پشت پرده حضور داعش در افغانستان؛ حامی واقعی پاکستان است

© AP Photo / Anjum Naveedپشت پرده حضور داعش در افغانستان؛ حامی واقعی پاکستان است
پشت پرده حضور داعش در افغانستان؛ حامی واقعی پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شبه نظامیان داعش که در ولایت شرقی ننگرهار افغانستان ظهور کردند حامی واقعی آن پاکستان میباشد.

به هر حال روزنامه واشنگتن پست می گوید که نیروهای امنیتی افغان با حمایت نیروهای خاصی ایالات متحده امریکا و قوای هوایی در ولایت ننگرهار اچین علیه گروه داعش در حال مبارزه است. فعالیت های محاربوی از چهار ماه با این طرف به طور دومدار به پیش برده می شود.
قطعات اردوی امریکا در افغانستان قول داده است که تا پایان سال جاری این گروه را محوه ونابود خواهد کرد. برای برآورده شدن این کار آنها تعداد پروازهای محاربوی را به طور قابل توجهی ازدیاد بخشیدند و حملات و ضربات هوایی را به مواضع شبه نظامیان مظنون افزایش دادند.
با این حال نتایج مطلوب تا کنون بدست نیامده است. به گزارش های سرویس های امنیتی افغان، و نیروهای نظامی ایالات متحده امریکا، جنگجویان داعش تقریباً بلافاصله تلفات نیروهای انسانی خود را تکمیل مینماید.
ولسوالی اچین ولایت ننگرهار از سال 2014 به این سو مر کز اصلی داعش است. داعش در طول 3 سال منطقه سلسله کوه های سپین غر را در تصرف خود داشتند. و مردم را به قریه جات تحت نفوذ خود دعوت میکردند. در ماه اپریل سال روان تنگه کوه اچین "مادربمب ها" آماج نیرومند ترین بم غیر هسته یی ارتش ایالات متحده امریکا قرار گرفت. طوری که انتظار میرفت در غارها مقر اصلی داعش وجود داشت. به هر حال نتیجه این بمباران تااکنون روشن نیست. علاوه بر این تا حال روشن نشده که چند نفر مسلح داعش کشته شده اند. پس از این بمباران حملات هوایی جدید، که چند هفته به طول انجامید به دنبال داشت. با این حال باید گفت که در محل بمب گذاری عظیم چهار جسد پوسیده یافت شده و به احتمال زیاد چند ماه در برابر افتاب سوزان قرار داشتند.
در طول 3 سال گذشته داعش موفق به انجام حمله های متعدد خونین در افغانستان و پاکستان گردیده است. در حال حاضر "دولت اسلامی" در عراق و سوریه به شکست مواجه شده و ساحه نفوذ آنها تنگتر شده است. نیروهای ائیتلاف از این بابت نگران هستند که شبه نظامیان "دولت اسلامی " از سوریه، عراق به سوی شرق افغانستان در حال حرکت است، و در انجا مستقر می شوند.
در همین حال، نیروهای امنیتی افغانستان در اچین به این باوراند که علی الرغم فعالیت های محاربوی ضد داعش در ننگرهار هیچ تغییری چشم‌ گیری بر تعداد شبه نظامیان بوجود نیامده است و کاهش نیافته است. با توجه به برآوردهای پنتاگون، در تمامی افغانستان تعداد شبه نظامیان داعش کاهش یافته است و تعداد آنها تا هزار نفر میرسد این درحالی است که در سال 2015 تعداد داعشیان به 2500 نفر میرسید اما اداره امنیت ملی افغانستان میگوید که 1000 داعشی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار موجود است.
طبق عقیده داوود مرادیان مدیر موسسه مطالعات استراتیژیک افغانستان «در ننگرهار بازی پاکستان جریان دارد». اردوی پاکستان عملیات های ضد ترورستی خود را در مناطق شرقی خط دیورند انجام میدهند، اما کابل این عملیات را به شک و تردید مینگرد واستدلال مینماید که آنها نمی خواهند این گروه ها را نابود کنند. به عقیده مرادیان عملیات نظامی پاکستان علیه داعش فقط ماهیت اموزشی دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала