جنرال طاقت: «طالبان هنوز حرف های استاد ربانی را به یاد دارند»

© AP Photo / Mirwais Khan, Fileجنرال طاقت: «طالبان هنوز حرف های استاد ربانی را به یاد دارند»
جنرال طاقت: «طالبان هنوز حرف های استاد ربانی را به یاد دارند» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
باید گفت که داستان صلح با طالبان همان داستان داس را با کلوخ تیز کردن است و جناب اشرف غنی نیز داستان کرزی را در قبال طالبان پیش می برد.

محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، در نخستین نشست این شورا، می‎گوید که به دیدگاه های گروه طالبان حرمت گذاشته خواهد شد و خواست های ملی و سالم این گروه، پذیرفته می شوند.
خلیلی گفت: نسبت به پیوستن طالبان به پروسۀ صلح، تسلیمی این گروه نیست. آقای خلیلی در این نشست بیان داشت: «به صلح به دید تسلیمی نمی بینیم. به طالبان، رویکرد ما تسلیم شدن طالبان نیست.» در همین حال، رییس این شورا می گوید که شورای عالی صلح یک راهبرد تازه یی را از بهر پیش برد گفت وگوهای صلح با طالبان، ایجاد کرده است. وی، امیدوار است که این راهبرد، سبب کشانیدن طالبان به روند صلح شود. 

پيام كريم خليلي در مورد صلح به طالبان - اسپوتنیک افغانستان
پيام كريم خليلي در مورد صلح به طالبان

جنرال عبدالواحد طاقت مبصر نظامی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک در رابطه به اینکه آیا طالبان حاظر به مذاکره خواهد شد یا نه گفت: «فکر نمی کنم!». طالبان قسمیکه به ربانی تسلیم نشدند، همانطور به خلیلی نیز تسلیم نمی شوند. طالبان هنوز حرفهای استاد ربانی را به یاد دارند که برای امریکای ها می گفت: «بمب های را که شما بالای طالبان می اندازید کوچک اند».
از سوی دیگر ما کرزی را می گفتیم: «دروگر هستی که دلت نمی خواهد گندم را درو کنی، چون داس را با کلوخ تیز میکنی». باید گفت که داستان صلح با طالبان همان داستان داس را با کلوخ تیز کردن است و جناب اشرف غنی نیز داستان کرزی را در قبال طالبان پیش می برد. 
Президент Афганистана Ашраф Гани Ахмадзай - اسپوتنیک افغانستان
پاکستان: غنی از طالبان حمایت می ‌کند

جنرال طاقت ادامه داده می گوید که شورای عالی صلح با چنین ترکیبی قابل قبول طالبان نیست. صلح را نهاد های دولتی نه، بل نهاد های مردمی و بیطرف که نزد مردم، دولت و همچنین طالبان مورد اعتماد باشند پیش ببرند تا بتواند دست آوردی بجا بگذارد.
او میگوید، برای شورای عالی صلح 700 میلیون دالر اختصاص داده شده و این شورا صرف برای حیف و میل این پول کار میکند، نه برای آوردن صلح با طالبان.
از سوی دیگر آقای خلیلی خواستارصلح در افغانستان نیست، چون منافع وی در جنگ است.
او می گوید که همچنین جنگ به نفع طالبان است، چون امروز بجز از پول ناتو طالبان از قاچاق مواد مخدر 500 میلیون دالر و 600 میلیون از معادن بدست می آورند
و طالبان تعلیم و تحصیل ندارند که رو به صلح بیاروند، آنها حتی در مسجد نمی توانند کار کنند چون عالم دین نیستند. پس تا وقتی که کشور های خارجی برایشان پول بدهند آنها می جنگند.
به نظر جنرال طاقت، یگانه راه برای تسلیم شدن طالبان، فشار آوردن ناتو بر آنها اند، چون آغازگر جنگ و لشکر طالبان در افغانستان ناتو است. ناتو تا زمانی که به اهداف استراتیژیک خود یعنی رسیدن به کشور های همسایه و اروپای غربی نرسد از جنگ دست نمی کشند.
آمادگی طالبان افغان برای اداره کشور - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی طالبان افغان برای اداره کشور

داکتر مسعود متین مبصر سیاسی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «من فکر میکنم که شورای عالی صلح مردم ما را به سوی سراب میبرند. طالب اشخاص نیستند که متکی به خود باشند، استقلالیت عمل و فکر داشته باشند. آنها کسانی اند که توسط ISI پاکستان، امریکا و ناتو شکل گرفته».
به نظر این کارشناس، حالا سناریو تغیر کرده و داعش جانشین طالب شده است. و به دلیل اینکه شورای مشورتی صلح خود را موفق نشان بدهد، شاید با طالبان که روابط دارند آنها را بیاورند و بگویند این افراد خواست ما را لبیک گفتند و یک تعداد دیگر را از بین ببرند.
او می گوید که این ها مردم فریبی می کنند و فکر نکنم که طالبان و به خصوص به حرفهای آقای خلیلی گوش بدهند.
ودیر صافی مبصر سیاسی در به اسپوتنیک افغانستان گفت: «تجربه و برخورد که اقای خلیلی از طالبان دارد به این نتیجه رسیده که واقعا در مقابل این گروه کلمات صلح را به کار ببرد تا بتواند آن ها را به میز مذاکره بکشاند».
همچنین طالبان از خود رهبری مانند قبل ندارند. آنها در اختیار پاکستان و دیگر کشور های خارجی اند و تا زمانی که آنها نخواهند طالبان نمیتوانند حاضر به مذاکره با افغانستان شوند.
باید یادآور شد که شورای عالی صلح، هفت سال پیش با رهبری شهید استاد ربانی به کارش را آغاز کرد. و چگونگی کار کردهای این شورا در این مدت، همواره با انتقاد هایی همراه بوده است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала