عواقب جنگ دیپلماتیک میان واشنگتن و مسکو

© Sputnik / Michael Klimentyevعواقب جنگ دیپلماتیک میان واشنگتن و مسکو
عواقب جنگ دیپلماتیک میان واشنگتن و مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اقدام روسیه در اعمال تحریم‌های دیپلماتیک علیه آمریکا ممکن است واشنگتن را به سمت انتقام سوق داده و مشکلاتی برای شهروندان روس بوجود آورد.

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: اعمال تحریم‌های دولت روسیه علیه آمریکا می تواند در دو جهت گیری برای مردم روسیه نتایج منفی به دنبال داشته باشد: اولا، در سفارت آمریکا در مسکو پنهان نکرده‌اند که شهروندان روس ممکن است از این به بعد برای اخذ ویزه سفر به ایالات متحده دچار مشکل شوند. علاوه بر این، ضرورت کاهش کارکنان دفاتر دیپلماتیک آمریکا در خاک روسیه ممکن است باعث شود تا طرف آمریکایی کلیه کارکنان روس تبار خود را اخراج کند تا بتواند حداکثر نیروهای دیپلماتیک خود در مسکو را حفظ کند.
پیش از این "مایکل مک فول" سفیر سابق آمریکا در روسیه از امکان بوجود آمدن مشکلاتی برای اخذ ویزه آمریکا برای اتباع روسی خبر داده بود. وی هشدار داده بود: «اگر کاهش دیپلماتهای آمریکایی در روسیه تحقق یابد، این خطر واقعی است که مردم روسیه مجبور شوند برای اخذ روادید ورود به خاک ایالات متحده مدت زمان زیادی، شاید ماهها صبر کرده و در نوبت بمانند.»
البته "کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در این باره گفته است: «طرف آمریکایی موظف است اقدامات متعارف و لازم دیپلماتیک را انجام دهد و برای این کار 455 نفر دیپلمات در اختیار دارد و هیچ بهانه ای برای محدود کردن فعالیت آنها پذیرفته نخواهد بود.»
لازم به یادآوری است که تصمیم دولت فدراسیون روسیه برای کاهش دیپلماتهای آمریکایی در خاک این کشور تا 455 نفر، از اول ماه سپتامبر (یک ماه دیگر) اجرایی خواهد شد. بدین ترتیب سفارت ایالات متحده باید 755 تن از پرسنل دفاتر دیپلماتیک خود را از روسیه خارج کند. ضمن اینکه سفارت آمریکا امکان دسترسی خود به یک ساختمان انباری و یک ویلای متعلق به خود در حومه شهر مسکو را نیز از دست داده است.
بدین ترتیب مسکو در واقع به قضیه اخراج 35 دیپلمات روسی از آمریکا و توقیف دو ساختمان متعلق به سفارت روسیه در واشنگتن و نیویورک در اواخر ماه دسامبر سال گذشته پاسخ داده است. کرملین در آن زمان ترجیح داده بود تا با این اقدام دولت "باراک اوباما" مقابله به مثل نکند. ولی اکنون و بعد از تصویب لایحه قانونی اعمال تحریمهای یکجانبه جدید علیه روسیه در کنگره آمریکا، مسکو تصمیم به پاسخگویی قاطع گرفت.
شهروندان روس برای گرفتن ویزه باید در نوبت بمانند
کاهش تعداد دیپلماتهای آمریکایی به 455 نفر، تعداد کارکنان سفارت آمریکا را دقیقا به تعداد دیپلمات‌های روسی در خاک آمریکا خواهد رساند. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه گفته است که کاهش 755 دیپلمات آمریکایی، مسئله بسیار حساس و با اهمیتی تلقی می شود.
البته با این وجود این خطر واقعا وجود دارد که طرف آمریکایی دست به اقداماتی بزند تا مردم روسیه، دقیقا این کاهش نیرو را حس کرده و با مشکلات متعددی در مراجعه به دفاتر دیپلماتیک آمریکا مواجه شوند. در سایت رسمی سفارت آمریکا در مسکو از هم اکنون توصیه شده است که شهروندان روس برای دریافت روادید ورود به خاک ایالات متحده، حداقل باید 3 ما قبل اقدام کنند.
"ماریا اولسون" سخنگوی سفارت آمریکا نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار «کامرسانت» در مورد عواقب تحریم‌های روسیه، گفت: «البته هنوز بسیار زود است در مورد نتیجه اقدامات محدود کننده بر خدمات قنسولی حدس و گمان زد، ولی مسلما این کاهش روی فعالیت دفاتر دیپلماتیک ما در این زمینه تاثیر منفی خواهد گذاشت.»
کارکنان روس سفارت آمریکا شغل خود را از دست خواهند داد
این روزنامه می افزاید، در عین حال یکی دیگر از عواقب منفی تحریمها علیه آمریکا می تواند از دست دادن موقعیت شغلی چند صد کارمند روسی در دفاتر نمایندگیهای دیپلماتیک آمریکا باشد. در میان 1200 پرسنل سفارت آمریکا در خاک روسیه، اکثرا اتباع روسی به استخدام درآمده هستند.
در حال حاضر اطلاعات دقیقی در مورد تعداد این افراد وجود ندارد، ولی بر اساس آمار، در سال 2013 تنها 25 درصد از پرسنل دفاتر نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در خاک روسیه، آمریکایی بوده و بقیه اتباع روسی بودند. این افراد شامل مترجم، کارمند، منشی، آشپز، نیروهای حفاظتی و… می شود.
مایکل مک فول، سفیر سابق آمریکا نیز گفته بود که به عقیده وی، اکثر افراد کاهش یافته از میان کارکنان روس خواهند بود. ضمن اینکه به احتمال زیاد، این افراد هیچ غرامت مالی بابت اخراج شدنشان از سفارت آمریکا دریافت نخواهند کرد.
جنگ بین سفارتخانه‌ها در دوران جنگ سرد
"میخائیل تاراتوتا" روزنامه نگار و آمریکا شناس روس در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» گفته است: «حادثه اخراج دیپلماتها، هیچ پدیده تازه‌ای نیست و در روابط دوجانبه بسیاری از کشورها رخ می دهد. حتی در دوران جنگ سرد، جنگ سفارت خانه ها بین آمریکا و شوروی، مرسوم بود که جدی ترین مورد آن در سال 1986 رخ داد که ابتدا اتحاد جماهیر شوروی 30 دیپلمات آمریکایی را اخراج نمود و بعد هم طرف آمریکایی 80 دیپلمات روس را عنصر نامطلوب اعلام کرد.
به عقیده این کارشناس، اکنون نیز مسکو و واشنگتن در حال سپری کردن یک رویارویی جدید هستند و تصویب تحریم‌های ضدروسی در کنگره آمریکا، امید مقامات کرملین برای سر و سامان دادن به روابط با کاخ سفید را کاملا از بین برد. وی افزود: «دونالد ترامپ هم اگر واقعا خواهان بهبود روابط بود، ولی یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و آن اینکه نتوانست سیاستمداران آمریکایی را با خود همسو کند و جو حاکم بر واشنگتن به مراتب قویتر از تمایل وی بود.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала