جنگ داخلی عربستان سعودی

© Flickr / edward musiakجنگ داخلی عربستان سعودی
جنگ داخلی عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سنیان و شیعیان به مرگ با یکدیگر نه تنها در سوریه، عراق و یمن می جنگند. این جنگ به مقایس کم در شرق عربستان سعودی نیز شعله ور می باشد. ولی نسبت سانسور مطبوعات تقریباً خبرها و تصاویر مستقل در باره آن وجود ندارند.

کریستیان وایسفلولگ (Christian Weisflog) در نشریه «Neue Zürcher Zeitung» چاپ سویس می نویسد، ما به موترهای زرهدار در خیابان ها، خانه های ویران شده و شلیک هوایی — چنین صحنه ها در سوریه عادت کرده ایم. ولی حوادث مشابه حالا در شهر شیعه ال عوامیه در شرق عربستان سعودی جریان دارند، فقط در اینجا شورشیان — شیعه یان و رژیم — سنی است.

© AFP 2023 / Mohammed Al-Shaikhجنگ داخلی عربستان سعودی
جنگ داخلی عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
جنگ داخلی عربستان سعودی

ویرانی شهر قدیم
نیروهای امنیتی سعودی از ماه می در شهر با جمیعت 30 هزار نفر با بی رحمی بسیار زیاد « تروریستان» را تعقیب میکنند. شهر در محاصره قرار دارد و در اطراف آن پوسته های کنترول و تلاشی افراز شده اند. در تاریخ 10 می بلدوزرها تخریب در حدود 500 خانه تاریخی در منطقه المصور آغاز کرد. تخریب خیابان های بارک و تنگ باید راه های عقب نشینی شورشیان را مسودود سازد. یکی از فعالین که از شهر ال عوامیه به انگلستان فرار کرده، به آژانس AFP معلومات داد که برای آنها همچنان تخریب میراث تاریخی و فرهنگی مهم است.
سازمان ملل متحد تخریب عمارات دارای قدامت 400 ساله را مورد انتقاد قرار داد. حکومت سعودی عملکرد خود را به این ترتیب تبرئه میکند که صحبت راجع به پروژه عصری سازی مطرح بحث می باشد، به خاطریکه عمارات کهن با ستندردها مطابقت ندارند.
ولی تخریب شهر قدیم قیام را درهم کوبیده نتوانسته است. هربار حملات نو و نوتر با تلفات رخ میدهند. شورشیان را در مراسم تشییع جنازه به مثابه شهیدان به خاک می سپارند و تصاویر آنها را در انتیرنیت پخش میکنند.
اعتراضات شیعیان در شهر ال عوامیه علیه رژیم سنی در الریاض ریشه های عمیق دارند. این اعتراضات هنگام بهار عربی به اوج خود رسید. شیعیان در شرق عربستان سعودی همزمان با تظاهرات در بحرین حقوق و آزادی های بیشتر مطالبه میکردند.
آنگاه خطیب نیمر ال نیمر در ال عوامیه رهبری شیعیان را بر دوش داشت. او قبلاً در سال 2009 هنگام نماز جمعه در باره جداشدن منطقه شیعه در صورت اظهار نظر کرد، اگر حقوق اقلیت های مذهبی رعایت نشوند. نیمر که پیروان خود را پیوسته به اعتراضات عاری از خشونت دعوت میکرد، در سال گذشته اعدام شد.

قضیه سعودی

ریاض، با اعدام کردن نماینده روحانیون، تشنج را بین سنیان و شیعه یان هرچه بیشتر تشدید نمود. جمیعت خشمگین در پاسخ هنگام تظاهرات کتلوی به سفارت عربستان سعودی در تهران وارد گردید. بعد از این حادثه عربستان سعودی روابط دیپلوماتیک را با ایران قطع کرد و متحدان خود در شورای همکاری کشورهای خلیج فارس را به پیروی از مثال آن کشور دعوت نمود.
تشدید مناسبات با تهران، احتمالاً، خوب سنجیده شده بود و چهره دولت دشمن ایران امکان تعبیر خودی قیام شیعیان را در عربستان سعودی فراهم می ساخت. الریاض اعلام میداشت که ایران تروریستان را تحریک و تمویل میکند.
ولی خاندان سلطنتی عربستان سعودی همه چیز را بیش از حد ساده می سازد. اقلیت شیعه — تقریباً 10-15% — در جریان ده ها سال از تبعیض در عربستان سعودی، چه از نظر کار در موسسات دولتی، بشمول کار عرصه حقوقی — عدلی یا اردو یا آزادی مذهبی، رنج می برند.
طبق گزارش سازمان مدافع حقوق بشر Human Rights Watch، از جانب رژیم تلاش دیالوگ با اقلیت شیعه وجود داشت، ولی منافع خود مقامات حاکم مانع آشتی واقعی میگردند. خاندان شاهی سعودی بر مبنای اصول وهابیزم — تعبیر فوق العاده محافظه کارانه اسلام سنی، حقوق قانونی کسب میکند. در انظار مبلغین وهابی، شیعیان — اصلاً «کافر» اند. اگر سنیان و شیعیان را از نقطه نظر حقوق باهم برابر سازند، حاکمان ادعاهای خود در باره قدرت را خدشه دار می سازند. این یک قضیه غیرقابل حل می باشد.
سرکوب پی هم مقاومت شیعیان توسط ریاض اقلیت ها را به دامن ایران می اندازد. اگر این انشعاب توسعه یابد، عواقب آن برای عربستان سعودی قابل ملاحظه خواهند بود. اقلیت شیعه عمده تاً در شمال-شرق کشور، جای که اکثریت معادن نفت عربستان سعودی قرار دارند، زندگی میکنند. جداساختن این مناطق فاجعه بار ثابت خواهد شد. فعالیت های فعلی سراسیمه علیه قطر که عربستان سعودی آن را به نزدیکی بیش از حد با ایران متهم می سازد، از همین ناشی میگردند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала