چرا کودکان افغان به تروریستان انتحاری مبدل می شوند؟

© AFP 2023 / Adrian DENNISچگونه مدارس دینی پاکستان کودکان افغان را به تروریستان انتحاری مبدل مینماید
چگونه مدارس دینی پاکستان کودکان افغان را  به تروریستان انتحاری  مبدل مینماید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از دها سال بدینسو مدارس دینی پاکستانی همیشه نقش عمده ای را در شعله ور کردن احساسات اسلامی افغانها بازی کرده است .

بسیاری خانواده های افغان هراس دارند که مبادا کودکان شان از سوی شورشیان جلب و بعنوان انتحاری و تروریستان تربیت گردند، زیرا آنها نسبت به بزرگ سالان به مراتب انعطاف پذیرتر و قابل تربیت می باشند.

هما علی زوی رئیس ابتدایی محکمه اختصاصی اطفال در مورد اینکه چرا اکثر جوانان و کودکان شکار تروریست ها میشوند در مصاحبه با سپوتنیک گفت:

اکثر معلمین و ملا های مدارس اسلامی و دینی که در ان اطفال مصروف فراگیری دروس اسلامی میباشند انها را فریب داده و برای جهاد و انتحار علیه کفار تربیه میکنند. و اغلب این مدارس ، مدارسی است که در پشاور پاکستان موقیعت دارند.در همین مدارس به اطفال دروس تروریستی و انتحاری داه میشود و به آنها گفته میشود که شما به بهشت میروئید. و من به عنوان رئیس محکمه گفته میتوانم که همین مدارس انها را تشویق میکند که مدارس خوبتر در پاکستان است.
این کودکان بر اساس خواست والدین شان جهت فراگیری آموزش های دینی به پاکستان فرستاده میشوند. او افزود، گفته میتوانم که تعداد از اطفال اختتاف هم میشوند. اما در کل این اطفال شستشوی مغزی میشوند و به جهاد و انتحار تربیه میگردند.
خانواده های افغان كه اطفال شان را به مدارس پاكستان برای یادگیری مسایل دینی فرستاده اند، گفته اند كه دیدگاهای اطفال آنان در این مدارس، تغییر كرده و اطفال آنان متمایل به انجام حملات انتحاری شده و تاكید می كنند كه انتحار بالاترین درجه شهادت است.

هما علی زوی گفت رفتن کودکان به پاکستان تاثیرات منفی دارد و اگر حکومت افغانستان میخواهد از این روند جلوگیری کند، باید در بخش ایجاد مدارس دینی در تمام ولایات توجه جدی داشته باشد. 

مدارس دینی پاکستان خطرناک‌تر از بم اتم برای افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
مدارس دینی پاکستان خطرناک‌تر از بم اتم برای افغانستان است

هما علی زوی در رابطه به گروپ 25 نفری از اطفال و نوجوانان که در این اواخردر ولایت غزنی توسط نیرو های امنیتی کشف گردید و قرار بود به پاکستان ارسال گردند گفت:

اینها نیز اطفالی بودند که از مدارس دینی جمع اوری شده و شماری از انها اطفال بی سرپرست بودند بودند. آنها از طرف طالبان فریب خورده و برایشان گفته شده بود که شما علیه کافران جهاد میکنید
هما علی زوی گفت ، شماری از خانواده های نادار نیز بنابر مجبوریت های اقتصادی اطفال شانرا به مدارس مذکور میفرستند.

رئیس بخش اطفال ستره محکمه در مورد اینکه دولت تا چه اندازه در کشف و خنثی سازی اینگونه وقایع موفق است گفت:

نیروهای امنیتی باید در این راستا گام های استوار تری را بردارند.جوانان افغان به بیرون برده میشوند، اختطاف میشوند، نخست در مدارس تربیت میابند و سپس به دهشت افگن تبدیل میشوند."
دولت ما چون خود یک دولت ضعیف است اکثر اوقات قادر به کشف این وقایع نمیباشد. اگر دولت نظارت خود را بر مدارس دینی داشته باشد میتواند تا جلو این مسایل را بگیرد. این وظیفه وزارت حج و اوقاف است تا اقدامات لازم را جهت جلوگیری از تدریس انتحاری و جهاد در مدارس دینی انجام دهد.

اگر دولت موفق به کشف اینگونه وقایع باشد ایا بعد از دستگیری ارگانهای است که این اطفال را تحت تربیه بگیرند ؟ یا اینکه آنها به حال خود رها میشوند؟

هما علی زوی توضیح داد: نه خیر دولت اکثر اوقات این اطفال را در صورتی که به سن قانونی شان نرسیده باشند رها میکند و این کودکان چون شستشوی مغزی شده اند لذا دوباره به همین مدارس دینی و گروپ های طالبان رو می اورند. بعضی از انها محکمه میشوند و دوره زندان را سپری میکنند. و آنها دوباره بعد از برخورد های که با آنها صورت میگیرد به همین گروپ ها جذب میشوند. بطور مثال چند سال پیش حادثه انتحاری در لیسه استقلال توسط یک جوانی صورت گرفت که از زندان رها شده بود. او در پایان گفت:
تشویق اطفال در مدارس پاكستان به انتحار از این جهت نگران كننده است كه سبب می گردد تا مفكوره خشونت در نزد اطفال كشور ایجاد گردد و این آینده ثبات اجتماعی را به خطر مواجه می كند. به نظر می رسد، بهترین راه برای مقابله با این وضعیت، این است كه وزارت معارف بتواند با ایجاد و گسترش مدارس دینی، و کنترول بر این مدارس علایق موجود در نزد خانواده هایی را كه می خواهند، فرزندان شان در مدارس دینی دروس دینی بخوانند پوشش دهد تا نیازی به این پیدا نشود كه خانواده های افغان، فرزندان شان را برای یادگیری دروس دینی به پاكستان اعزام كنند.

در پایان اسپوتنیک یاد آور میشود ،خانواده های افغان كه اطفال شانرا به مدارس پاكستان برای یادگیری مسایل دینی فرستاده اند، گفته اند كه دیدگاهای اطفال آنان در این مدارس، تغییر كرده و اطفال آنان متمایل به انجام حملات انتحاری شده و تاكید می كنند كه انتحار بالاترین درجه شهادت است.

همچنین گفته میشود ، خانواده های افغان كه اطفال شان در مدارس دینی پاكستان مصروف تعلیمات دینی هستند، كوشش می كنند تا آنان را به وطن بازگردانند، زیرا بیم دارند كه این اطفال توسط مدرسان پاكستانی به حملات انتحاری سوق داده شوند.
در این مدارس برای شاگردان، تصاویری در مورد بدرفتاری امریكا با مردم افغانستان و بدرفتاری اسرائیلی ها با مردم فلسطین به نمایش گذاشتـــــه می شود و آنان تشویق می گردند تا از امریكایی ها در افغانستان انتقام بگیرند.
افراد، اشخاص و حلقاتی كه بر مدارس دینی در پاكستان نفوذ دارند، به بسیار سادگی و بر خلاف تمامی كنوانسیون های حقوق بشری به ویژه حقوق اطفال كه در رابطه به اطفال و برای حمایت از اطفال وجود دارند، كوشش می كنند تا از ذهن پاك اطفال سوء استفاده كرده و آنان را به عنوان یك وسیله در جهت اجرای اهداف شوم خویش مورد استعمال قرار دهند.

پدری توضیح داد که چگونه پسر 18 ساله اش که سال گذشته او را به پاکستان فرستاده بود تغییر کرده است.

او گفت: "پسرم شدیداً مخالف حکومت است. او می گوید حملات انتحاری شکل عالی تر شهادت و شجاعت در اسلام است، و مسلمانان باید علیه یهودی ها و دوستان شان جهاد کنند."
پسرش به او گفته است که در روزهای جمعه، برای طالبان مدارس تصاویر سر بریدن جاسوسان امریکایی ها و بریتانیایی ها را نمایش می دهند.

پدر اینگونه نتیجه گیری کرد: "من اجازه نمی دهم پسرم دوباره برای آموزش به پاکستان برود، چون می دانم که او را از دست خواهم داد."

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала