تیم دختران ربات ساز افغان با مدال نقره به وطن برگشتند

© Photo / Ali-Reza Mehrabanتیم دختران ربات ساز افغان با مدال نقره به وطن برگشتند
تیم دختران ربات ساز افغان با مدال نقره به وطن برگشتند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جدا از مدال نقره، دختران ربات ساز امیدها و رویاهای بسیاری به کشور آورده اند؛ امید برای جوانانی که استعدادهای شان در میان جنگ و خشونت سرکوب می شوند، و رویا برای دخترانی که از ابتدایی ترین حق، یعنی آموزش محروم مانده اند.

شماری از مقام های حکومتی که به استقبال این دختران به میدان هوایی کابل، آمده بودند، می گویند که خلاقیت و شجاعت این ربات سازان، باعث تشویق دیگر دختران خواهد شد.

عبدالرحمن احمدی، رییس معارف هرات در این باره می گوید: «دست آورد این دختران قطعأ سبب تشویق همه دختران خواهد شد و در رشد ابتکار و خلاقیت آنان اثر خواهد کرد.»

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب نیز می افزاید: «این دختران توانستند استعداد دختران جوان افغان در سطح جهان به نمایش بگذارند.»

دختران ربات ساز کشور، در میان ۱۶۳ کشور، مقام دوم یکی از بخش های رقابت های ربات سازی را به نام افغانستان ثبت کرده اند، اما برای رسیدن به این مرحله، دشواری های بسیاری را دیده اند.

 لیدا عظیمی، عضو تیم دختران ربات ساز به طلوع نیوز می گوید: «ما وقتی روی صحنه رسیدیم و جلو ایستاد بودیم… بسیار بسیار خوشحال بودم. وقتی گفتند «افغانستان»، من صدا زدم «هووورااا.»

علی رضا مهربان، رهنمای تیم ربات سازان افغان نیز می گوید: «با مشکلاتی که در گمرک وجود داشت و دردسرهایی که برای ما جور کردند و برگزار کننده گان این مسابقه به ما می گفتند که نمی توانید این را بسازید، اما ساختیم و در دو هفته ساختیم».

تیم ربات سازان افغان، پس از برگشت به کشور با رییس جمهور و رییس اجراییه نیز دیدار کردند و این مقام های بلند رتبه حکومت، از این دختران ستایش کردند.

با این همه، تهدیدهای امنیتی در کشور، ذهن های این دختران را می آزارند و این نگرانی را با سران حکومت در میان می گذارند.

فاطمه قادریان، عضو تیم ربات سازان می گوید: «هنوز در کشور ما خطرناک است که یک دختر افغان در جلو رسانه ها ظاهر شود… از شما(رییس اجراییه) می خواهیم که امنیت ما را تأمین کنید.»

از سویی هم، رییس اجراییه دختران ربات ساز را ستایش می کند و وعده می سپارد که در فراهم سازی زمینه های آموزشی به آنان کمک خواهد کرد.

عبدالله عبدالله، می افزاید: «شما گام بزرگی را برداشتید و گام های بسیار بزرگ دیگر پیش رو دارید. انشالله نه تنها این که بار دیگر افتخار بیاورید، شما با دست آوردهای تان و ابتکارات تان در زنده گی مردم تغییرات بیاورید».

دختران ربات ساز برای شرکت در نخستین رقابت های جهانی ربات سازی، با دستمایه های اندکی آغاز به کار کردند.

درخواست ویزای آنان از سوی امریکا، دو بار رد شد، اما سر انجام با پادرمیانی رییس جمهور این کشور، به واشنگتن رفتند و با دست آور برگشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала