پيام كريم خليلي در مورد صلح به طالبان

© AFP 2023 / Javed Tanveerپيام كريم خليلي در مورد صلح به طالبان
پيام كريم خليلي در مورد صلح به طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس شورای عالی صلح ، تأکید می ورزد که به دیدگاه های گروه طالبان حرمت گذاشته خواهد شد و خواست های ملی و سالم این گروه، پذیرفته می شوند.

به گزارش اسپوتنيك به نقل از طلوع نبود، محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، در نخستین نشست اعضای رهبری این شورا پس از تکیه زدن در کرسی ریاست این شورا، می‎گوید که دید وی نسبت به پیوستن طالبان به پروسۀ صلح، تسلیمی این گروه نیست. این نشست روز گذشته تاريخ (۱۹ سرطان) در دفتر این شورا در کابل، برگزار شد مه در آن اعضای برجستۀ این شورا حضور داشتند و روی چگونگی پیش برد گفت و گوهای صلح با طالبان رایزنی کردند. آقای خلیلی در این نشست بیان داشت: «به صلح به دید تسلیمی نمی بینیم. به طالبان، روی کرد ما تسلیم شدن طالبان نیست.» در همین حال، رییس دبیر خانۀ این شورا می گوید که شورای عالی صلح یک راهبرد تازه یی را از بهر پیش برد گفت وگوهای صلح با طالبان، ایجاد کرده است. وی، امیدوار است که این راهبرد، سبب کشانیدن طالبان به روند صلح شود.
محمد اکرم خپلواک، رییس دبیر خانه شورای عالی می گوید: «در استراتیژی جدید، تمامی عوامل جنگ و کار روی از بین بردن آن شورای عالی صلح کار می کند.» شورای عالی صلح، هفت سال پیش کارش را آغاز کرد. چگونگی کار کردهای این شورا در این مدت، همواره با انتقادهایی همراه بوده است. آرین یون، عضو مجلس نماینده گان در این باره این گونه باوری دارد: «کدام نتیجه خاص نداد، این شورا با توجه به این که بسیار پول مصرف هم کردند.» حبیب الرحمان افغان، عضو دیگر مجلس نماینده گان نیز بیان داشت: «شورای عالی صلح، باید اعتماد مردم را دوباره به دست بیاورد و کارهای جدیدی را روی دست بگیرد.» اکنون شورای عالی صلح می گوید که به دست آوردن اعتماد مردم و شناسایی ناتوانایی های کاری در این شورا، یکی از اولویت های این شورا است. محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح می افزاید: «ما بسیار جدی هستیم و با ترک نقطه‏‎های ضعف و تقویت نقطه های قوت، شورای عالی صلح را از این وضعیت بیرون می آوریم.» شورای عالی صلح از جدیت برای پیدا کردن نقطۀ پایان جنگ اطمینان می دهد. این شورا ریشه های جنگ افغانستان را در بیرون از کشور می داند؛ از همین رو، از جامعه جهانی می خواهد که برای پیروزی روند صلح در افغانستان، اجماع منطقه یی و فرا منطقه یی را باید شکل بدهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала