آیا میتوان با توریزم، تروریزم را از بین برد؟

© Sputnik / D.Fuladiآیا میتوان با توریزم، تروریزم را از بین برد؟
آیا میتوان با توریزم، تروریزم را از بین برد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
توریست یا گردشگر بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ، آثار باستانی یا طبیعت کشور که به آن به سیاحت می رود علاقه نشان می دهد.

باید گفت که در گذشته ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده‌اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت برای دیدن ساختمان ‌های معروف و آثار هنری، آموختن زبان ‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت.
افغانستان کشور باستانی است و تاریخ ۵۰۰۰ ساله دارد و اثار تاریخی زیاد و حتی قبل از اسلام در آن موجود است. در حالی که جنگ در افغانستان ادامه دارد و تعداد زیاد از ولسوالی های این کشوز بدست طالبان افتادند، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در یک گردهمایی در ارگ گفت که می‌خواهد با توریزم، تروریزم را شکست دهد.

© Sputnik / Vladimir Rodionov /  مراجعه به بانک تصاویر یهود افغان :« من طالبان را تا سکته قلب رساندم»
یهود افغان :« من طالبان را تا سکته قلب رساندم» - اسپوتنیک افغانستان
یهود افغان :« من طالبان را تا سکته قلب رساندم»

حبيب الله رفيع نویسنده تاریخ دان و استاد دانشگاه کابل در مورد توریزم در افغانستان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: « افغانستان برای گردشگری جاهای تاریخی و دیدنی دارد، اما متاسفانه که با وجود جنگ های امروزی، مردم جرات نمیکنند که به کشور ما بیایند»
او می گوید در زمانی که جنگ نبود تعداد زیاد توریست ها به افغانستان میامدند و از جاهای تاریخی دیدن می کردند.
به طورمثال اثار تاریخی حتی قبل از اسلام و نایاب در بلخ، هرات، قندهار، ننگرهار، غزنی علاقه مندان زیاد دارند و اگر حکومت مشکل امنیتی در کشور را حل نکنند حتی تعداد اندکی از تورست های که امروز به افغانستان می ایند، از آمدن صرف نظر می کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داده می گوید که یکی از مشکلات دیگر امروزی در افغانستان تخیریب و از بین رفتن اثار تاریخی می باشد. علاوه بر این، تعداد زیاد از این اثار توسط دزدان تاریخی به کشورهای همسایه قاچاق می شوند که دولت باید از قاچاق انها جلوگیری کند.
در حین حال یونسکو بر اساس مسولیت که در قسمت نگهداری اثار تاریخی دارد، باید آنها را بازسازی نماید. به طور مثال منار جام ولایت غور در حال فرسایش است، اما به گفته این کار شناس اگر یونسکو توجه خاص به آن نکند از بین خواهد رفت.

© Sputnik / D.Fuladiبامیان
بامیان - اسپوتنیک افغانستان
بامیان

توریزم در کشورهای در حال توسعه روبه رشد است و برای اقتصاد آنها اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل تعداد از کشور ها میزان زیادی بودجه برای جلب گردشگران اختصاص می دهد.
عبدالحميد مبارز معين اسبق وزارت اطلاعات، فرهنگ و توريزم افغانستان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت صنعت توریزم در افغانستان سابقه طولانی دارد. در سال های پیش از جنگ افغانستان سالانه میزبان هزاران جهانگرد خارجی بود و از این بخش عاید خوبی به دست می آورد، اما درسال گذشته در قسمت توریسم دولت صرف ۴۰ میلیون افغانی عاید داشت. 

© AFP 2023 / Aref Karimi هرات
هرات - اسپوتنیک افغانستان
هرات

آقای مبارز گفت که در زمان قبل از جنگ تورست ها هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی به افغانستان میامدند و برای این گردشگران تمام نقاط افغانستان بخصوص بت بامیان، بند امیر، آهوی مارکوپولو جالب بود.
به گفته عبدالحميد مبارز در زمان که وی در بخش توریزم ایفای وظیفه می کرد، وزارت اطلاعات و فرهنگ برنامه های خاص برای گردشگران گروهی و انفرادی داشت، اما امروز از یک سو تعداد زیاد از نقاط افغانستان ماین گزاری شده و از جانب دیگر جنگ ها هنوز ادامه دارد و پاکستان نمی گذارد که افغانستان ارام باشد و به همین دلیل توریست جرات نمیکند که به کشور ما بیاید.
قابل یاداوریست که در سال 2013 انستیتوت جهانگردی در افغانستان تاسیس شد.
مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان این انستیتوت را برای معیاری ساختن ارائه خدمات برای جهانگردان و بهتر شدن صنعت توریزم در این کشور ایجاد کردند، اما امروز بر اثر جنگ های متداوم هنوز هم گردشگری صنعت توریزم کاهش یافته است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала