تغییر قبله طالبان

© AP Photo / Allauddin KhanЧлены движения Талибан в Афганистане
Члены движения Талибан в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اينكه طالبان تعداد زياد از خاك افغانستان را تحت كنترول خود دارند جاى شك وجود ندارد، اما اين كه طالب زير پوشش نيرو های نظامى باشد حكم عام است

طبق گزارش روزنامه فرانسوی Le Monde، طالبان افغان تحت پوشش اقدامات نظامی شناخته شده نبردهای مختلفی را انجام داده و در واقع مورد اعتماد مخاطب خویش قرار گرفته و اکنون قادر به اداره کشور می باشند.
همچنین دفتر سازمان ملل در کابل میگوید که طالبان در حال حاضر۴۰ فیصد اراضی این افغانستان را کنترول و ۳۵ فیصد جمعیت این کشور در واقع تحت سلطه آنها قرار دارد و این رقم به طور مداوم رو به افزایش است.

داکتر مسعود متین مبصر سیاسی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «در اينكه طالبان تعداد زياد از خاك افغانستان را تحت كنترول خود دارند جاى شك وجود ندارد، اما اين كه طالب زير پوشش نيرو های نظامى باشد حكم عام است، چون طالب گروه واحد نیست. يكتعداد از طالبان قبله خود را بدل نموده ومانند قبل به امر امريكا نمی جنگد و هچنین، يك تعداد افراد اند كه امريكاى ها در كمپهای خود به نام ملا تربيت كرده و وارد جنگ ميكنند. ممكن انانيكه تربيه شده امريكا هستند با ايشان مانده باشند، ولى نه تمام طالبان. 

آمادگی طالبان افغان برای اداره کشور - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی طالبان افغان برای اداره کشور

مبصر سیاسی ودیر صافی در رابطه به تصرف افغانستان توسط طالبان به اسپوتنیک گفت: «فكر نميكنم كه طالبان در موجوديت بی حصاب خارجى ها و قوای امريكاى در چنين موقف قرارداشته باشند كه تمام افغانستان را تحت كنترول خود بگیرند».
او ادامه داده می گوید که واضح است كه نيروى افغانستان هنوز ملى نشده اند و نيروى وابسته به تنظيم ها، احزاب، و گروهای خاص اند و به همين دليل مشكلات در قسمت مبارزه با طالبان دارند، اما فكر نميكنم كه طالبان را تحت پوشش خود قراربدهند.
جنرال طاقت می گوید: «ٰدر مورد اینکه طالبان تحت پوشش نیرو های نظامی کشور قرار دارد شایعه بیش نیست».
طالبان پديده است كه در خارج از كشور ساخته شد و بعد از فروپاشی حکومت داکتر نجیب الله و فساد گسترده زمینه برای طالبان ایجاد شد تا داخل افغانستان شده و برای مدت زمانی بالای مردم و خاک ما حاکم شوند.
به نظر این جنرال، ایجاد گروه همچون طالبان چند حدف داشت که مهم ترین آن بدنام ساختن دین اسلام بود، اما طی چند سال با گروه طالبان ناتو، امریکا و انگلیس نتوانستند به حدف خود برسند و به همین دلیل به پاکستان ۳۵ میلیارد دالر دادند تا این گروه را به سطح داعش بالا ببرند. 
پولیس افغانستان در جنگ با طالبان از معتادان استفاده میکند - اسپوتنیک افغانستان
پولیس افغانستان در جنگ با طالبان از معتادان استفاده میکند

طاقت می گوید: « امروز ناتو و امریکا زمینه را برای طالبان در دهات و بخصوص در ولایت های جنوبی مساعد نموده، چون در این ولایات ناتو، امریکا و انگلیس از تولید مواد مخدر و معادن افغانستان نفع می برند».
این مبصر نظامی ادامه داده می گوید که امروز طالب به سه گروه تقسیم شده: یکی انهای که به داعش و القاعده پیوسته اند ویکی از خطرناک ترین گروه به شمار می روند. گروه دوم انانیکه فامیل هایشان در پاکستان اند و به نفع ای اس ای این کشور در داخل افغانستان می جنگند و گروه سوم ان عده طالبان اند که صرف از مجبوریت سلاح بدست گرفتند تا بتوانند از خانه و ناموس خود دفاع کنند.
به نظر جنرال طاقت از گروه دوم و سوم دولت و یا هم کشور دیگری به نفع خود برای مبارزه با داعش استفاده می کنند. 
طبق گزارش "Folloru" روسیه و ایران بر این باورند که به طالبان باید به عنوان یک متحد در مبارزه با «دولت اسلامی» دیده شود، چرا که آنها در منطقه می باشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала