاب سال 2011 خیانت نموده وانتصاب افرادی که بخشی از رژیم قذافی بودند، به پست های ارشد در ارتش تعین کردند.فردریک هوری Frederic Wehrey, محقق ارشد وکارشناس در امور لیبیا از مرکز تحلیلی آمریکایی کارنگی برای صلح بین المللی، میگوید که حفتر « رهبری دولت را نظامی» میسازد. « در شرق رهبران محلی منتخب بالباس ویونفورم نظامی جایگزین شده است. به دستگاه اطلاعاتی قذافی دوباره حقوق و معاشات تادیه میگردد. صدای منتقدین شنیده نه می شود — پس از تصفیه دستگیری اشخاص و ناپدید شدن انها. این بدان معنی است بازگشت به روزهای ناخوشایند قدیمی »- این مطلب را محقق ارشد که به تازگی ازلیبیا دیدن کرده بود در مجله آتلانتیک نشر نموده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала