ویژگی های "پناهگاه تروریست ها" در افغانستان

© Sputnik / D.FuladiПровинция Бамиан
Провинция Бамиан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رابرت گرینر، نویسنده کتاب زیرنام "هشتاد و هشت روز در قندهار" و ریس پیشین اداره سازمان اطلاعاتی امریکا (سیا) می گوید، که ممکن است پس از خروج کامل نیروهای امریکایی، تروریستان عراق و سوریه در افغانستان پناه ببرند.

به گفته او؛ در این صورت تمامی پیشرفت های سالهای گذشته در افغانستان نابود خواهد شد.

آیا عربستان در انفجار هرات نقش دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا عربستان در انفجار هرات نقش دارد؟
آقای گرینر که در یک نشست در انستیتیوت تحقیقات "نیوامریکا" صحبت می کرد، افزوده است: " این بار پناهگاه های تروریستان در افغانستان از گذشته خطرناکتر خواهد بود".
به گفته وی؛ اگر طالبان افغان از تروریستان سوریه، عراق و پاکستان بخواهند که در افغانستان پناه بیاورند، آنان این درخواست را رد نخواهند کرد. زیرا ؛ این گروه ها از نگاه ایدیولوژیک باهم هم نظر اند.
طالبان افغانستان و برخی گروه های افراطی در پاکستان بر این باوراند که می توانند دولت کابل و اسلام آباد را شکست دهند.

مشاور امنیت ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان بتاریخ 6مارچ 2017 در نوزدهمین کنفرانس امنیتی آسیا دردهلی جدید گفت:
گروه های تروریستی جهانی، منطقوی، تروریست های پاکستانی و افغان در حال انتقال لانه های شان از خارج به داخل افغانستان اند تا اهداف شانرا بیرون از افغانستان دنبال کنند.
چرا افغانستان مهم است؟ منطقه مشترک میان ما و پاکستان شاهد حضور بیشترین شبکه های تروریستی جهان است. از 98 گروه تروریستی که ایالات متحده آمریکا فهرست نموده، 20 گروه آن در این منطقه تجمع نموده اند و دنبال اهداف شان در بیرون از قلمرو افغانستان و پاکستان هستند.
آنچه آنها را با وجود عملیات های مشترک نیروهای افغان، ناتو و آمریکا توانمند ساخته، وجود لانه های آنها و روابط همزیستی آنها با بازیگران دولتی و غیر دولتی است که برایشان ساختار حمایوی حیاتی فراهم می کنند.
موفقیت علیه تروریزم در مناطق افغانستان و پاکستان اولویت اساسی منافع امنیت ملی تمام کشور های منطقه و جامعه جهانی است.
درس های آموخته شده — در شرایطی که ما دشمن مشترک داریم اما ستراتیژی مشترک بخاطر شکست آنها نداریم، درس های آموخته شده از تجارب افغانها بخاطر پاسخ دهی به ارعاب و تهدید تروریسم در سطوح ملی، منطقوی و جهانی بسیار حیاتی و مهم است.

در منطقه افغانستان — پاکستان، ما شاهد حضور چهار گروه تروریستی هستیم: (1) طالبان افغان و شبکه حقانی، (2) تروریستان پاکستانی مانند لشکر طیبه، جهش محمد، تحریک طالبان پاکستانی، لشکر جهنگوی، (3) شبکه های تروریستی منطقوی مانند جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و انصارالله و (4) تروریستان جهانی مانند القاعده و داعش.

مک کین - اسپوتنیک افغانستان
استراتیژی جدید نظامی امریکا در افغانستان
همه ای این گروپ ها زیست باهمی دارند توأم با گروه های اقتصاد جرمی شامل مافیای مواد مخدر و سازمان های دولتی مخفی.
وجود این روابط تداوم آنها را با لانه ها، امکانات پولی، سربازگیری و ساختار حمایوی شان تقویت می کند.
با در نظر داشت این حقایق، باید افسانه های عوامانه را برطرف کنیم.
1 — با توجه به تعدد بازیگران در دو طرف ،جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست. جنگ کنونی جنگ مواد مخدر است، جنگ با تروریزم است، و این جنگ به افغانستان محدود نخواهد ماند.
2 — فرق میان تروریزم خوب و بد هیولای فرانکنشتاین را در پی دارد و عامل جنایت خود نیز قربانی خواهد شد.
3 — ارتباط دادن تروریزم با اسلام از لحاظ تخنیکی نادرست است چون فرصت شناخت درست را سلب می کند، از لحاظ اخلاقی این کار نامیمون است. جهان اسلام و هند علیه تروریزم قرار دارند و تقبیح عمال تروریستی توسط دانشمندان مسلمان جهان در سال 2015 در مکته نکته های قابل مکث اند.
وقوع انفجار در مقابل سفارت عراق در كابل - اسپوتنیک افغانستان
وقوع انفجار در مقابل سفارت عراق در كابل
درک حقایق فوق پیامد مهمی برای یک استراتیژی مشترک جهت مقابله با تروریزم و صلح و آشتی در پی خواهد داشت.
دوم، از قضا، با وجود مقابله با تروریزم در سطج جهان، تروریزم توانسته توانمندی هایش را افزایش دهد و منطقه ما و جهان را تهدید بکند.
دسترسی به پناهگاه، امکانات مالی، سربازگیری، آموزش و حمایت های تقویتی از طریق همزیستی با بعضی عناصر دولتی و شبکه های اقتصاد جرمی گروه های چهارگانه فوق الذکر را با وجود مقابله جهانی علیه آنها زنده نگهداشته است و حتی ظرفیت های مهلک آنها را انکشاف یافته است.
قوت هراس افگنی — ما فکر می کنیم که تعداد نفرات این گروه ها به 40000 تا 45000 تن می رسد که یکی بر چهارم آنها را تروریستان جهانی، منطقوی و جهادگرایان پاکستانی تشکیل می دهد.
تاثیرات جابجائی — عملیات ضرب عزب پاکستان و فشار های بیشتر بر داعش و القاعده در شرق میانه باعث جابجائی تروریست ها گردید و آنها در مناطق میان افغانستان و پاکستان تجمع کردند.
با انکه هدف مشترک آنها تخریب دولت افغانستان است تا در آنجا پناهگاه امن برایت خود بسازند، این گروه ها اهداف انفرادی نیز دارند تا سایر ملت ها را آسیب بزنند.
تمام کشور های منطقه به تهدید مواج اند ،درحالیکه القاعده و داعش آجندای جهاد جهانی دارند، لشکر طیبه و جهش محمد علیه هند تنظیم شده اند. کنشگران منطقوی همچون جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و گروه های مرتبط به آنها، چین، روسیه، ایران و آسیای میانه را تهدید می کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала