سید اکبر آغا: حکومت وحدت ملی خواستار صلح نیست

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaسید اکبر آغا: حکومت وحدت ملی خواستار صلح نیست
سید اکبر آغا: حکومت وحدت ملی خواستار صلح نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس شورای راه نجات افغانستان و از اعضای سابق طالبان اعلام کرد که عدم‌اعتماد بین دولت و طالبان و همچنین حضور نیروهای خارجی از عوامل ادامه جنگ در این کشور است بنابراین دولت کابل با آزادی زندانیان فضای اعتماد را برای صلح ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم نیوز،سیداکبرآغاز رئیس شورای راه نجات افغانستان و وزیر عدلیه طالبان در مراسم مطالبه حقوق زندانیان در کابل اعلام کرد که دولت و طالبان از طریق آزادی زندانیان برای صلح اعتمادسازی کنند.
وی تصریح کرد که طالبان و حکومت افغانستان باید از طریق آزادی زندانیان پیام مشروع خود را به یکدیگر برسانند.
این مقام سابق طالبان گفت که این گروه حدود دو هزار زندانی دولت را تنها در ولایت هلمند نگهداری می‌کند.
اکبرآغا اظهار کرد که طالبان برای ادامه گفت‌وگوهای صلح خواستار بازگشایی دفتر سیاسی این گروه در قطر شده‌اند اما دولت افغانستان صلح نمی‌خواهد.
وی افزود که چندین بار با مقامات افغان درباره بازگشایی دفتر قطر گفت‌وگو کرده اما این کار نتیجه‌ای نداشته است.
به گزارش جمهور، رئیس شورای راه نجات افغانستان نیروهای خارجی در این کشور را عامل اساسی جنگ در افغانستان دانست.
اکبرآغا با اشاره به زندانیان بگرام در بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکایی در شمال کابل نیز گفت: آنها در وضعیت حقوق بشری و بهداشتی بسیار نامناسبی به‌سر می‌برند در حالی که حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان حکم آزادی بیش از دو هزار زندانی را صادر کرده بود اما حکومت وحدت ملی آن را ندیده گرفته است.
وزیر سابق دادگستری طالبان اظهار داشت: این شورا تلاش دارد تا از طریق کمیسیون‌ آزادی زندانیان سیاسی موجب آزادی زندانیان دو طرف شود.
وی تأکید کرد که شورای راه نجات افغانستان همچنین برای باز نگه داشتن مدارس در مناطق تحت کنترل طالبان تلاش می‌کند اما این گروه می‌گویند که برخی از این مدارس به‌دلیل فساد مسدود شده‌اند.
حامد کرزی قبل از پایان دوره کاری خود به‌عنوان رئیس‌جمهور 650 زندانی طالبان را رها و حکم آزادی دو هزار تن دیگر را نیز امضا کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала