بیماری کولرا در شرق میانه شیوع یافته است

© REUTERS / Abduljabbar Zeyad/File Photoبیماری کولرا در شرق میانه شیوع یافته است
بیماری کولرا در شرق میانه شیوع یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
«3 ماه قبل بیماری کولرا آغاز شد. به اساس گزارش ها چهار صد هزار تن به بیماری كولرا مصاب شده اند. اضافتر از 2 هزار تن جان های خود را از دست دادند. سرایت این میکروب به سرعت گسترش می یابد. پدرم مریض بود. بنابراین درباره آنچه که در کشورم یک فاجعه انسانی رخ داده است نمی توانم ساکت باشم اما در باره اینکه در سوریه چی اتفاق می افتد عملاً معلوم نیست».

این مطلب را علی یحیی سنان البارد یک دیپلمات جوان سابق که در سفارت یمن در مسکو ایفای وظیفه میکرد و پس از آنکه در میهن او چه میگذرد سکوت را شکستاند همه چیز را از دست داد، بیان داشته است.

کولرا سرحد ران می شناسد. این بیماری که قرن 21 را فراموش کرده بود به شرق میانه باز گشت. اما آنچه که راجع به این مرض مزمن اطلاعات در دسترس میباشد از بیمارستانها توسط اینترنت و تلفون های همراه  وئدیو ها گرفته شده است. عنوان این تصاویر وحشتناک با وضعیت قحطی در اینجا تشدید یافته است. «کولرا پس از انجام پاره انقلاب و محاصره یمن شیوع یافت» این اطلاعات طی یک گزارش توسط منشی عمومی سازمان ملل متحد آنتونیو گوترز نیز تائید گردیده است.

«اضافتر از 60 % مردم این کشور نمی دانند کی چی وخت و از کجا برایش مواد غذایی اورده میشود». — این مطلب را سرمنشی ملل متحد بیان داشته است. کولرا اسیب پذیرترین تاثیر را از خود بجا میگذارد.  40% مورد مشکوک — در بین جوانان که سن شان از 15 سال کمتر است، ثبت گردیده و یک سوم کسانی که زندگی خود را از دست داده اند مردان مسن بودند، که عمر شان از 60 سال زیاد بود.

این مطلب را نماینده سازمان جهانی صحت فادله شعیب اظهار نموده است. طبق گزارش ها،  کولرا یک مرض جدی ناشی از بکتریا است و هر روز به این مرض مهلک و خطرناک در حدود 5-7 هزار تن مصاب میگردد. مردم معتقد اند این یک مرض خطرناک است که هر سال حد اقل هزاران نفر را هلاک میسازد. و به نام «طاعون شرق میانه» مسمی گردیده است. بعضی ها به این عقیده است که این مرض از خارج اورده شده و سلاح های بیولوژیکی است. مردم این مرض را از آب و یا غذا میگیرند. مردم میگویند کسی است که منابع آب مرکزی را به عفونت الوده ساخته است. واقعات مشابه حتی در سوریه و الب  مشاهده نشده است. شهر که از طرف «دولت اسلامی» در محاصره در اورده شده بود، و مردم آن دو سال بدون آب زندگی می کردند. چرا افراد واکسین ناشده چانس بیشتری صحت یابی داشتند و مردم از این مرض کشنده رنج نمی بردند. مگر اوضاع داخلی یمن طی مدت دو سال جنگهای داخلی پیچده تر شده است.

"و من حتی سعی نمیکنم راجع به جزئیات کودتاه حرف بگویم، که رئیس جمهور مخلوع به عربستان سعودی فرار کرده و تا اکنون نمی خواهد تاختم دوره ریاست جمهوری خود از مقام استعفی دهد".- این مطلب را علی یحیی سنان البارد  بیان داشته است.

در حال حاضر با یمن پرواز های منظم وجود ندارد عملاً در آنجا به صلیب سرخ بین المللی اجازه داده نمی شود. این درحالی است که کولرا سرحد را نمی شناسد. اگر امروز این مرض مهار و جلوگیری از آن صورت نگیرد، بیم آن میرود که این میکروب به کشورهای همسایه گسترش یابد، و دیگر کشورها را نیز مصاب به این میکروب نماید.

«یمن همواره یک کشور غنی ولی مردم آن فقیر بوده است. همه جا بمباران می شود، مکاتب، خانه ها، و بیمارستانها. در شفاخانه ها برعلاوه از اینکه داروهای اصلی وجود ندارد جای خالی هم موجود نیست، تا مریضان به شکل احسن تداوی شوند.  کسانی زود میمرند که کمکهای اولیه و ضروری به وخت وزمان به آنها نرسد. کمبود مايعات در بدن باعث می شود که مریض بعد  از 2-3 روز میمرد و در این ردیف افراد مسن و کودکان ضعیف شامل میباشد ». — این مطلب را علی بیان داشته است.

اما انچه در مورد آب؟

آب کافی نیست. آب معدنی بسیار قیمت است. و هرکس نمی تواند از آن استفاده کند. و کسی که توانسته است یمن را ترک کرده. مردم معاش نمی گیرند مردم پول ندارد. کسانی که در مغازه های شخصی و سوپر مارکیتها کار میکردند مدت ها قبل کارهایشان سقوط کرده بخاطر اینکه خریدار وجود ندارد که اموال را خریداری کند.

چگونه در اینجا از گرسنگی میمرند؟

در جنوب کشور که یکی از مهمترین منطقه غنی از مواد معدنی است و درعین حال بنام مناطق کشاورزی بهشت یاد می شود محصولات اصلی آن انار، مانگوو قهوه است.

در حال حاضر یمن تقریباً از جهان منزوی شده است. "مردم در کنار یک دیگر هستند، از این جهت بیشتر به شکل ساری  مبتلا به مرض می شوند.  تعداد مصابين روز به روز زیادتر می شود ولی دارو کفایت نمی کند". — این مطلب را علی بیان نموده و ادامه داد — "جهان به یمن از نقطه نظر بشریت نگاه نمی کند. تقریباً از دو سال با این طرف  همه مکاتب، و پوهنتون ها بسته شده اند. تعداد مهاجرین کم است، بخاطریکه  فرار ناممکن است به کجا بروند. کی در انتظار ما است؟ در یمن از علی یک خانواده بزرگ باقی مانده است — 12 برادر وخواهر. همه خواهران او در حال حاضر ازدواج کردند. او از همه برادران خود جوانتر است. این یک خانواده ثروتمند هستند و توان این را داشت تا فرزند خود را برای کسب تحصیلات عالی یه خارج از کشور بفرستد. لسان روسی را به عنوان زبان مادری خود میداند. بنابران من نسبت به هموطنانم در یک موقعیت بهتری قرار دارم".

او اضافه میکند "من، نیز مثل دیگران،  فکر میکنم که این تنها و تنها یک بیماری نیست. ایا آب را مسموم کرده اند؟ در لیبیا جنگ است، و در سوریه هفت سال جنگ دوام دارد. اقلیم منطقه یکسان است در آنجا هم مردم مرده اند و یا کشته شده اند ایا این به دلیل شیوع مرض کولرا است و چگونه باید به آن توضیح دهید؟ ما از جامعه بین المللی خوهان بررسی آنچه اتفاق افتاده هستیم و در ضمن علل بوجود آمدن مرض کولرا را واضح سازد" این مطلب راعلی گفت.

او اضافه کرد "فقط روسیه برای یمن در حال انجام چیزی است. وزارت رفع اوضاع اضطراری روسیه با مشکلات زیاد با ما کمک های انسان دوستانه را انجام میدهد اما این یک قطره در دریا است. علاوه بر روسیه هیچ کس به ما کمک نمی کند. من با علی البارد توسط ناتالیا میزینوا، رئیس سازمان خیریه غیرانتفاعی شهید ارتودکس معرفی شدم او در آینده بسیار نزدیک از ابتکار عمل خود خبر داد که در نظر دارد در مسکو نمایندگان کشورهای عربی را برای گفتگو به گرد هم جمع کنند".

"روسیه و کشورهای شرق میانه برای برقراری صلح در این منطقه دشوار، از فرصت های لازم استفاده خواهند کرد و پیدا کردن نقطه تماس در چارچوب همکاری های سیاسی وا قتصادی میباشد" — این مطلب را ناتالیا گفت.

هنگامی که این دیپلمات علی البارد علنا مخالفت خود را باکورس دولت فعلی  اظهار داشت او از سفارت خانه خود از کار اخراج شد و بیشتر برایش اجازه کار داده نشد. همانطوریکه او میگوید حتی تا پایان ختم کار حقوق ودستمزد او پرداخت نشده است. به این دلیل او مجبور شد تا مصاحبه ای با روزنامه "MK" انجام دهد و درد مردم خود را بیان نماید. «من دختر 3 ساله دارم من تا 2018 ویزه ای روسیه دارم و میتوانم با ارامی و امنیت در روسیه زندگی کنم وبعداً؟». او میگوید بیشتر ناامید کننده است که مردم در کشور ما میمرند. چرا در جهان صدای مردم ما را نمی شنوند».

نظر کارشناس

اولگا سمنوا داکتر متخصص در وزارت امور داخله روسیه

"من خودم در سال 1965 که هفت سال داشتم در ازبکستان با اپیدمی سر دچار شدم.  این اتفاقأ تنها اپیدمی و با در اتحاد جماهیر شوروی بود. مقامات به سرعت مرکز اصلی این ویروس را نابود کرد.  گزمه های نظامی شهر را در تمام مدت قرنطین کنترول میکرد. به هیچکس اجازه نبود که به جای دیگری برود. ما در کودکستان بادیگر اطفال زندگی میکردیم. مرگ و میر بسیار کم بود. تماماً 170 نفر به این مرض مبتلا شده بودند. در باره شیوع این بیماری فرضیه های مختلف وجود دارد که چگونه این بیماری ثبت شده است. گفته شده است که اولین پیلوتان که در سرحد با افغانستان بطور خدمتی خدمت میکردند این ویروس را انتقال نموده بودند. اما برای من شخصا، این نسخه غیر قابل قبول به نظر می رسید. بعید بنظر میرسد که علت این بیماری در حال حاضر در یمن الودگی باکتریایی خاص باشد. نسبت به کولرا بیماری بسیار جدی تری وجود دارد،  گرچه این بیماری در حال حاضر کشنده نیست ولی اگر به وخت و زمان تداوی نشود باعث مرگ میشود. التهاب روده ها باعث کمبود مايعات در بدن مي شود و این مرض توسط نوشيدن يک نوع مايع ضد کمبود مايعات که جانشين مايعات ضايع شده و نمک در بدن ميشود، تداوی ميگردد. تشخیص نادرست و از دست دادن مایعات بدن سبب مرگ می شود. اگر شما به طور دو مدار آب پاک بنوشید و یا داروهای خاصی که بر ضد این مرض در نظر گرفته شده مورد استفاده قرار دهید ناممکن است که در قرن 21 از ویروس کولرا کسی جان خود را از دست دهد. تتراسایکلین، انتی بیوتیک ها کاملاً به بیماران کولرا کمک میکند تا صحت یاب شود. بنابراین برای من، عجیب و غریب و ترسناک است که میشنوم که در شرق میانه شیوع مرض و با دوباره آغاز شده اما، ظاهرآ، وضعیت سیاسی در یمن واقعا بحرانی است، و به همین ترتیب این بیماری آغاز شده است".

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала