علت موفقیت طالبان

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileافغانستان-سیاست-طالبان
افغانستان-سیاست-طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چرا مردم افغانستان به جای مراجعه به پولیس به طالبان مراجعه می کنند؟

  یک رسانه خارجی می نویسد "فساد گسترده در حکومت افغانستان و عدم توانایی برای اجرای عدالت و امنیت سبب دوری بسیاری از مردم از حکومت فعلی شده است، بسیاری از آنها در مناطق پشتون‌نشین برای حل اختلافات خود به طالبان مراجعه ‌کنند".

اسپوتنیک به نقل از خبرگزای اطلس و اتکا به آسوشیتد پرس، نماینده ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان مسما به سیگار چندی پیش دوسیه جنائی قربانیان نیروهای امنیتی افغان را بهت انگیز عنوان کرد، اما با وجود شمار بالای قربانیان نیروهای امنیتی افغان، سیگار در گزارشی جداگانه خبر می‌دهد که طالبان حدود 40% قلمرو افغانستان را تحت کنترل خود دارد.

از سوی دیگر، امریکا اعزام چند هزار نیروی بیشتر به افغانستان را بررسی می‌کند که حضور 150000 نیروی امریکایی و ناتو درافغانستان نیز تا به حال منجر به شکست طالبان نشد.

پس از خروج اکثر نیروهای خارجی در سال 2014 نیروهای نظامی و امنیتی افغان با 195000 سرباز و بیش از 150000 نیروی پولیس موفق به سرکوب شبه‌نظامیان در این کشور نشد‌ه‌اند.

قدرت طالبان در مناطق جنوبی و غرب افغانستان بیشتر است و قوم پشتون اصلی‌ترین ستون این جریان را تشکیل می‌دهند.

این مناطق همچنین سرحد مشترک گسترده‌ای با مناطق قبیله‌ای در پاکستان دارد که اکثریت آن را نیز پشتون‌ها تشکیل می‌دهند و در بسیاری از مواقع روابط قبیله‌ای و خانوادگی با یکدیگر دارند.

در چند ماه اخیر طالبان حملات شدیدی را در مناطق شمالی و غرب افغانستان انجام دادند و در ولایات‌ غور و فاریاب نیز موفق بوده‌اند.

پیش از این طالبان به کنترل بخش‌هایی در خارج از مراکز ولایات‌ قانع بودند، اما اخیرا این گروه مناطق مرکزی را تحت کنترل خود گرفته و سبب خروج نیروهای نظامی و حکومتی از این مناطق می‌شوند.

در ولایت هلمند طالبان منطقه سنگین را تحت کنترل خود گرفتند که پیش از این توسط نیروهای امنیتی افغان و ناتو محافظت می‌شد.

اکثر کارشناسان و ساکنین محلی می‌گویند که طالبان 80% هلمند را تحت کنترل خود دارد. از سوی دیگر نیز هلمند به دلیل وجود کشتزارهای وسیع خشخاش، همیشه صحنه درگیری مقامات فاسد حکومتی و طالبان بوده، اما از سال 2004 تاکنون بیشتر مناطق آن تحت کنترل طالبان بوده است.

باید یادآور شد که پس از 16 سال حضور نیروهای خارجی و هزینه چند میلیارد دالری، فساد گسترده در حکومت و عدم توانایی آن برای اجرای عدالت، ایجاد امنیت و سرویس‌دهی در خارج از مراکز ولایت‌ها باعث نفرت بسیاری از مردم از حکومت شده و همچنین بیم واکنش طالبان باعث شده تا مردم با حکومت و نیروهای امنیتی همراه نشوند.

در مناطقی که اکثریت آنرا پشتون‌ها تشکیل می‌دهند، طالبان معمولا به عنوان جایگزین بهتری برای پولیس و مقامات حکومتی فاسد هستند. از این رو، بیشتر مردم برای عدم پرداخت رشوه به پولیس و مقامات حکومتی برای حل اختلافات خود به طالبان مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی افغان خوب آموزش نگردیده‌اند. یکی از مقامات ارشد پولیس که خواست نامش فاش نشود، گفت که در مناطق دورافتاده کشور تدارکات مناسبی برای نیروهای افغان فراهم نمی‌شود و حتی مواد غذایی نیز بطور مناسب در دسترس این نیروها قرار نمی‌گیرد.

وی افزود که تجهیزات این نیروها معمولا کیفیت مناسبی ندارد و هماهنگی نیز بین نیروهای ارتش افغانستان، پولیس ملی و پولیس محلی وجود ندارد؛ حتی در بسیاری از موارد روابط بین آن‌ها نیز خصمانه است.

این مقام پولیس اظهار کرد که فساد در افغانستان باعث فروش گسترده تجهیزات نظامی نیز شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала