افزایش چشمگیر تولید مواد مخدر در افغانستان

© REUTERS / Parwiz/Filesافزایش چشمگیر تولید مواد مخدر در افغانستان
افزایش چشمگیر تولید مواد مخدر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تجارت مواد مخدر در افغانستان علی‌رغم تلاش دولت این کشور و صرف میلیاردها دالر برای مبارزه با آن نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آناتولی، تجارت مواد مخدر در افغانستان به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مخدر در جهان علی رغم تلاش دولت این کشور و صرف هزینه های هنگفت برای مبارزه با آن پس از اشغال آمریکا در سال 2001 کاهش نیافته و با افزایش چشمگیری روبه رو است.
اگر چه گاهی تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش می یابد اما در نگاه کلی به طور منظم رشد دارد. بر اساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر در سال 2016 در سراسر کشور 4 هزار و 800 تن مواد مخدر در اراضی به وسعت 201 هزار هکتار کشت شده است و پیش بینی می شود این میزان امسال به دو برابر نیز برسد.
براساس آمار ثبت شده در سال 2007 تولید مواد مخدر با رقم 7 هزار و 400 تن به اوج خود رسیده بود. اگرچه سال قبل از آن کشت خشخاش تقریبا به صفر رسیده بود در شهرهای شمالی مزارع خشخاش دیده می شود.
شهرهای بلخ، فاریاب و سرپل در ردیف مهم ترین شهرهایی قرار دارند که کشت خشخاش در آنها افزایش یافته است.
عبدالقدیر مصباح، رئیس شرکت پژوهشی «خط نو» در مصاحبه گفت: سال 2016 در ولایت بلخ در 98 هزار هکتار زمین کشت خشخاش صورت گرفته است در حالیکه این رقم در سال 2017 به چهار برابر و بالاترین میزان خود تاکنون رسیده است.
به گفته وی، انتظار می رود میزان خشخاش کشت شده در 6 والسوالی ولایت طی سال جاری به 336 تن برسد و این نشان دهنده شکست مقامات در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.
ولایت هلمند در جنوب کشور که بیشترین درگیری های طالبان در این منطقه صورت می گیرد مهم ترین مرکز تامین خشخاش به شمار می رود، وسعت زمین های کشت خشخاش در این ولایت به 80 هزار هکتار می رسد.
اقدامات دولت افغانستان برای از بین بردن زمین های خشخاش به دلیل حملات طالبان مرتبا متوقف می شود.
به گزارش دفتر مقابله مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، طالبان سالیانه از محل تجارت مواد مخدر که بزرگترین منبع مالی آنها به شمار می رود حدود 200 میلیون دالر درآمد کسب می کنند.
طالبان زمین های کشت خشخاش و گذرگاه های قاچاقچیان در ولایت هلمند را کاملا تحت کنترل دارد.
به گزارش سازمان ملل متحد میزان درآمد این گروه در سال 2009 از تجارت مواد مخدر 155 میلیون دالر بوده است. افزایش مصرف و تجارت مواد مخدر در افغانستان که خسته جنگ است نگران کننده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала