لیزر امریکایی برای نابود ساختن طیارات بی پیلوت

عضو شوید
در آب های خصمانه خلیج فارس اولین سلاح فعال لایزری در نیروهای بحری امریکا بوجود آمده که در واقعیت اولین سلاح لیزری این نوع در جهان محسوب میشود.

جیم سیاتو (Jim Sciutto) خبرنگار تلویزیون CNN میگوید، سیستم لایزر محاربوی(Laser Weapons System) — بیش از این تخیل علمی نیست. و این نمونه تجربوی هم نمی باشد. این سلاح در داخل کشتی ترانسپورتی دیسانت «پونس» نصب شده که عمله و قوماندان آن کیپتان کریستوفیر ویلز (Christopher Wells) آماده است اهداف را توسط آن همه روزه از بین ببرد.
تلویزیون CNN امکان ویژه مشاهده نمودن این سلاح در عمل هنگام آتشباری کسب نموده است.
کیپتان ویلز به CNN معلومات داد:« این سلاح از مرمی دقیقتر است. این کدام سیستم تسلیحات قابل استعمال محدود نیست که ما در نیروهای مسلح خود بسیار زیاد داریم که یا فقط در مبارزه با اهداف هوایی، یا فقط علیه کشتی های روی آب و یا تنها برخلاف اهداف زمینی بهترند».
سیستم لایزر محاربوی دارای چنین برتری ها است که هیچ نوع سلاح از جمله سلاح های اختراع شده توسط بشر حتی به آن نزدیک هم نیستند. این سلاح دارای سرعت نوری می باشد. برای مقایسه باید گفت: این 50 برابر سریعتر از راکت قاره پیمای بالیستیکی نزدیک شونده به هدف است.
بریدمن گییل هیوز قوماندان مرتبات سیستم لایزر محاربوی میگوید:«این سلاح تعداد بیشتر پروتون ها بر هدف نزدیک شونده شلیک میکند. ما در مورد واردنمودن تصیحیح در صورت باد، راجع به دوری هدف و راجع به هیچ چیز تشویش نمی کنیم. ما اهداف را با سرعت نور از بین برده میتوانیم».
خبرنگار تلویزیون CNN با دیدن همه چیز به این امر معتقد شده است.
عمله کشتی ترانسپورتی دیسانت «پونس» برای انجام انداخت های آزمایشی هدف را که طیاره بی پیولت بود و اکثراً از طرف ایران، کوریای شمالی، چین و روسیه و دشمنان دیگر بکار گرفته میشود، پرتاب کردند.
مرتبات سیستم لایزری فوراً هدف گیری را انجام داد. هیوز توضیح داد:«ما به هدف گیری ضرورت نداریم. ما آن را با سرعت نور هدف قرار میدهیم، به این ترتیب ما فقط باید هدف گیری و انداخت انجام دهیم. ما هدف را می بینیم و سلاح را به آن توجه می سازیم و به منظور نابودسازی آن فیر می کنیم».
بال های طیاره بی پیلوت در یک لحظه به اثر حرارت چندهزار درجه سوختند و هدف در بحر سقوط نمود.
ضربه بدون صدا و بصورت غیرمحسوس وارد آورده میشود. هیوز گفت:«لایزر در بخش نامرئی طیف الکترومقناطیسی عمل میکند، ما از همینرو شعاع را نمی بینیم، لایزر هیچگونه صدا ایجاد نمی کند، آن مطلقاً بی صدا است و هنگام از بین بردن اهداف فوق العاده موثر است».
این سلاح بطور حیرت انگیز دقیقتر است و به نظر نمایندگان نیروهای بحری، این سلاح هنگام جنگ میتواند زیان جنبی را به حد اقل کاهش دهد.
ویلز گفت:« من میتوانیم بر نقطه معین در هدف نشانه گیری نمایم و در صورت ضرورت آن را غیرفعال و از بین ببریم. زیان جنبی به حد اقل کاهش می یابد. من از بابت مهمات که بر هدف اصابت نمی کنند و در دور و بر هدف میخورند و چیزی را هدف قرار میدهند که من قصد هدف قراردادن آن را نداشتم، تشویش نمی کنم».
سیستم لایزر محاربوی 40 میلیون دالر قیمت دارد و برای فعالیت آن انرژی برق ضروری است که از جنراتور کوچک خود دریافت میکند. عمله مرتبات سیستم لایزر محاربوی را سه نفر تشکیل میدهد. به هیچگونه راکت های به بهای میلیون ها دالر و هیچگونه مرمی ضرور نیستند.
یک فیر آن چقدر ارزش دارد؟ هیوز گفت:« در حدود یک دالر».
لایزر در حال حاضر عمده تاً برای از کارانداختن یا نابودسازی دستگاه های پروازی و قایق های کوچک در نظر گرفته شده است.
هیوز گفت:«این سلاح طوری طراحی شده، تا با تهدیدهای هوایی و روی آبی مقابله نماید. طی سه سال اخیر سیستم لایزر محاربوی موثریت تصورناشدنی خود را در این عرصه ثابت ساخته است».
ولی در نیروهای بحری سیستم های نسل دوم نیز طراحی میکنند که به مراتب قوی تر اند و میتوانند اهداف جدی تر، مانند راکت ها، را هدف قرار دهند.
این کار محرم است. ولی قوماندان کشتی و عمله آن امکانات بالقوه آن را بسیار خوب میدانند. وقتیکه ما از ویلز پرسیدیم که آیا سیستم لایزر محاربوی موجود در کشتی او میتواند راکت را بزند، او گفت «شاید» و تبسم کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала