روسیه برای پاسخ به «تهدید» لایزری امریکا آماده است

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه برای پاسخ به «تهدید» لیزری امریکا آماده است
روسیه برای پاسخ به «تهدید» لیزری امریکا آماده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزمایشات به اصطلاح موفقانه سلاح لایزری توسط نظامیان امریکایی در خلیج فارس با نابودسازی نمایشی طیاره بی پیلوت فقط نمایش بود که برای «جمع ناآگاه» در نظر گرفته شده است.

الکسی لیونکوف کارشناس مسایل نظامی به نشریه «اقتصاد امروز» معلومات داد:«در روسیه کار طرح های، مربوط به سلاح لایزری، از زمان اتحاد شوروی پیشبرده میشود و به این موضوع رشته کامل علمی وقف شده بود. دستگاه وطنی در روسیه مدتها قبل آماده شده و در خشکه، شرایط نظامی — بحری و فضا، آزمایش شده است. این موضوع در حال حاضر نیز فراموش نشده — طرح های اضافی پیشبرده میشوند و دانشمندان فدراسیون روسیه امکانات بهبود این مودل را جستجو میکنند».
کارشناس افزود، «ولی برای ان که راجع به پیروزی با صدای بلند اعلام داشت، باید نتائیج مهم به دست آورد، نه آنچه که امریکا انجام داده است. دستگاه لایزری در شرایط ایدیال خلیج فارس — در هوای عاری از وزش باد و ابر، آزمایش شد. طیاره بی پیلوت به مثابه هدف مانور اجرا نمی کرد و در مسیر قبلاً معلوم پرواز میکرد. و برعلاوه این، طیاره بی پیلوت پلاستیکی بود. که نابودسازی را تا اندازه زیادی آسانتر می ساخت».
نیروهای بحری امریکا راجع به آزمایش موفقانه سیستم سلاح لایزری- LaWS (Laser Weapons System) در خلیج فارس اعلام داشت. این سیستم در کشتی آبی-زمینی Ponce نصب شده است. نظامیان سلاح را «همگانی» و «دقیقتر، نسبت به مرمی» خواندند و اعلام داشتند که این سلاح اهداف را «با سرعت نور» از بین برده میتواند. امریکایان گفتند: سلاح هدف را 50 هزار مرتبه سریعتر از راکت بالیستیکی قاره پیما نابود ساخته میتواند. در عین حال اشاره میکنند که باد بر سمتگیری شعاع تائثیر کرده نمی تواند.
متخصص در این مورد اظهار عقیده نمود:«ساده ترین دفاع در برابر سلاح لیزری — پخش گازات است. شعاع توجیه شده در جهت باریک نمی تواند از داخل گازات عبور نماید. ابر عادی به مانع ساده فیر موفقانه دستگاه لایزری مبدل گشته میتواند. در باره آزمایشات انجام شده سوالات زیادی بوجود می آیند — این به هیچ وجه واقعیت داشته نمی تواند که بصورت مشخص فیر بال طیاره بی پیلوت را به آتش کشیده است».
سلاح آینده چارج شدن طولانی مطالبه میکند
کریستوفیر ویلز کیپتان کشتی که در آن سلاح لایزری LaWS نصب شده، اظهار داشت:« این کدام سیستم تسلیحات قابل استعمال محدود نیست که ما در نیروهای مسلح خود بسیار زیاد داریم که یا فقط در مبارزه با اهداف هوایی، یا فقط علیه کشتی های روی آب و یا تنها برخلاف اهداف زمینی فعالیت میکنند». به گفته موصوف، فیر «بدون صدا و غیرمحسوس» بود.
متخصصین آزمایش دستگاه را « فعالیت های نمایشی» خواندند.
گفته شده که بهای این دستگاه 40 میلون دالر است و هر فیر آن در حدود یک دالر تمام میشود. دستگاه LaWS توسط انرژی برق از جنراتور خودی کار میکند و خدمات دستگاه را سه نفر انجام میدهند. پنتاگون در این باره که کشتی جنگی امریکایی توسط سلاح لایزری تجهیز میکند، در سال 2013 اعلام داشته بود. ادمیرلان پیشگویی نموده بودند که این دستگاه میتواند کمره های عکاسی طیارات- اکتشافی را کور سازد و برضد قایق های کوچک سریع السیر و طیارات بی پیلوت استفاده خواهد شد.
الکسی لیونکوف در اخیر گفت:«امریکا دستگاه های LaWS خود را در کشتی ها به خاطری نصب میکند که دستگاه ها توسط جنراتورهای بسیار بزرگ انرژی برق تجهیز میشوند. آنها انرژی برق را ذخیره میکنند که برای فیر ضروری است. بعد از این مدت نسبتاً زیادی ضرورت است، تا سطح لازم چارج ذخیره شود.
فقط این امر سلاح لایزری را در حال حاضر غیرموثر می سازد — تا به حال شیوه چارج نمودن سریع آن یا ذخیره کردن مقدار عظیم انرژی برق سنجیده نشده است. از همینرو گمان نمیرود که سلاح لایزری در آینده نزدیک به بدیل سلاح معمولی آتشی آشنا برای ما مبدل گردد. برعلاوه این، اعلامیه امریکایان در باره فاصله فیر — ده ها کیلومتر — بسیار برآشفته می سازد. اگر چه شعاع نوری متمرکز میگردد، ولی باطی نمودن فواصل زیاد شعاع پراگنده میشود که امکانات محاربوی آن را بطور قابل ملاحظه کاهش میدهد.
نمایش سلاح لایزری امریکا برای متخصصین قانع کننده ثابت نشد، باوجود آن که آنها میگویند که این را نمی توان فیک خواند. دیدن اینکه این دستگا بر هدف فولادی چگونه اثر مینماید، جالب خواهد بود. اما واضحاً، این پیشبینی که این سلاح، بطور مثال، علیه سیل طیارات بی پیلوت موثر خواهد بود، دشوار می باشد. راجع به نتائیج واقعی و حقیقی استعمال نظامی این سلاح چیزی گفته نمی توانیم. اگرچه برای درخواست پول از کانگرس و پنداندن بودجه نظامی چنین «تصاویر نمایشی» کاملاً کارآمد شمرده میشوند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала