آیا به «مفت» شدن قصه‌ی داعش در افغانستان باید باور کرد؟

© AP Photo / Seivan Selimداعش افغانستان
داعش افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام‌های وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که گروه تروریستی داعش در این کشور کاملا شکست خورده و حالا قصه‌ی این گروه به یک بحث تبلیغاتی و «مفت» مبدل شده است.

این مقام‌ها می‌افزایند که گروه داعش با اهداف و برنامه‌های خیلی کلان و بزرگ، مانند اهداف‌اش در سوریه و عراق، فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرد ولی به زودترین فرصت توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد و حالا فعالیت آن در افغانستان تنها جنبه تبلیغاتی به خود گرفته است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، می‌گوید که گروه داعش حدود دو سال پیش با نزدیک به سه هزار جنگجوی عمدتا خارجی فعالیت‌هایش را از چند ولایت مشرقی و جنوبی افغانستان آغاز کرد اما نتوانست به هیچ یک از برنامه‌ها و اهدافش در این کشور برسد. او می‌افزاید که فعالیت‌ گروه داعش در افغانستان خیلی محدود شده اما توسط دیگر مخالفان مسلح دولت برای این گروه تبلیغات صورت می‌‌گیرد. دولت وزیری گفت: «داعش با قوت بسیار زیاد و با آرزوی بسیار بالا به افغانستان آمد و می‌خواست که در افغانستان مراکز بزرگ تروریستی را که مثلی که در عراق و سوریه ایجاد کرده بود، در این‌جا هم ایجاد بکند. مگر شما دیدید که داعش در افغانستان شکست خورد، کاملا ناکام شد، از بین رفت. اگر کسی این مساله را قبول نمی‌کند، دشمن افغانستان است.»

سخنگوی وزارت دفاع به آغاز فعالیت گروه تروریستی داعش در ولایت‌های هلمند، ارزگان، زابل، فراه، کنر، نورستان و جوزجان در جنوب و جنوب غرب و هم‌چنین شرق افغانستان اشاره می‌کند و می‌گوید زمانی که جنگجویان این گروه در این ولایت‌ها سربلند کردند، کاملا سرکوب شدند و هم‌اکنون کسی نامی از داعش در این ولایات نمی‌شنود. وی افزود: «مرکز بزرگ داعش در ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار بود. گفته می‌توانیم که در ولسوالی شینوار حدود سه‌ و نیم هزار داعشی با فامیل‌های خود آمده بودند. در میان این‌ها کلان‌‌های شان، خارجی‌ها و‌ پاکستانی‌ها همرای شان بودند. در جمع هر گروه ده نفری شش تا هفت نفر پاکستانی همرای شان بودند. اما دیدید که تمام ولسوالی شینوار از وجود کثیف‌شان پاک شد. ولسوالی‌های چپرهار، پچیراگام، خوگیانی و شیرزاد هم از وجودشان پاک شدند. در ولسوالی شینوار نزدیک به دو هزار و پنج‌صد نفر از داعشی‌ها کشته و اضافه‌تر از هشت‌صد نفرشان زخمی شدند.»

پشت پرده حضور داعش در افغانستان؛ حامی واقعی پاکستان است - اسپوتنیک افغانستان
پشت پرده حضور داعش در افغانستان؛ حامی واقعی پاکستان است

دولت وزیری به حافظ سعید، حفیظ‌الله، گل‌زمان، شاهد، اجمل و دیگر فرماندهان و رهبران ارشد گروه داعش در افغانستان اشاره کرده می‌گوید که این افراد در مناطق مختلف به قتل رسیدند. او تاکید کرد که با قتل رهبران و فرماندهان داعش، تعداد جنگجویان این گروه کاهش چشم‌گیری یافته و از جمع هزاران تن، تنها حدود پنج‌صد تا شش‌صد نفری در کل افغانستان باقی مانده‌اند که آنان نیز در کوه‌ها متواری هستند. به گفته آقای وزیری، فعالیت‌های داعش در افغانستان هم‌اکنون «دزد» صفت شده است.

دلیل ناکامی داعش

آن طوری که وزارت دفاع می‌گوید یکی از عوامل عمده‌ی که گروه تروریستی داعش در افغانستان موفق نشد تا برای خود جای پایی باز کند، مخالفت شدید شهروندان این کشور با اعمال وحشیانه و فجیع این گروه بود. به گفته سخنگوی وزارت دفاع، داعش در افغانستان نتوانست برای خودش بسترسازی کند و هم‌اکنون نیز در مناطقی که جنگجویان این گروه حضور دارند، به‌دست خود باشندگان همان مناطق سرکوب و نابود می‌شوند. دولت وزیری گفت: «تبلیغاتی که برای داعش می‌شود و کسان دیگری را که می‌ترسانند، این تبلیغات دشمنان ما و شماست. بنا داعش به کمک مردم افغانستان کامل شکست خورد. مثلا در ولسوالی شینوار مردم بلند شدند و در پهلوی نیروهای امنیتی ایستادند و داعش را تباه کردند. در ولسوالی خوگیانی هم مردم فیصله کرده که هرکسی که داعشی را ببیند و او را نکشد، خانه‌‌اش آتش زده می‌شود. در هرجایی که داعش سربلند کرد مردم علیه شان ایستاد شدند. بنا داعش در افغانستان بستر ندارد و قصه داعش مفت است و هرکسی که برایش تبلیغات می‌کند، اضافه‌گویی است.»

خوش‌بینانه و دور از واقعیت

اظهارات وزارت دفاع افغانستان در باره شکست کامل گروه داعش در این کشور خوش‌بینانه و دور از واقعیت‌های عینی است و نمی‌توان انتظار داشت این گروه که به عنوان یک پروژه برای تضعیف کشورهای رقیب ایالات متحده امریکا طرح شده و از آن استفاده می‌شود به این زودی‌ها در افغانستان نابود گردد.

آن طوری که برخی از مقام‌های دولت افغانستان گفته‌اند، جنگجویان داعش جمعی از اعضای پیشین طالبان هستند که از این گروه سرخورده شده‌اند. اخیرا گلبدین‌ حکمتیار رهبر حزب اسلامی که با گروه طالبان یکجا علیه دولت و شهروندان افغانستان مبارزه مسلحانه می‌کرد، به صراحت بیان داشت که جنگجویان داعش از اعضای گروه طالبان هستند.

در ضمن در صورتی که شکست و نابودی داعش در افغانستان به همان سادگی که وزارت دفاع از آن تعریف می‌کند‌ می‌بود، امریکا هم به پرتاب بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای موسوم به مادر بمب‌ها بالای یکی از مواضع داعش در ولایت ننگرهار اقدام نمی‌کرد. در نتیجه پرتاب این بمب ده تنی که ارزش آن شانزده میلیون دالر اعلام شد، طوری که ادعا می‌شود حدود نود نفر از تروریستان داعش به قتل رسیدند. پرتاب این بمب یک نمایش دروغین امریکا در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، اما این کشور با این اقدام خود خواست تا از یک سو پیامی برای کشورهای رقیب بفرستد و از جانب دیگر صداقت خود را در مبارزه با گروه‌های تروریستی نشان دهد.

جی‌بی‌یو43 - اسپوتنیک افغانستان
نیکلسون: بمب «جی‌بی‌یو43» برای حمله بر موضع داعش طراحی شده بود

داعش یک پروژه غربی به ویژه امریکا و متحدان اروپایی‌اش برای تضعیف برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه است و با توجه موقعیتی که افغانستان در نزدیکی این دو کشور منطقه‌یی دارد، تا زمانی که این گروه تروریستی برای غربی‌ها کارایی داشته باشد از کار نخواهد افتاد. تاکنون غربی‌ها نتوانسته‌اند به اهدف‌شان برای تضعیف کشورهای رقیب به ویژه ایران و روسیه از طریق پروژه‌ای بنام داعش برسند و آن طوری که به نظر می‌رسد پس از عراق و سوریه، افغانستان سومین‌ گزینه برای رسیدن به این هدف انتخاب شده است. زمانی که مبارزه نیروهای نظامی روسیه در سوریه علیه تروریستان داعش آغاز شد، داعش از افغانستان سر بیرون آورد. سربلند کردن داعش در افغانستان همزمان با آغاز مبارزه روسیه علیه این گروه در سوریه، نمی‌تواند بدون ارتباط بوده باشد. به نظر می‌رسد هدف اصلی امریکا این است که حداقل اگر در سوریه و عراق از طریق پروژه داعش از روسیه و ایران شکست می‌خورد، زمینه مبارزه دیگری یعنی در افغانستان نیز با استفاده از داعش داشته باشد. بنا بعید به نظر می‌رسد که امریکا و متحدان اروپایی‌اش به این زودی دست حمایت از داعش علیه روسیه و ایران در افغانستان بردارند.

نویسنده: دای‌فولادی

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала