وزارت خارجه امریکا میل مذاکره با طالبان را دارد

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه امریکا میل مذاکره با طالبان را دارد
وزارت خارجه امریکا میل مذاکره با طالبان را دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش سپوتنیک به نقل از تسنیم، با وجود این که جنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا گفته بود که بازنگری استراتژی واشنگتن در افغانستان تا اواسط ماه جولای نهایی خواهد شد اما «هدر ناورت» سخنگوی وزارت خارجه این کشور بار دیگر از تاخیر اعلام استراتژی جدید واشنگتن در قبال افغانستان خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران درباره تاخیر مداوم تعیین استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان گفت: این تاخیر به دلیل اهمیت ویژه موضوع افغانستان برای دولت ترامپ است زیرا جنرال ماتیس، جنرال مک‌ماستر و سایر مقامات ارشد آمریکایی هنوز به دنبال یافتن راه بهتر در افغانستان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد که وضعیت در افغانستان پیچیده است و به همین دلیل تا زمانی که به راه بهتری در افغانستان دست یابیم بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.

هدر ناورت اظهار داشت که در مورد نهایی شدن زمان استراتژی آمریکا در افغانستان هنوز چیزی نخواهد گفت اما ممکن است واشنگتن به زودی به راهکاری دست یابد و یا این که زمان طولانی‌تری را در بگیرد. اما در مورد اینکه پاکستان و برخی از کشورهای دیگر نیز در این استراژی شامل شوند یا خیر، هنوز بررسی ادامه دارد.

وی در پاسخ به اینکه وزارت خارجه آمریکا برای تغییر وضعیت جنگ در افغانستان چه راهکارهایی را در نظر دارد نیز گفت که وزارت خارجه تمایل دارد تا به نحوی  به مذاکرات صلح در این کشور دست یابد و با رهبران طالبان وارد گفت‌وگو شو تا زمینه مذاکرات صلح را فراهم سازد.

دیپلمات آمریکایی در واکنش به حمله اخیر طالبان در غرب کابل نیز تاکید کرد که گروه طالبان نسبت به گذشته خطرناک‌تر شده‌ است و حملات مرگباری را انجام داده‌اند که در گذشته از آن خودداری می‌کردند و این موجب نگرانی آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه «تلرسون» طرفدار گزینه‌های نظامی در افغانستان نیست گفت گزینه نظامی بخشی از راهکار آمریکا است اما وزیر خارجه لزوما از آن حمایت نمی‌کند.

وی در دامه تاکید کرد که وزیرخارجه آمریکا برای پس زدن جنرال ماتیس و جنرال مک‌ماستر تلاش نمی‌کند زیرا آنها برای وزارت دفاع آمریکا تصمیم می‌گیرند اما وزارت خارجه نیز مسئولیت دارد تا بیشتر به دیپلماسی و مذاکرات اهمیت دهد.

این در حالی است که «میشل‌فلورنوی» معاون سابق وزارت دفاع آمریکا معتقد است که جنگ در افغانستان برنده واقعی ندارد زیرا این جنگ در حالت بن‌بست قرار گرفته و به همین دلیل باید طالبان و دولت را بر سر میز مذاکرات حاضر کرد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ اخیرا طرح جنگی مک‌ماستر برای اعزام سربازان بیشتر به افغانستان و تعهد آمریکا برای پشتبانی چهار ساله از نیروهای امنیتی افغان را رد کرده است.

با این حال مقامات آمریکایی همچنین در تصمیم گیری برای حل بحران افغانستان در سردرگمی بسر می‌برند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала