حملات تروریستیِ مشـکوک در افغانستان

© REUTERS / Ahmad Masoodحملات تروریستیِ مشـکوک در افغانستان
حملات تروریستیِ مشـکوک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز سه ‌شنبۀ گذشته بر مسجد جامع جوادیه در هرات حملۀ ترورستی صورت گرفت که عمدتاً شیعیان در آن مصروفِ عبادت بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ماندگار، هرات نشان داد که مردم می ‌‌توانند در برابر هر دسیسه و برنامه‌ ای که بوی تفرقِ مذهبی داشته باشد، بایستند. تظاهراتِ هراتی‌ ها بعد از انفجار در مسجد جوادیه و نیز تظاهراتِ کابلیان پس از انفجار بزرگِ انتحاریِ چهارراهی زنبق، نشان داد که مردمِ افغانستان به پخته‌ گی لازم برای دادخواهی و برخوردِ آگاهانه با حوادث رسیده‌ اند.
مردم افغانستان با صدور بیانیه‌ها و ارایۀ خواسته‌ های قانونی پس از این دو رویداد نشان دادند که هم بر ماهیتِ دشمنانِ بیرونیِ خود واقف اند و هم از ضعف‌ها و نارسایی‌هایِ حکومت در مبارزه با حوادثِ تروریستی بی‌ خبر نیستند.
اگرچه مسوولیتِ این حملات را گروه داعش به عهده گرفت، اما سکوتِ توام با بی ‌اعتنایی و سرکوبِ حکومت نسبت به اعتراض‌ ها و خواسته ‌های برحقِ مردم، این سوال را خلق می‌ کند که «آیا به‌ راستی انفجارهای اخیر کارِ داعش است؟ آیا داعشی که در مرکزِ خود (سوریه و عراق) شسکت خورده و تقریباً نابود شده است، می تواند در شهرهای افغانستان چنین قوی ظاهر شود؟.»
قابل درک است که تروریسم در دنیای پیچیدۀ امروزی، پیچیده‌ گی‌هایِ مضاعف یافته و حتا به تروریسم جهانی‌ شده و شبکه ‌یی شهرت یافته است؛ اما آن ‌چه قابل انکار نیست این ‌که: بازی‌ های ابزاری و استخباراتی با نامِ گروه‌های تروریستی مانند داعش و طالب نیز بخشی از پیچیده‌ گی‌های فعالیت‌ های تروریستی را احتوا می ‌‌کنند.
در موارد متعددی مردم افغانستان شاهد حملاتِ انتحاری‌ای بوده‌ اند که هیچ‌ یک از گروه‌ های تروریستی مسوولیتِ آن را به عهده نگرفته ‌اند؛ در‌حالی‌ که همۀ هم‌ وغمِ تروریسمِ هویت‌ محورِ نوین، راه‌ اندازی نمایش‌های وحشت‌ناک و اشاعۀ آن از طریق رسانه‌ها به نام و نشانِ خویش است. حمله به مسجد باقرالعلوم شیعیان در کابل و انفجار در میان معترضانِ جنبش روشنایی، نمونه‌ هایی از این دست اند.
برخی از تحلیل ‌ها حکایت از این دارند که وب‌ سایت‌ها و آدرس‌های مجازی‌ ای که زیر نامِ داعش مسوولیتِ بسیاری از حملات را به‌عهده می‌ گیرند، جعلی اند و با داعشِ اصلی هیچ ارتباطی نمی ‌رسانند. در عین حال، برخی از سیاست ‌مداران از جمله رییس پیشینِ امنیت ملی آقای صالح بارها گفته است که داعش در افغانستان و به‌ خصوص کابل حضور ندارد و گروه‌هایِ دیگری همانند طالبان هستند که به نامِ داعش دست به عملیات می ‌زنند.
از قراین بر می آید که، حملاتی که اخیراً به نام داعش و یا طالب صورت می‌ گیرند، از اصالتِ لازمِ مادی و معنایی برخوردار نیستند و پشت سرِ آن‌ ها، شرکت‌ ها و حلقاتِ نامرئیِ‌ِ وجود دارند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала