فیل هندی در فروشگاه شرق میانه

© REUTERS / Kobi Gideon/Courtesy of Government Press Officeفیل هندی در فروشگاه شرق میانه
فیل هندی در فروشگاه شرق میانه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نخست وزیر هند در هفته گذشته برای اولین بار در تاریخ این کشور از اسرائیل بازدید به عمل آورد.

از نارندرا مودی شاهانه استقبال به عمل آمد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و تمامی کابینه اش شخصا میهمان افتخاری را در نزدیک طیاره استقبال کردند. — قبل چنین افتخار تنها به رئيس جمهور آمریکا و پاپ اعطا گردیده بود.
روزنامه نگاران، کارشناسان و سیاستمداران هر دو کشور به اتفاق آرا این سفر صدراعظم هند را تغییر سیاست هند درقبال شرق میانه میدانند. تا جایکه این حدس و گمان ها صیح است. — این مطلب را Lenta.ru گذارش داده است.
«استعداد هند و تکنالوژی از اسرائیل — این روابط دوجانبه ما در آینده قابل پیشبینی است. هنگامی که ما در سپتمبر سال 2014 در اسامبله سازمان عمومی ملل متحد به صدراعظم نریندا مودی ملاقات نمودیم. ما تصمیم اتخاذ نمودیم تا موانع را که ما را از هم جدا می سازد از سرراه دورسازیم. مودی آن زمان گفت روابط ما تا سطح بلند پیش رفته، یعنی مناسبات دوستانه ما تا سطع آسمان بلند رفته ولی حالا روابط ما از سطح فضا هم بالاتر است». — این مطلب را بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در طول مراسم استقبال از نارندرا مودیبیان نموده است.
در این مراسم صدراعظم اسرائیل با کابینه خویش مهمان هندی را در میدان هوایی بن گوریون ملاقات کردند. درحین ملاقات نزدیک طیاره فرش قرمز، جمعیت از روزنامه نگاران و تجار، جنرالان بلند رتبه حضور باهم رسانیده بودند. این گونه افتخارات در سابق تنها و تنها به رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و پاپ صورت گرفته است. صدراعظم هند همیشه در پوشیدن لباس دقت لازم به خرچ میدهد. او هنگامیکه از دروازه طیاره بیرون می آمد، باپطلون سفید بایک دستمال ابی رنگ درجیب سینه بنظر میرسید. — رنگ دستمال مانند بیرق اسرائیل بود.
مودی بعد از پاین شدن ازطیاره نتنیاهو را سه بار در اغوش محکم گرفت «به نظر می رسید دو دوستان قدیمی پس از سال ها جدایی باهم ملاقات می کنند»- این مطلب را یکی از کارشناسان بیان داشته است. جائی تعجب نیست که در ملاقات سه روزه مودی و نتنیاهو در سخنرانی های خود کلمه «دوست» را به کار بردند. البته این یک تصور مشکل بود که در واقع برای بار اول نخست وزیر هند به دولت یهودی سفر میکند.

© REUTERS / Oded Balilty/Poolفیل هندی در فروشگاه شرق میانه
فیل هندی در فروشگاه شرق میانه - اسپوتنیک افغانستان
فیل هندی در فروشگاه شرق میانه

کشور بدون احساسات ضد یهودی
یهودیان در هند از زمان بسیار قدیم زندگی می کردند. قدیمی ترین جامعه آن — کوچین یا ملابار یهودان بودند — آنان در شبه قاره هند در طول زمان شاه سلیمان، با مردم محلی مخلوط شدند. یکی دیگر از جامعه یهودی از بنی اسرائیل، "بنی اسرائیل" میباشد که در هند در قرن دوم بوجود آمد. بااساس افسانها این واقعه در زمانی رخ داد که یک کشتی با کشیش — کوهن که از ازار و اذیت پادشاه سوریه فرار کرده بود در ساحل امروزی ماهاراشترا غرق شد. در قرن نوزدهم جامعه یهودی بزرگ، در بمبئی وجود داشت.- که مرکز خرید وفروش تمامی منطقه بشمار می رفت.
احساسات ضد یهودی خلاف بسیاری از کشورهای دیگر در هند وجود ندارد: اگر در سرزمین های دیگر، یهودیان از نقطه نظر آداب و رسوم عجیب و غریب خود متنفراند، مگر در هند که متشکل از گروه های قومی، قبایل و ادیان مختلف اند، آنها را از خود دورنه ساختند. بسیاری از هندی ها نیز دروخت و زمان از سرزمین اسرائیل بازدید بعمل آورده بودند: در طول جنگ جهانی اول اردوی هند ستون فقرات جنرال آلنبی را تشکیل میداد که بیت المقدس را از ترکیه آزاد کرد.
در مساله عربها
سه ماه بعد ازاستقلال سیاسی هند در ماه مه سال 1947، هند عضو کمیسیون ویژه سازمان ملل متحد در فلسطین شد. دیپلوماتهای هندی ایجاد یک دولت فدرال اعراب و یهودیان را پیشکش نمودند. اما اکثریت کشورها به نفع تشکیل دو دولت جداگانه رای دادند.- دولت عربی و دولت یهودی. به اساس اعتراض، هند با کشورهای اسلامی پیوست، که علیه اسرائیل در سازمان ملل متحد رای داده بود. جواهر لعل نیرو بعدآ نوشت که صیهونستهای باندیت تلاش کردند به سفیر هند در سازمان ملل متحد و خواهر او ریجایا لاکشمی رشوه دهند و حتی تهدید به کشتن کردند.
باوجود این هند در سال 1950 دولت اسرائیل را به رسمیت شناخت. سه سال بعد کنسول اسرائیل به هند رسید اما این پایان کار بود: سفیر دهلی نو در اسرائیل حاضر به رفتن نشد. در سالهای اخیر دولت هند به طوری کامل از کشورهای عربی در مبارزه برضد اسرائیل حمایت کردند. و همبستگی خود را با مبارزه فلسطین ها برای حصول استقلال اعلام نمودند.
کنگره حاکم ملی هند (INC) نمی خواست ارای رای دهندگان مسلمان را ازدست دهند و روابط خویش را با کشورهای عربی تیره و تار سازد جائیکه اتحادیه اجتماعی بزرگ هند بود و باش دارند و از انجا به هند نفت و پول جريان دارد. علاوه بر اين کنگره هند اسرائيل را به عنوان کشوری تلقی میکند. که براساس مذهب چون پاکستان عرض اندام کرده است. روشن است که این فقط قیاس است ومنجر به یک احساس گرم ميباشد.
در اوایل 1990- جهان تغيير کرده، و اتحاديه های قديم سقوط کردند. هند درماه جنوری، سال 1992 روابط دیپلماتیک را با اسرائیل تاسیس کرد. از آن زمان به بعد، آنها در حال توسعه است. سیاست مداران هند به تازگی ادعا کردند که دهلی نو از مبارزه مقدس مردم فلسطين پشتيبانی و حمايت میکنند. نارندرا مودی، در سال 2014 به قدرت رسید، «از لحظه ای که مودی نخست وزیر شد، سیاست دهلی نو نسبت به اسرائیل اساسا تغییر کرده است». اين مطلب را در سال 2015 رئوبن ریولین رئيس جمهور در پايان سفر خود از دهلی نو ابراز داشت. از سوی ديگر رهبران حزب حاکم جاناتا همدردی طرفداری خود را از اسرائیل پنهان نمی کنند: امیت شاه رئيس حزب، راجع به سفر مودی تبصره کرده و گفته دولت یهودی «دوست واقعی هند» است. او بافتخار خاطر نشان ساخت که حزب او روابط با اسرائيل را در اولويت کار خود قرار داده است. از سوی ديگر ملی گرايان هند از ابتدا به اسرائیل نظر بسیار مثبت داشت.
آنها دوست دارند که ايديالوژی دولت بر روی یک پایه مذهبی ساخته شده است. يکی از رهبران جناح راست هند، مدهاو سدا شيوگلو واکر ادعا کرد، اعراب — عبارت از یهوديان اسلامی اند. او از يهوديان خواست که فلسطینی ها را از اعراب پاکسازی کنند، اگر آنها میخواهند به عنوان يک دولت باقی بماند.
در زمانی دولت ملی آتل بیهاری واجپایی صدراعظم وخت هند نخست وزير اسرائيل بار اول از هند بازديد نمود. در سال 2003 آریل شارون به عنوان ميهمان افتخاری، با وجود تظاهرات گسترده توسط مسلمانان به دهلی نو سفر کرد. و مودی نيز در سال 2006 عازم اسرائيل شده بود. مودی در آن وخت صدراعظم نبود مگر یک بارهم راجع به اين کشور همدردی خود را نشان نداده بود. اگر چه سوشما سواراج وزیر خارجه هند هنوز هم معتقد است که هیچ تغییری در موضع هند در قبال مسئله فلسطین رخ نه داده است، بلکه اقدامات دهلی نو خلاف قضيه ميباشد. هنگامی که در سال 2014 در طی عملیات "سنگ پایدار" ، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای درباره محکوم کردن اردوی اسرائیل را صادر کرد، هند از رای ممتنع، بر خلاف انتظارات کشورهای عربی استفاده کرد.
به ما سلاح بده
هیچ چیز شگفت آور در این مورد وجود ندارد:
اسرائیل در حال حاضر — یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح به هند ميباشد، و هند — بزرگترین وارد کننده سلاح های اسرائیلی است. دهلی نو برای خرید سلاح های اسرائیلی میلیاردها دالر مصرف میکند. دولت یهودی هواپیماهای بدون سرنشین، سیستم های الکترونیکی، راکت ، اواکس، وراکت های ضد تانک "زمین به هوا" ، تجهیزات نصب ورا اندازی پرتاب به هند به فروش می رساند. اما نکته اصلی اين نيست، اسرائیل فقط متمایل به فروش راکت، هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات پیشرفته نیست، شرکت های اسرائیلی بر خلاف ایالات متحده امریکا، به اشتراک گذاشتن دانش و کار در همکاری نزدیک با شرکت های هندی میباشد. برای مودی با برداشت وی "ساخته شده در هند" بسیار مهم است.
روابط اقتصادی دو جانبه: هند در جایگاه نهم در میان شرکای تجاری دولت یهود ی قرار دارد.
صادرات اسرائیل به هند در سال 1992 به 200 میلیون دالر رسيده بود اين در حالیست که درسال 2016 اين رقم به 4.2 میلیارد دالر افزایش يافته است. اسرائیل آماده ارائه دقیقا آن تکنولوژی ها است که هند به شدت به انها نياز دارد. — از زراعت تا فضا.
در پی نتایج سفر مودی هفت سند همکاری در زمینه های مختلف امضا کرديد از جمله بر ایجاد یک صندوق وجهی مشترک با سرمایه 40 میلیون دالر توافق به عمل آمد. هنگامیکه در اسرائیل در مورد دوستی هند و اسرائیل، سخنرانی صورت گرفت در پشت دیوار ناامیدی تلخ حاکم بود.
در فلسطین، تا اواخر انتظار می رفت که نخست وزیر هند به رام الله خواهند امد. طبق معمول، رهبران جهان به اين کار مبادرت ميورزند. اما مودی با محمود عباس دیدار را رد کرد. «ما انتظار داشتيم که مودی از اسرائيل وفلسطين ديدن خواهد کرد. اين مطلب را معاون وزير امورخارجه فلسطين تاثیر جرادات بيان داشت. — اگر کسی اميدوار به نقشی ميانجی باشد و پیام صلح را برساند، باید از هر دو کشور ديدن نماید». اما به نظر میرسد که فلسطینی ها باید در روابط با هند از روش ها و میتود های جدید استفاده کند. نارندرا قصد دارد در قدرت باقی بماند و آماده به رها کردن دوستی با اسرائیل نیست.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала