پیروزی بزرگ عراق بر گروه «دولت اسلامی»

© REUTERS / Iraqi Prime Minister Media Officeپیروزی بزرگ عراق بر گروه «دولت اسلامی»
پیروزی بزرگ عراق بر گروه «دولت اسلامی» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در مقاله منتشره در روزنامه «Le Monde» فرانسه گفته شده، حیدر ال عبادی راجع به پیروزی اردو در موصل «آزادشده»، بعد از مقابله تقریباً دوازده ماهه با «دولت اسلامی» داعش ( سازمان ممنوع در روسیه – تبصره مدیریت مسوول) اعلام داشت.

آغای عبادی «به موصل آزادشده آمد و به رزمندگان قهرمان و ملت عراق پیروزی بزرگ را تبریک گفت»، این مطلب در اعلامیه تذکر یافته که از طرف دفتر صدراعظم عراق منتشر شده است.
در اعلامیه گفته شده:«در شهر تا هنوز یک یا دو منبع مقاومت جهادیون باقی مانده است». عبادی افزود:«پیروزی حتمی است، آخرین جهادیون محاصره شده (…) این مساله، قبل از آن که راجع به پیروزی بزرگ مردم ما اعلام داشت، به زمان مربوط است».
اما، نبردها تا هنوز در این شهر در شمال عراق، جای که صدای تیراندازی و ضربات هوایی هنگام ایراد اعلامیه صدراعظم به گوش میرسد، خاتمه نه یافته است. طبق معلومات ایلین سالون (Hélène Sallon) خبرنگار اختصاصی روزنامه «Monde» «نبردهای سختی» روز یکشنبه ادامه داشتند.
فرانسه که در ترکیب ایتلاف بین المللی فعالیت میکند، از بازپس گرفتن شهر استقبال نموده است. ایمانوئیل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در تویتر نوشته:«موصل از داعش آزاد شده است: فرانسه از همه آنهایی اظهار سپاسگذاری میکند، که سهم خود را در این پیروزی ایفا کرده اند».
مایکل فیلین (Michael Fallon) وزیر دفاع انگلستان به بغداد تبریک گفت، او اعلام داشت که «تا هنوز کار زیادی در منطقه در پیشرو قرار دارد»، تا بر جهادیون پیروزی حاصل گردد.
دگروال سلام جاسیم حسین (Salam Jassem Hussein) که کندک او در حال حاضر در آخرین زدوخوردها شرکت دارد، معتقد است که در حدود 700 تن جنگجویان داعش باقی مانده که توان دفاع دارند.
تهاجم که در اکتوبر سال 2016 آغاز شده بود
بازپس گرفتن موصل که جنگجویان داعش در جون سال 2014 اشغال کرده بودند، از برکت عملیات تهاجمی صورت گرفت که در اکتوبر سال گذشته نظامیان عراق به حمایت ایتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا آغاز کرده بود.
در ماه جنوری نیروهای عراق بخش شرقی شهر را که در ساحل چپ دریای دجله قرار دارد، تصرف کردند و حملات بر جنگجویان را از غرب در ماه فبروری آغاز نمودند. بعداً نبردها، نظر به آن که افراد مسلح در شهر قدیم در منطقه باریک و پرجمیعت در حلقه محاصره قرار گرفتند، تشدید شدند.
صبح روز یکشنبه (9 جولای) قطعات ممتاز اردوی عراق به ساحل راست دریای دجله رسیدند، جای که آخرین نقاط مقاومت افراد مسلح در حال سقوط قرار داشتند.
خبرگزاری «Irakia News» اعلام داشت:«نیروهای عراقی بیرق عراق را بر ساحل راست دریای دجله در شهر قدیم برافراشتند». نیروهای عراق بعد از تصرف بخش شوروشی پیشروی شان را ادامه دادند.
پیروزی بزرگ بغداد
موصل برای داعش اهمیت بس بزرگ سمبولیک داشت: رهبر گروه «دولت اسلامی» (داعش) ابوبکر البغدادی فقط یکبار در محضر عام در همین شهر، در جون سال 2014، سخنرانی نمود و «خلافت» را در ساحات وسیع اشغال شده توسط افراد مسلح در عراق و سوریه اعلام داشت. از آن زمان به بعد شهر به دژ اساسی داعش در عراق مبدل گشت.
بازپس گرفتن موصل — مهمترین پیروزی بغداد بر جهادیون از سال 2014 محسوب میشود، اما این به معنی ختم جنگ با داعش نمی باشد که تا هنوز هم برخی مناطق را در عراق، منجمله تل افار و حوییه در ولایت الانبار و شهر دیرالزور، واقع در شمال-شرق سوریه در دره دریای فرات، کنترول میکند.
داعش از سال 2015 یکی پی دیگر متحمل شکست میگردید و سنگر عمده آن در شمال سوریه، شهر الرقه، تقریباً توسط نیروهای دموکرایتک سوریه به حمایت واشنگـتن فتح شده است. در موصل، بعد از مدت زمان تقریباً 9 ماه برخوردها محلات کامل شهر به ویرانه مبدل گشته و هزارن تن مردم ملکی کشته و در حدود یک میلیون نفر آواره شده اند. مردم ملکی در شهر اشغال شده در شرایط بسیار بد به سر می بردند و از کمبود همه ضروریات لازم زندگی، بمباردها و نبردهای شدید رنج می بردند. طبق معلومات سازمان ملل متحد، از مردم ملکی به مثابه سپر زنده استفاده میکردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала