گولن: در صورت درخواست امریکا، به ترکیه میروم

© AP Photo / Selahattin Sevi, Fileگولن: در صورت درخواست امریکا، به ترکیه میروم
گولن: در صورت درخواست امریکا، به ترکیه میروم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فتح الله گولن گفته است که در صورت درخواست دولت امریکا برای خروج از این کشور، دوباره به ترکیه بازخواهد گشت و ترسی از رفتن به کشورش ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، فتح الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن در ایالت پنسیلوانیا تاکید کرده است که در صورت تصمیم دولت امریکا مبنی بر انتقال او به ترکیه، او این بازگشت را می پذیرد و هیچ هراسی از رفتن به کشورش ندارد.
وی در مصاحبه با رویترز گفته است که او در کودتای نافرجام سرطان سال گذشته (۲۰۱۶) که بر ضد دولت رجب طیب اردوغان انجام گرفت نقشی نداشته و حضور او در امریکا هم به معنای فرار از اتهام های مطرح شده نیست.
گولن، ادعای اخیر دولت ترکیه که گویا وی از ترس اینکه ممکن است از ایالات متحده به ترکیه فرستاده شود و به همین دلیل قصد پناهندگی به کانادا دارد را به شدت رد نمود.
او گفت: "اگر ایالات متحده امریکا این تصمیم را بگیرد و آن را مناسب ببیند؛ من اینجا را ترک کرده و به هیچ جای دیگری جز ترکیه نخواهم رفت".
فتح الله گولن و جریان های وابسته به او، از سوی دولت اردوغان متهم به طرح و حمایت گسترده مالی از کودتای ناموفق سال گذشته هستند و ترکیه بارها خواستار استرداد این روحانی شده است.
در این کودتا نزدیک به ۲۵۰ نفر کشته شدند و مجلس و چندین مقر دولتی دیگر در استانبول و انقره توسط جنگنده های کودتاچیان مورد بمباران قرار گرفتند.
اردوغان با تشکیل پرونده ای چند صد صفحه ای، گولن و وابستگان او را متهم اصلی این جریان معرفی کرده و بارها به صورت رسمی از دولت امریکا خواسته تا فتح الله گولن را برای محاکمه ای "عادلانه" به این کشور تحویل دهد. اما امریکا تاهنوز به این درخواست ترکیه پاسخ مثبت نداده است.
وزارت عدلیه امریکا نیز تاهنوز پیرامون درخواست ترکیه اظهارنظری نکرده است.
حالا گولن می گوید که اگر رفتن او به ترکیه، کمکی به جریان پرونده موجود بر علیه وی و گروهش می کند؛ او حاضر است در صورت موافقت امریکا به کشورش بازگردد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала