هشدار ائتلاف نجات افغانستان به ارگ ریاست جمهوری

© عکس از صفحه عطا محمد نورهشدار ائتلاف نجات افغانستان به ارگ ریاست جمهوری
هشدار ائتلاف نجات افغانستان به ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از انتقاد محمد محقق، عضو ائتلاف برای نجات افغانستان از انحصارگرایی رییس جمهور، اکنون عطا محمد نور عضو دیگر این ائتلاف هشدار می‎دهد که برای آوردن اصلاحات از هر گزینۀ ممکن استفاده خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عطا محمد نور، والی بلخ در نخستین سخنرانی‎اش پس از ایجاد ائتلاف با جنرال دوستم، محمد محقق و صلاح الدین ربانی، در برابر حکومت وحدت ملی موقف گیری می‎کند و رییس‎جمهور را به انحصار پیمان‏های بزرگ در کشور، متهم می سازد.
آقای نور در برابر گفته های اخیر رییس جمهور که اعضای ائتلاف نجات برای افغانستان را به نداشتن برنامه و سر باز زدن از ثبت دارایی‎های شان، متهم کرده بود، به تندی واکنش نشان می‎دهد و می‎گوید که حکومت صلاحیت ها را انحصار کرده است.
وی می افزاید: «دزد آنانی استند که صلاحیت دارند، قدرت دارند، کمیسیون تدارکات خاص در اختیار شان است، پول در اختیار شان است و شریکان جهانی نیز در جیب آنان پول می ریزانند.»
والی بلخ، افزایش ناامنی‎ ها و پیدایش داعش در شمال را سوال بر انگیز می‎داند و می‎گوید که حکومت باید پاسخ بدهد که با این همه جنگ افزار و فن آوری های پیشرفته، چرا نا امنی ها گسترش یافته اند.
وی تصریح کرد: «اکثرأ کسانی در وظیفه گماشته می شوند که شریک قرار داد شان استند، یا شریک دزدی های میلیونی شان استند، یا کفایت ندارند و یا هم به واسطه این کشور آن کشور معرفی می شوند.»
آقای نور از مشکلات دیگری حکومت وحدت ملی نیز یاد کرد و روی کرد حکومت در مواجهه با این چالش ها را غیر منطقی خواند. وی تأکید می‎کند که حکومت وحدت ملی توسط چند چهره ناتوان مدیریت و رهبری می‎شوند.
عطا محممد نور می‎گوید: «استبداد اداری وجود دارد، کشور توسط سه و چهار نفر مشخص اداره می شوند، اداره نه بلکه قبضه کرده اند و رهبری را اشغال کرده اند، با این وضعیت چی باید کرد؟»
آقای نور که سمت ریاست اجرایی حزب جمعیت اسلامی را نیز عهده دار است، به حکومت و کمک کننده گان جهانی هشدار می دهد که اگر به خواست های این ائتلاف نجات برای افغانستان، رسیده گی نکنند این ائتلاف رسیدن به خواست هایش را از هر راه ممکن امتحان خواهد کرد-حتی پذیرفتن کمک های کشورهای بیرونی.
وی در این باره بیان داشت: «در صورتی که حکومت اصلاح نشود، استبداد، بی داد کند، شریکان جهانی متوجه نشوند، مردم هر روز کشته بدهند، در آن صورت از هر گونه وسیله کار می گیریم و هر کشور که ما را کمک کند کمک شان را رد نمی کنیم.»
اما ارگ ریاست جمهوری، در پاسخ به گفته‎های آقای نور، از وی طرح بدیل می‎خواهد- طرحی که بتواند وضعیت موجود را تغییر دهد.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخن گوی رییس جمهور می‎گوید: «تمامی شخصیت های که نسبت به وضعیت جاری کشور ناراض استند مردم انتظار دارند که آنان طرح بدیل شان را ارائه کنند؛ اما مهم تر این است که مردم افغانستان نسبت به کارنامه و کارهای هر شخصیت سیاسی قضاوت می کنند.»
از سویی هم، والی بلخ که اکنون با جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس جمهور عضو یک ائتلاف است، پروندۀ وی را سیاسی می‎داند. وی به آقای دوستم نوید می‏دهد که در این مسیر تنها نخواهد ماند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала