انتقال یورانیم افغانستان به امریکا و پدیده قاچاق کالا بین افغانستان و پاکستان

© Photo / Google mapsانتقال یورانیم افغانستان به امریکا و پدیده قاچاق کالا بین افغانستان و پاکستان
انتقال یورانیم افغانستان به امریکا و پدیده قاچاق کالا بین افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پدیده قاچاق کالا و قاچاق انسان در دنیا در این سالها نظر به درگیری ها رو به افزایش است و این پدیده به یکی از معضلات پیچیده اجتماعی-اقتصادی برای کشورها تبدیل شده است.

کشور افغانستان که سالیان زیادی درگیر جنگ خانمان سوز و بی ثباتی است از این پدید به دور نیست. افغانستان از پدیده قاچاق کالا در سالهای متمادی ضررهای زیادی را متحمل شده است و با بسته شدن گذرگاه های قانونی با پاکستان ضرر این پدیده هر روز بیشتر و بیشتر دامنگیر دولت افغانستان می شود، که متاسفانه خسارات بسیاری به اقتصاد و همچنین ساختارهای اجتماعی افغانستان وارد می شود. از سوی دیگر گزارش های در این اواخر از انتقال یورانیم افغانستان به امریکا در برخی از رسانه ها به نشر رسیده است. این همه نشان می دهد که افغانستان نه تنها از نگاه قوای انسانی در این سالها ضرری غیر قابل جبرانی را متحمل شده، بلکه از نگاه از دست دادن معادن طبیعی خود نیز دستی کمی از این نداشته است.

دلایل قاچاق کالا میان دو کشور افغانستان و پاکستان نفوذ پذیری مرزهای طولانی و نا آرامی در مرز این دو کشور می باشد، که کار قاچاق در آن مناطق رونق بیشتری دارد.

افشاء بزرگترین دزدی امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
افشاء بزرگترین دزدی امریکا در افغانستان
به طور نمونه می توان از خوست یاد نمود، که یکی از ولایت های کوهستانی افغانستان است و با داشتن 180 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان فرصت خوبی را برای قاچاق کالا و سنگ های گرانبها فراهم کرده است.

در همین حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان گزارش می دهد، که تجارت قانونی کالاها میان افغانستان و پاکستان سالانه به 1.5 میلیارد دالر می رسد و این در حالیست که تجارت قاچاق نیز به 1.5 میلیارد دالر می رسد.

و این بدین معنی است که دولت افغانستان در هر ماه 50 درصد درآمد خود را از دست می دهد.

از سوی دیگر افغانستان نزدیک به چهار دهه درگیر جنگ های داخلی که از بیرون بر این کشور تحمیل شده، می باشد، و توانایی نگهبانی از معادن طبیعی خود را ندارد، بنابراین قاچاقچیان، گروه های مخالف دولت افغانستان و بعضی کشورها از این فرصت استفاده نموده و به شکل غیر قانونی دست به استخراج و انتقال معادن طبیعی این کشور می زنند، و در این اواخر رسانه ها گزارشهای از انتقال یورانیم هلمند توسط امریکایی ها را به نشر رساندند، که در پیوند به قاچاق سنگ های گرانبها و انتقال یورانیم توسط امریکایی ها خبرنگار اسپوتنیک مصاحبه ای را با محترم عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم و هچنان با نعیم صمیم رئیس معادن و پترولیم ولایت هلمند انجام داده است که خدمت شما تقدیم می کنیم.

هلمند؛ ناامنی، مواد مخدر، معادن یورانیم و نیروهای امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
هلمند؛ ناامنی، مواد مخدر، معادن یورانیم و نیروهای امریکایی

مصاحبه با عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم

اسپوتنیک: در نخست می خواهم از شما بپرسم، که ارزش تقریبی معادن افغانستان به چند میلیارد دالر میرسید؟

مطفی: ریاست معلومات جیولوجیکی مسئولیت نگهداشت راپور ها ی جیولوجیکی، نقشه های تحقیقاتی وعلمی را در عرصه های جیولوجی افعانستان به عهده دارد. در مورد ارزشی تقریبی معادن افغانستان کدام سند معتبری که بیانگر ارزش مجموعی معادن افغانستان باشد، بدسترس نیست. اما به این نظر هستیم که ارزش معادن افغانستان به اساس سروی های متعددیکه از طرف ایالات متحده امریکا صورت گرفته، می توان گفت ارزش تخمینی معادن های افغانستان درحدود سه هزار میلیارد دالر تخمین گردیده، اما ما باورمند هستیم که ارزش معادن افغانستان بالاتر از تخمین های  داده شده میباشد.

اسپوتنیک: کدام معادن در افغانستان زیاد است، وچند نوع سنگ گرانبها در افغانستان وجود دارد؟

مطفی: سنگ های گرانبها در افغانستان از قبیل یاقوت، زمرد، وفامیل تورمالین که معمولآ Kg قیمت گذاری می شوند از قبیل لاجورد، کونسیت، کاردنیت، سرپنتین وغیره میباشد.

احجار به وزن های بالا تراز Kgخرید وفروش میشوند وهم سنگهای کم بها که معمولآ در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند مانند تلک، مکنیزیت، گچ، کلست وسنگهای تزینی از قبیل مرمرها، چینی، کنگلومیرات، گرانیت ودیوریت می باشد.

اسپوتنیک: کدام سنگهای گرانبها به پاکستان قاچاق می شوند وچرا جلو قاچاق گرفته نمی شود؟

مطفی: سنگ های قیمتی عبارت از، زمرد، نیلم، تورمالین، یاقوت، لعل های نیمه قیمتی عبارت از لاجورد، کوارتز، توپازو فیروزه می باشد.

به گزارش های مفتیشین این ریاست که از ولایات هرات، ننگرهارترتیب شده است ازاینکه کشور های همسایه مرز های خود را مسدود نموده اند کدام اسناد نزد این اداره موجود نیست. اما وزارت معادن وپترولیم با هماهنگی نیروهای امنیتی در تلاش است تا از منابع طبیعی کشور بطور منظم محافظت صورت گیرد و ما در این اوخر یک طرحی منظم وجامع درخصوص محافظت معادن و جلوگیری از استخراج غیری قانونی وهمچنان از قاچاق معادن افغانستان اماده شده به زودترین فرصت کاری مشترک که به رهبری وزارت معادن وپترولیم اغاز میشود و قابل ذکر است که محافظت معادن مسئولیت های نیروهای امنیتی، پولیس ملی، اردوی ملی می باشد که موضوع کتبآ عنوانی شورای امنیت، وزارت داخله ونهاد های امنیتی نیز ارسال شده است.

© Sputnikنعیم صمیم
نعیم صمیم - اسپوتنیک افغانستان
نعیم صمیم

مصاحبه با محترم نعیم صمیم رئیس معادن و پترولیم ولایت هلمند

اسپوتنیک: در نخست به خوانندگان اسپوتنیک معلومات بدهید که در کدام ولایت های افغانستان یورانیم وجود دارد؟ و ارزش معادن یورانیم افغانستان به چند می رسد؟ و همچنان به اساس نتايج تحقيقات جيولوجيکى که درسال 1350 خورشيدى توسط کارشناسان فرانسوی در افغانستان انجام شده، ذخاير يورانيم در ولسوالى خانشين ولايت هلمند تشخيص گرديده است، آیا این تحقیقات درست است؟ اگر درست است ارزش این معدن یورانیم به چند می رسد و آیا تا کنون از این معدن استخراج صورت گرفته است؟

صمیم: منابع طبیعی افغانستان یکی از سرمایه های بزرگ افغانستان می باشد که یورانیم هم جز آن ها می باشد. یورانیم و توریم دو عنصر می باشد که اشعه رادیو اکتیو را پخش می کند. یورانیم در نقاط مختلف افغانستان موجود می باشد که درصدی آن در هر منطقه فرق می کند. یعنی اینکه در بعضی نقاط بیشتر و در بعضی نقاط درصدی یورانیم کمتر وجود دارد. یکی از قوی ترین نقاط یورانیم افغانستان در جنوب ولایت هلمند در ولسوالی خانشین قرار دارد. در این منطقه که کارهای اکتشافی صورت گرفته نزدیک به 40 کیلو متر مربع را نشان می دهد که دارای یورانیم است. همچنان در شمال و جنوب این منطقه نظر به کارهای اکتشافی نشان داده می شود، که عناصر دیگری مانند عناصر نادره که عبارت از توریم، تانسیم، گلتیم و نیوبیم هم وجود دارد، که ذخایر نیوبیم نظر به راپوری این منطقه که ما دیده ایم، نزدیک به 3 میلیون و چهار لک چهار صد تن ذخایر تقریبی اش را نشان داده است، اما در باره ذخایر یورانیم در کل افغانستان تا هنوز تحقیقاتی درستی صورت نگرفته و همه آمارها به شکل تقریبی می باشد.

اسپوتنیک: ايالات متحده امريکا يک پايگاه هوايى در بيابان شورآب، بين ولسوالى دلارام و گرشک ولايت هلمند، که به گفته اين نيروها بخاطر مديريت بهتر جنگ ساخته که اين پايگاه با چندين کمربند امنيتى مراقبت مى شود. گفته مى شود هواپيماهاى غول پيکر امريکايى که از اين پايگاه بخاطر انتقال عساکر و تسليحات نظامى استفاده مى کنند و احتمالاً در انتقال بعضی مواد معدنى بخصوص یورانيوم هلمند نيز سهم مى گيرند. آیا این خبر درست است و یا تنها یک شایعه است؟

صمیم: در شرایط فعلی ساحه در دست مخالفان قرار دارد و هیچکس از دولت در آنجا رفته نمی تواند و بعضی آوازه ها بود که امریکایی ها و انگلیس ها یورانیم را استخراج می کنند و در آنجا یک میدان هوایی امریکایی ها در منطقه گرمسیر است که این میدان هوایی را به نام ادوایر یاد می کنند و گفته می شود که از آن جا با هواپیما امریکایی ها یورانیم را انتقال می دهند. اما ما در باره انتقال یورانیم توسط امریکایی ها معلومات دقیق در دست نداریم و ما نمی توانیم رد کنیم و نمی توانیم این خبر را تایید کنیم، اما آوازه های است که امریکایی ها از این پایگاه یورانیم را به امریکا انتقال می دهد به خاطر که امکانات اش است. این تنها آوازه بوده است و کسی به چشم خود ندیده و ماهم ندیده ایم چون شرایط مساعد نیست و وضعیت امنیتی بسیار خراب است و انجنیران وزارت معدن در این مناطق رفته نمی توانند.

اسپوتنیک:طبق سروی سال 1984 میلادی توسط سر انجینر سروی معادن روسیه مقدار از یورانیوم در ترکیب کوه خواجه رواش و میر داود ولایت هرات بمشاهده رسیده است. آیا پس از آن تحقیقات در این باره صورت گرفته است یا نه؟ 

در ولایت های مختلف افغانستان یورانیم وجود دارد که به طور نمونه می توان به منطقه خیرخانه کابل، بعضی نقاط هرات و دره ترکمن اشاره کرد، بر علاوه این مناطق در ولایت های دیگر افغانستان هم یورانیم موجود می باشد، اما تمرکز ما زیادتر روی نقطه هلمند خانشین است و شاید در ارزگان هم باشد و در ترکیب یورانیم فاسفید هم زیاد تر است در خانشین به خاطر که در آنجا کمر بند و یا منشا تشکیلش کاربنتی و فاسفیدسی است. در جنوب افغانستان در منطقه چاقی هم یورانیم زیاد است و این منطقه یک قسمتش در آن طرف خط دیورند که در حال حاضر مربوط پاکستان می شود، قرار دارد. در این مناطق فیصدی مس و طلا بیشتر است. اما سروی هوایی که توسط امریکایی ها از مناطق نیمروز تا پکتیکا صورت گرفته، نشان می دهد، که در این نقاط 1600 میلیون تن مس وجود دارد. و اما معادن افغانستان بستگی به اکتشاف دارد، اگر اکتشاف صورت نگیرد ما نمی توانیم  به طور دقیق در باره اندازه یورانیم و دیگر مواد معدنی معلومات بدهیم.

اسپوتنیک: کدام نوع سنگ های افغانستان از هلمند به پاکستان زیادتر قاچاق می شود؟

در ولسوالی های خانشین و دیشو و از نقطه برامچه حدود 20 سال سنگ های رخام قاچاق می شد و به نام سنگ پاکستان فروخته می شد، و اما بیش از یک سال میشه که این سنگ ها توسط شرکت های افغانستانی به نام سنگ افغانی معروف شده و این شرکت ها به طور قانونی از گمرگات صادر می کردند و وقتی به چین و اروپا این سنگ ها رسیدند و شرکت های اروپایی می پرسیدند که این سنگ ها از کدام کشور است، شرکت های افغانی می گفتند که از افغانستان می باشد. این شرکت های اروپایی پس از آن سنگ که به نام پاکستان صادر می شد را با سنگ که از افغانستان صادر شده بود را مقایسه کردند و فهمیدند که این همان سنگ افغانستان است و پس از آن پاکستان واردات سنگ از افغانستان را بند کرد و در این اواخر شبکه تلویزیونی جیونیوز پاکستان یک خبری را پخش کرد، که سنگ های که در مرز مانده بودند، پاکستان خودش مرز را باز کرد و بدین ترتیب به شکل قاچاق این سنگ ها به پاکستان انتقال داده شده است. ما این را با دولت افغانستان در میان گذاشته و خواستار جلوگیری سنگ های افغانستان به شکل قاچاق شده ایم.

ضمن اینکه قاچاق یک پدیده شوم است که صد درصد به تاوان افغانستان و مردم افغانستان است. چرا که در قاچاق مواد نه از مردم افغانستان کار گرفته می شود و نه از وسایل که مربوط به مردم افغانستان است و همچنان هیچ گونه عوایدی هم از طریق گمرگات به بودجه دولت افغانستان نمی رسد. باید صد در صد از قاچاق معادن افغانستان جلوگیری شود، چرا که ما چندین سال است که می بینیم سنگ های افغانستان از ولایت های مختلف افغانستان مانند: بامیان، وردک، هلمند و مناطق مرکزی به پاکستان قاچاق می شود و باید جلو قاچاق سنگ و کالاهای دیگر از افغانستان گرفته شود. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала