فعالیتهای فرهنگی افغان ها در هالند + ویدیو

© Sputnik / کریم تنویرفعالیتهای فرهنگی افغان ها در هالند
فعالیتهای فرهنگی افغان ها در هالند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مصاحبۀ اختصاصی با کریم تنویر مسوول بخش فرهنگی اتحادیه سراسری افغانها در هالند .

کریم تنویر شخصیت شناخته شده فرهنگی، هنرپیشه ورزیده و کارگردان فلم طی مصاحبۀ با خبر نگار آژانس اسپوتنیک در مورد زندگی و فعالیت افغانها در هالند معلومات داده گفت:
«من در هالند رئیس بخش سینماگران هستم و همزمان در بخش فرهنگی اتحادیه سراسری افغانها مقیم هالند همکاری دارم که ولی جان شاپور ریاست آنرا به عهده دارد. بر علاوه کار شخصی در امور ساختمانی هم دارم، یعنی عایدات قانونی دارم و به دولت هالند مالیه می پردازم».
او در بخش فعالیتهای سینمای خود معلومات داده گفت، ده سال قبل فلم را به نام "گل محمد و دور محمد" ساخته است که بین افغانها در اروپا و امریکا مشهور شد.

بعداً نشرات تلویزیونی را با همکاری برادران ایرانی سازماندهی نموده است.  سپس یکی از افغانهای وطندوست به نام آغای مسکین یار برنامه تلویزیونی را تهیه کرد که با ایشان همکاری داشت و در جریان فعالیت فرهنگی چندین نمایشنامه را غرض ابراز همدردی از زنج و جبر که مردم ما متحمل شدند، برای مردم افغانستان تهیه نموده است که می توان از نمایشنامه "رئیس صاحب گرگ" نام گرفت که نمایشنامه طنزی میباشد. "احساس" نماشنامه دیگری در مورد فروش پسر به قوماندان گروه های مسلح بخاطر نجات خانواده اش از گرسنگی میباشد. فلم دیگری به نام پروفیسر است  که در آن ظاهر هویدا هم هنر نمائی نموده است که به خاطرات باقی خواهد ماند.

آغای تنویر در مورد فعالیت افغانها در هالند  معلومات داده گفت: «خوشبختانه یک تن جوان ما فعلاً وکیل در پارلمان هالند است که مایه افتخار بزرگ برای همه ما میباشد. باید افزود که سطح دانش جوانان افغانستان مقیم اروپا بلند است، حتی یک جوان ما نامزد مقام شاروالی آمستردام شد. بطور مثال می توانم از خانواده خود یادآور شوم که یک پسرم داکتر دندان میشود، پسر دوم من در رشته سینماگرافی تحصیل می کند، دخترم داکتر هست و پسر سوم من در ریشته پیلوتی تحصیل می ماید».   
کریم تنویر در ارتباط همگراهی افغانها با فرهنگ غرب روشنی انداخته اظهار داشت، آنعده افغانهای که بیش از 40 سال عمر داشتند و به اروپا مسافر شدند، آنها تحت تاثیر فرهنگ افغانی باقی ماندند، ولی جوانان و بخصوص کسانیکه دراروپا بدنیا آمده اند، کاملاً با فرهنگ غرب سازش نموده اند و فرهنگ اصل خود را نیز فراموش نکرده اند.  ما مراسم دینی، جنش های ملی خود را بدون درنظر داشت ملیت و مذهب مشترکاً تجلیل می نمایم و هیچ نوع مشکلات با مقامات هالند نداریم.
ما مساجد زیاد در هالند داریم که در انجا قران کریم، زبان دری و پشتو تدریس میگردد. در بین ما اصلاً ملیت گرائی وجود ندارد. همه ما مسافر هستیم.
او  در مورد پلان های بعدی فرهنگی به خبرنگار اسپوتنیک معلومات داده گفت:
 «ما یک سریال فامیلی به نام "همیشه با عشق" را در زیر کار داریم که نقش پدر را اجرا می نمایم. جای افتخار است که جوانان ما در عرصه فرهنگ فعالانه سهم میگرند. سریال دیگری هم به نام "از سلطان تا پشک" زیر دست است که سریال نامدار خواهد شد و آن 300 سریال دارد که اثر طنزی می باشد». در اخیر کریم تنویر از آژانس اسپوتنیک ابراز سپاس نموده موفقیت های کاری به آژانس آرزو نمود.

نمایشنامه ای از ساخته های محترم کریم تنویر 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала