گرامی داشت از هفتاد و دومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در جاپان + ویدیو

© AFP 2023گرامی داشت از هفتاد و دومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در جاپان + ویدیو
گرامی داشت از هفتاد و دومین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در جاپان + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز یکشنبه در جاپان مراسمی برای گرامی داشت از قربانیان نخستین بمب اتم برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، روز یکشنبه مراسمی برای گرامی داشت از هفتاد و دومین سالروز یاد قربانیان نخستین مورد استفاده از سلاح‌های اتمی در جاپان برگزار شد.

Atomic bomb explosion - اسپوتنیک افغانستان
چقدر از انفجار هسته ای دور بود که جان سالم به در برد؟ + (ویدیو)

مراسم امسال در حالی برگزار می‌شود که بیش از 120 کشور دنیا ماه گذشته نخستین معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای را در سازمان ملل متحد به تصویب رساندند. اسرائیل و تمامی کشورهای مجهز به سلاح‌های هسته‌ای از جمله امریکا به این معاهده نپیوستند. امریکا نخستین کشور استفاده‌کننده از سلاح‌های اتمی برای حمله به یک کشور است.  

شینزو آبه نخست‌وزیر جاپان روز یکشنبه در مراسمی در «گنبد بمب اتمی» که در فاصله نزدیکی از محل انفجار بمب هسته‌ای در شهر هیروشیمای جاپان در 6 آگوست 1945 بنا شده، شرکت کرد. وی گفت، جاپان امیدوار است به نحوی که مورد توافق همه کشورها باشد به سمت جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای حرکت کند. 

جاپان، هم همانند اسرائیل و کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای از پیوستن به مصوبه ماه گذشته سازمان ملل برای منع سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرد.

هفتاد و دو سال پیش، ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح روز دوشنبه ششم اگوست 1945 (15 اسد 1324) به‌وقت محلی در شهر هیروشیما، کسانی که در حومه شهر و در فاصله دورتری از مرکز انفجاری ناشناخته قرار داشتند، نوری پرقدرت‌تر از تابش خورشید را شاهد بودند.

بعد از انفجار نخستین بمب اتمی که تا آن روز ناشناخته بود، شهر هیروشیما با خاک یکسان شد و در همان لحظه نخست نزدیک به 140هزار نفر جان خود را از دست دادند. در فاصله سالهای 1946 تا 1951، به تعداد تلفات 60هزار نفر دیگر اضافه شد.

بمب دوم، سه روز پس از آن بر سر ساکنان شهر ناگازاکی فرود آمد و تعداد کشته‌های هیروشیما و ناگازاکی در نخستین بمباران اتمی در جهان توسط امریکا، تا دوصد و بیست هزار نفر افزایش یافت.

بمباران‌های هسته‌ای هیروشیما و ناگازاکی تا به امروز تنها موارد استفادهٔ جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان هستند. امریکا تنها کشوری است که از این سلاح‌ها استفاده کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала