نخستین نمونه خاک مهتاب به قیمت 1,8 میلیون دالر فروخته شد

© Photo / NASAАстронавты Нил Армстронг и Эдвин Олдрин в книге рекордов Гиннеса, как первые люди на Луне
Астронавты Нил Армстронг и Эдвин Олдрин в книге рекордов Гиннеса, как первые люди на Луне - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خریطه آرمسترانگ با نخستین نمونه از خاک و چند صخره از مهتاب ، در حراج به قیمت 1,8 میلیون دالر فروخته شد.

به گزارش اسپوتنیک ،به نقل از رویترز، نخستین نمونه از خاک و سنگ مهتاب، به حراج به فروش رسید. نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی این نمونه ها را در یک کیسه معمولی همراه خود به زمین آورد.
علاوه بر نمونه خاک مهتاب، نقشه پرواز آپولو 13 حاوی دست خط فضانوردان، لباس فضانوردی گاس گریسوم و عکس هایی که ناسا از ماه گرفته نیز به حراج گذاشته شده بود.
این خاک درون خریطه ای که آرمسترانگ به زمین آورد نگهداری می شد و البته سرنوشت جالبی دارد. پس از بازگشت آرمسترانگ از ماموریت آپولو 11 در جولای 1969 میلادی، این خریطه به مدت چند دهه گم شد. حال آنکه بی نام و نشان در مرکز فضایی جانسون در هیوستن در لا به لای وسایل ارشیف قرار داشت. اما در سال 2014 میلادی در گاراژ یکی از مدیران موزیم کانزاس کشف شد که بعدا به جرم دزدی محکوم شد.
آزمایش ها نشان داد آرمسترانگ از آن برای حمل خاک مهتاب به زمین استفاده کرده است. ناسا قصد ضبط آن را داشت اما کارلسون در نهایت توانست با شکایت قانونی خریطه را پس بگیرد.
درهر حال نمونه خاک مهتاب در حراجی ساتبیز در نیویورک در 20 جولای که چهل و هشتمین سالگرد نخستین فرود در ماه است به قیمت 1,8 میلیون دالرفروخته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала