دیپلمات پیشین آمریکا: عربستان بیشتر از قطر از تروریزم حمایت می کند

© AP Photo / Jacquelyn Martinدیپلمات پیشین آمریکا: عربستان بیشتر از قطر از تروریزم حمایت می کند
دیپلمات پیشین آمریکا: عربستان بیشتر از قطر از تروریزم حمایت می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک دیپلمات سابق آمریکایی و مشاور سیاست خارجی سنا، عربستان سعودی را در زمینه حمایت از تروریسم بسیار بزرگتر از کشور قطر دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، جیمز جاتراس دیپلمات سابق آمریکایی و مشاور سیاست خارجی گفته است، سیاست های رژیم سعودی همواره در تضاد با ثبات بوده ولی در شرایط کنونی این احتمال وجود ندارد که ریاض به دنبال آغاز جنگ دیگری با قطر پس از جنگ با یمن باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: اکنون نیروهای نظامی ترکیه در قطر هستند. تصور نمی کنم ریاض در معرض خطر جنگ با قطر قرار داشته باشد. اگر سعودی ها می خواستند اقدام نظامی علیه قطر شبیه حمله به یمن را آغاز کنند، تا الان باید این کار را می کردند.
وی به پاسخ سئوالی درباره تحولات اخیر منطقه و اقدام 4 کشور عربی یعنی عربستان سعودی، بحرین، امارات متخده عربی و مصر در قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی با قطر به اتهام حمایت از گروه های تروریستی، تاکید کرد: بی شک، این مسائل ارتباطی با تروریزم ندارد. همانطور که مشهور شده است، عربستان از نظر حمایت از تروریزم بسیار بزرگتر از قطر است، از جمله حمایت از القاعده و داعش. دولت آمریکا به خوبی از این مساله آگاه است. گناه قطر از دید سعودی ها این است که دوحه از اخوان المسلمین حمایت می کند، عربستان نیز قبلا از این گروه حمایت می کرد ولی چند سال قبل این حمایت را متوقف نمود. بدتر اینکه، قطری ها با ایرانی ها مذاکره می کنند که این مساله غیر قابل بخشش است. سعودی ها همچنان بر سلطه مطلق شورای همکاری خلیج فارس اصرار دارند ولی دوحه خواستار اجرای اصلاحات است.
وی در مورد اقدامات کشورهای عربی علیه قطر و واکنش دوحه به این اقدامات و اینکه آیا قطر می تواند همراه با برخی کشورها از جمله ترکیه ائتلافی را علیه عربستان سعودی تشکیل دهد، گفت: فکر نمی کنم این طور باشد. اگر بخواهم حدس بزنم این طور تصور می کنم که همه "عموزاده ها" در منطقه با یکدیگر صحبت خواهند کرد و راهی را برای مقابله با بحران و نجات همه طرف ها پیدا خواهند کرد. آمریکا نیز تلاش می کند تا برای دستیابی به چنین توافقی میانجیگری کند ولی عدم ارسال یک صدای واحد و شفاف از آمریکا نیز در این روند، غیرسازنده بوده است. اگر سعودی ها می خواستند اقدام نظامی علیه قطر شبیه حمله به یمن را آغاز کنند، تا الان باید این کار را می کردند.
وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که "آیا سیاست های عربستان سعودی کمکی به ثبات منطقه می کند و آیا ممکن است محاصره و تحریم قطر منجر به درگیری نظامی شود"، اظهار داشت: سیاست های رژیم سعودی در ضدیت با ثبات است. اگر سعودی ها حمله کنند که در شرایط کنونی فکر نمی کنم چنین کاری را انجام دهند، این مساله کل منطقه را با خطر بی ثباتی روبرو خواهد کرد. اکنون نیروهای نظامی ترکیه در قطر هستند. تصور نمی کنم ریاض در معرض خطر جنگ با قطر قرار داشته باشد. ایران هم حمایت خود را از قطر اعلام کرده است ولی تصور نمی کنم نقش ایران در این بحران، نظامی باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала