زنگ خطر: تعداد زیاد انواع حیوانات در روی زمین از بین می روند

© AFP 2023 / Mohd Rasfanزنگ خطر: تعداد زیاد انواع حیوانات در روی زمین از بین می روند
زنگ خطر: تعداد زیاد انواع حیوانات در روی زمین از بین می روند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در گزارش تحقیقات علمی منتشره در روزنامه «Le Monde» فرانسه به کاهش شدید تعداد انواع حیوانات در سیاره ما اشاره شده است. کارشناسان جهت اقدامات فوری برای نجات تنوع بیولوژیکی در روی زمین دعوت بعمل آورده اند.

چند بار باید زنگ خطر به صدا درآورد، تا صدای آن بالاخره شنیده شود؟ در تاریخ 10 جولای در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) نتائیج تحقیقات منتشر شده که در آن کارمندان پوهنتون های امریکا و مکسیکو راجع به تهدید «نابودی بیولوژیکی» بعد از تحلیل تغییرات تعداد بیش از 27 هزار نوع حیوانات فقاریه زمینی، یعنی نیم از شیرخواران، پرندگان، خزندگان و حیوانات آبی زمینی تا به حال معلوم صحبت شده است. به گفته آنها، این انواع مواضع شان را هم از نقطه نظر تعداد و هم نظر به محیط زیست شان به شدت از دست میدهند.
چنین اظهارات فقط در این اثر بیان نه شده اند. تعداد زیادی آثار علمی که در بزرگترین نشریه ها منتشر گردیده، در باره زوال تنوع بیولوژیکی گواهی میدهند. به این ترتیب، تعداد میمون نوع ارنگوتان در بورنیو طی ده سال به اندازه 25% — تا 80 هزار راس حیوان، کاهش یافته است. پلنگ خالدار (چیتا) فقط 7 هزار راس باقی مانده و فقط 10% تمام ساحه زیست تاریخی خود در افریقا را احتوا میکند. بالاخره، در افریقا امروز 35 هزار راس شیر وجود دارد و این تعداد به اندازه 43% از رقم موجود در 25 سال قبل کمتر است.
پیام نهایت روشن است: در روی زمین ششمین دور نابودی کتلوی حیوانات آغاز شده است. از بین رفتن انواع حیوانات طی یک قرن 100 برابر تسریع شده که از زمان نابودی دینوزاورها 66 میلیون سال قبل بی مثال است. عوامل مختلط مرگبار حالا بسیار خوب معلوم می باشند: این تخریب محیط زیست عنعنوی حیوانات (به اثر توسعه زراعت، دام پروری و استخراج معادن)، شکار قانونی و غیرقانونی، الودگی محیط زیست و گرم شدن اقلیم می باشند.
تحقیقات منتشره PNAS خاصتاً نگران کننده معلوم میشوند، به خاطریکه زوال تشریح شده آنها نه تنها به حیوانات مربوط میگردد که در سرحد نابودی قرار دارند. در حال حاضر تعداد انواع ظاهراً عادی حیوانات، نه فقط خرسان سفید، فیلان افریقایی و پاندهای چینایی که به سمبول های «کتاب سرخ» مبدل گشته، با سرعت زیاد کاهش می یابد.
آیا کسی میداند که طی ده سال اخیر تعداد سایره ها Carduelis)) در فرانسه به اندازه 40% کاهش یافته است؟ و محیط زیست سوسماران که چوچه زنده می زایند، در یوریشا به اندازه صدها هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است؟ 30 در صد انواع که با کاهش تعداد روبرو گردیده به حیوانات عادی در زندگی ما مربوط میگردد. به عقیده متخصصین، این امر بیانگر «جدیت دوره جاری نابودی» می باشد.
دانشمندان هشدار میدهند، چنین نابودی تدریجی حیوانات و نباتات با عواقب «فاجعه بار» برای تمام سیستم ایکالوژیکی و همچنان مصائیب ایکالوژیکی، اقتصادی او اجتماعی همراه می باشد. واقعیت اینست که محیط طبیعی خدمات بسیار زیاد مهم، مانند القاح نباتات، بهبود حاصلخیزی خاک زراعتی، تصفیه هوا و آب و جذب غاز کاربن دای اکساید، انجام میدهد. توانایی زمین جهت حمایت از حیات (بشمول انسان) به ذات خود توسط خود زندگی بوجود آمده است.
ما میدانیم که چگونه میتوان این «یورش» انسان را بر تنوع بیولوژیکی محدود ساخت. برای حکومات، موسسات و باشندگان روی زمین این به معنی غور جدید بر تولید، مصرف و برخورد نسبت به طبیعت می باشد. باید به تجارت انواع نادر حیوانات خاتمه بخشیده شود. با کشورهای در حال رشد در امر حفاظت تنوع بیولوژیکی کمک شود. به اولوویت منافع درازمدت بر منافع قصیرالمدت ترجیح داده شود. دانشمندان هشدار میدهند، زمان بسیار کم باقی مانده است. مدت زمان بیش از «دو-سه دهه» بیشتر باقی نمانده است. سرنوشت تنوع بیولوژیکی و خود بشر به این امر مربوط می باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала