قتل های پنهانی توسط نظامیان خارجی در افغانستان

© AFP 2023 / Bay Ismoyoقتل های پنهانی توسط نظامیان خارجی در افغانستان
قتل های پنهانی توسط نظامیان خارجی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اکثریت این نیرو ها با فرهنگ و اخلاق اجتماعی مردم افغانستان آشنایی ندارند و برخی حرکات مردم را در جاده‌ها برای خود تهدید تلقی می‌کنند.

نظر به گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نشان شمار کشته و زخمی‌شدگان غیرنظامی در سال ۲۰۱۶ در کشور از زمان ثبت تلفات در سال ۲۰۰۹ میلادی، بی‌سابقه بوده است.

یوناما در گزارش سالانه‌ی خود ۱۱ هزار و ۴۱۸ مورد تلفات ملکی را که ناشی از درگیری‌های مسلحانه بوده، ثبت کرده است که از این میان ۳۴۹۸ تن کشته و ۷۹۲۰ تن دیگر زخمی‌ شده‌اند. این شمار تلفات افزایش سه درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. این گزارش که نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۵۱۲ کودک کشته و ۲۵۸۹ کودک دیگر زخمی شده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته افزایش حدود ۲۴ درصدی داشته است.

Danish soldiers stand guard during a ceremony to mark transfer of control of a British military base, in Basra, Iraq, Tuesday, April 24, 2007 - اسپوتنیک افغانستان
جنرال صبور: «نیروهای خارجی دچارمشکلات هویت شناسی در افغانستان هستند»

یوناما ۶۱ درصد از کشته و زخمی‌شدگان ملکی در سال ۲۰۱۶ را به عنصر‌های ضد دولت (به طور عمده گروه طالبان)، ۲۴ درصد را به نیروهای طرفدار دولت، ۱۰ درصد را به جنگ‌های مسلحانه میان هر دو طرف و پنج درصد را به مواد انفجاری باقیمانده از جنگ نسبت داده است.
بر اساس گزارش، نیروهای مخالف دولت، به طور عمده طالبان، مسوول نزدیک به دو سوم تلفات ملکی و نیروهای طرفدار دولت مسوول نزدیک به یک چهارم تلفات غیرنظمیان در این سال بوده‌اند.
اما امار دقیق در مورد قتل افراد ملکی توسط نیروهای خارجی وجود ندارد. 

جزئیات قتل دو نوجوان افغان در کندهار و ارزگان توسط نظامیان آسترالیایی - اسپوتنیک افغانستان
جزئیات قتل دو نوجوان افغان در کندهار و ارزگان توسط نظامیان آسترالیایی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی آسترالیایی ای‌بی‌سی (ABC)نیروهای خاص آسترالیایی پس از به قتل رسانیدن یک نوجوان افغان، تلاش کرد تا این قتل را پنهان نگه دارد. براساس اطلاعات این شبکه، نظامیان آسترالیایی هنگام گشت‌زنی در کندهار نوجوان افغان را به نام خان محمد که ۱۴ یا ۱۵ سال سن داشت، به قتل رسانیده اند. به گفته نزدیکان این نوجوان افغان، او زمانی به قتل رسید که مصروف جمع‌آوری انجیر بوده است. به گفته این افراد، در نزدیکی جسد این نوجوان یک دستگاه ردیابی مربوط به اردوی آسترالیا دریافت شده است.
طبق گزارش تلویزیون آسترالیایی، نظامیان این کشور در یکی از مناطق دوردست کندهار این نوجوان را به قتل رسانیدند و جسدش را همان‌جا در میان سنگ‌ها رها کردند.
به گفته باشندگان محل، نظامیان آسترالیایی بارها افراد ملکی به شمول کودکان را به قتل رسانیده اند.
عباس فراسو، آگاه راوابط بین الملل در مورد قتل افراد ملکی توسط نیرو های خارجی به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: « اکثریت این نیرو ها با فرهنگ و اخلاق اجتماعی مردم افغانستان آشنایی ندارند و برخی حرکات مردم را در جاده‌ها برای خود تهدید تلقی می‌کنند».
اعتراف سرباز خاص بریتانیایی درباره کشتار غیر نظامیان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اعتراف سرباز خاص بریتانیایی درباره کشتار غیر نظامیان در افغانستان

به همین دلیل گاهی وقت‌ها کشته شدن افراد ملکی توسط نیروهای خارجی با یک سوء تفاهم انجام می‌شود. ممکن است یک تحرک ساده از جانب افراد ملکی در جریان گشت و گذار نیروهای خارجی در برخی نقاط کشور، منجر به کشته شدن یک فرد ملکی از جانب نیروهای خارجی گردد.
اینگونه موارد در کشورهای در حال جنگ، یک امر طبیعی نیز است. اما انتظار این است که نیروهای امنیتی چه خارجی و چه داخلی، باید در جریان عملیات‌ها و گشت و گذار شان در شهرها و جاده‌ها حرفه‌یی تر عمل کنند و فرق افراد ملکی و مخالفان مسلح را بگیرند.
او می گوید که آنچه که از سوی سربازان استرالیایی رخ داده، باید بصورت جدی از جانب دولت افغانستان پی‌گیری شود.
این حق دولت افغانستان است تا راجع به قضایای کشته شدن افراد ملکی این کشور توسط نیروهای خارجی در محکمه ‌های بین المللی اقامه‌ی دعوا نموده و آن را به گونه‌ی جدی پیگیری نماید.

حیات الله جواد، رئیس موسسه پٰژوهش و تحقیقات حقوق بشر، در گفتگو با اسپوتنیک در مورد قتل پسر در قندهار اشاره نموده گفت کشته شدن افراد ملکی چه توسط شهروند افغان صورت بگیرد یا خارجی باید بصورت جدی پیگیری شود. اما اینکه نیروهای خارجی مطابق یک معاهده به افغانستان امده اند، رسیدگی به بعضی موارد مستلزم گفتمان دیپلماتیک در سطح بالاتر است تا زمینه را میسر بسازد تا حق ضایع شده یک شهروند افغان اعاده شود. 

د کابل اسلامي درناوی: حکمتیار لوی سیاست ته رابلل کیږي - اسپوتنیک افغانستان
حزب اسلامی موضع خود در قبال افزایش نظامیان خارجی در افغانستان را اعلام کرد

او ادامه داده می گوید که انچه مهم است این است، که حقایق روشن شود و خانواده قربانی در جریان روند رسیدگی به قتل گذاشته شود، تا شهروندان افغانستان مطمین شوند که چنین چیزی دوباره اتفاق نمی افتد. و نیرو های بین المللی برای حفظ و حمایت انها به کشور امده اند، نه برای قتل شان. همچنین دولت افغانستان مکلفیت دارد تا از حقوق اتباع خود دفاع بکند.
براساس یک گزارش دیگر فرانس پرس، دو فرد ملکی هریک بسم‌الله آزادی و پسرش صادق‌الله در ولایت ارزگان نیز توسط نیروهای خاص آسترالیایی در سال ۲۰۱۳ به قتل رسیده اند، که این قضیه نیز پنهان نگه داشته شده است.
به گفته منبع، نظامیان پس از قتل بسم‌الله، یک میل تفنگچه روی جسدش گذاشتند، تا وی را طالب مسلح جلوه دهند. این تحقیقات توسط پولیس فدرال آسترالیا صورت می‌گیرد و تاهنوز ادامه دارد.
این درحالیست که اخیراً حکومت آسترالیا ۲.۲ میلیون دالر را به بنیاد کودکان سازمان ملل متحده (یونیسف) در افغانستان کمک کرده است

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала