آگاهان سیاسی: اسلام آباد سیاست خود را در برابر کابل تغییر نمیدهد

© Photo / کسراآگاهان سیاسی: اسلام آباد سیاست خود را در برابر کابل تغییر نمیدهد
آگاهان سیاسی: اسلام آباد سیاست خود را در برابر کابل تغییر نمیدهد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از چهره های سیاسی در افغانستان باور دارند سیاست‎های اسلام آباد در برابر کابل تغییر نخواهند کرد؛ زیرا ارتش پاکستان هنوز هم سیاست خارجی این کشور را کنترول می‎کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، برخی از آگاهان سیاسی در افغانستان به این باور اند که پاکستان رویکرد و سیاستش را در قبال افغانستان تغییر نمیدهد. یک روز پس از آن‎که نواز شریف، صدراعظم پاکستان از سوی محکمه عالی این کشور سلب صلاحیت شد و سپس از مقامش کنار رفت، کابل بر خواست های کهنه اش از اسلام آباد تأکید می ورزد.
وزارت امور خارجه می‎گوید که حکومت افغانستان از نخست وزیر آیندۀ پاکستان انتظار دارد تا برای نابودسازی پناه گاه های امن هراس افگنان در خاک پاکستان، اقدام کند.
شکیب مستغنی، سخن‎گوی وزارت خارجه تأکید دارد که حکومت افغانستان خواستار روابط دوستانه با پاکستان است.
وی می‎افزاید: «انتظاری را که از پاکستان داریم، عبارت است از برداشتن گام های جدی، صادقانه وعملی در مبارزه با تروریزم، در برابر پناه گاه های امن و مراکز امن آموزش، تجهیز و تمویل گروه های تروریستی در خاک آن کشور.»
در چهار سال حکومت نواز شریف، تنش‎ها میان افغانستان و پاکستان به اوج رسیدند و پاکستان چندین بار، دروازه های تورخم و سپین بولدک را بست.
اما آیا با روی کار آمدن صدراعظم جدید در پاکستان، تغییری در سیاست خارجی این کشور رونما خواهد شد؟
انوارالحق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان تصریح می‏‎کند: «در سیاست خارجی پاکستان، به ویژه سیاست این کشور در قبال هند و افغانستان، نقش ارتش پاکستان بیشتر از حکومت ملکی آن است. گذشته از آن، من فکر می کنم حزب مسلم لیگ نواز شریف، به گونه فعلی حاکم می ماند.»
در این میان از حکومت افغانستان از بهر روابط تنش زای دو کشور نیز انتقاد می‎شود.
به باور برخی از چهره های سیاسی، حکومت افغانستان در مدیریت سیاست خارجی اش ناکام بوده است و در برخورد با پاکستان، فرصت هایی را نیز از دست داده است.
سید اسحاق گیلانی، عضو مجلس نماینده گان و رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان در این باره می‎گوید: «ما دیدیم که به میدان آمدند و هیچ چیزی نتوانستند بکنند. و به این هم نمی شود که «ما شیر استیم و تکه تکه ات می کنیم» این را هم دیدیم که ما شیر نبودیم و برعکس ما را خراب کردند. از عقل باید کار گرفت. خداوند به انسان ها زبان و عقل داده است، باید از آنان استفاده بکنند و بروند به گونه درست گفت وگو کنند.»
تاکنون روشن نیست که پس از نواز شریف، چه کسی بر اریکه قدرت در پاکستان خواهد نشست، اما حزب مسلم لیگ هنوز در مجلس نماینده گان این کشور، بیشترین کرسی ها را در اختیار دارد و این احتمال می رود که نخست وزیر آینده این کشور، از همین حزب انتخاب شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала