مخالفت نیکولسن با سپردن مسئولیت حملات هوایی به شرکت خصوصی امنیتی

© Flickr / ResoluteSupportMediaمخالفت نیکولسن با سپردن مسئولیت حملات هوایی به شرکت خصوصی امنیتی
مخالفت نیکولسن با سپردن مسئولیت حملات هوایی به شرکت خصوصی امنیتی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرمانده کُل نیروهای خارجی در افغانستان از سپردن حملات هوایی علیه گروه طالبان و دیگر گروهای هراس‌افگنان با یک شرکت خصوصی امریکایی، توافق نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، از جنرال جان نیکولسن، فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو با سپردن مسؤولیت انجام حملات هوایی برضد هراس‎افگنان در افغانستان به یک شرکت خصوصی، توافق نکرده است.

طبق گزارش نشریه میلی تری تایمز، رییس شرکت امنیتی خصوصی "بلک واتر" امریکایی تمایل‎اش را برای گرفتن قرارداد انجام حملات هوایی و حمایت لوژستیکی از نیروهای افغان با استفاده از چرخبال‌ ‎جنگی و اکمالاتی این شرکت اعلام کرده است، اما درخواست دیدارش با جنرال جان نیکولسن، فرمانده کل نیروهای امریکایی وناتو، پذیرفته نشده است.

نشریه میلی تری تایمز گزارش داده است که اریک پرینس، رییس پیشین شرکت نظامی بلک واتر به حکومت کابل پیشنهاد داده تا برای حمایت هوایی نزدیک از نیروهای امنیتی افغان، از نیروی هوایی خصوصی استفاده کند.

به گفتۀ یک مقام ارشد نظامی افغان، پرینس این پیشنهاد را به مقام‎های افغان ارائه داده تا از نیروی هوایی خصوصی برای استفاده در جنگ علیه طالبان و دیگر گروه‌های هراس‎افگن استفاده کند.

این در حالی‎ست که همزمان گزارش‌هایی از تمایل کاخ سفید برای کاهش حضور نظامی در افغانستان و افزایش نقش شرکت‌های خصوصی نظامی در این کشور نیز منتشر شده است، اما مقامات پنتاگون دربارۀ اجرای این طرح، تردید دارند.

یکی از مقام‎های نظامی افغان در این باره گفته است که جنرال نیکولسن از دیدار با پرینس برای بررسی طرح وی مبنی بر استفاده از نظامیان خصوصی در افغانستان، خودداری کرده است.

پرینس طرح استفاده از نیروی هوایی خصوصی را در ماه مارچ به حکومت افغانستان پیشنهاد داده و طیاره های پیشنهادی در این طرح شامل چرخ بال‎های جنگی و طیاره بدون سرنشین هستند.

پرینس ادعا کرده است که طرح پیشنهادی وی قابلیت ارائه واکنش سریع و حمایت نزدیک هوایی را در تمام افغانستان درمدت یک ساعت دارد و تصمیم‌گیری برای انجام عملیات نیز با دستور مقام‎های افغان، صورت خواهد گرفت.

نیروی هوایی افغانستان اکنون درنُخستین مرحلۀ جایگزینی چرخبال‏های ام آی — ۱۷ با چرخبال‎های "بلک هاک" امریکایی است.

گفته می‎شود که این چرخبال‎ها در حدود دو سال آینده به افغانستان تحویل خواهند شد و آموزش برای استفاده از آن نیز زودتر از خزان سال جاری ،آغاز نمی‌شود.

رونالد نیومن، که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ سفیر امریکا در افغانستان بود، معتقد است که دولت کابل با حضور نیروهای خصوصی نظامی موافقت نخواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با میلی تری تایمز، گفت: "رییس‌جمهور اشرف غنی به من گفته که با این طرح موافقت نخواهد کرد، زیرا افغان‌ها این طرح را نخواهند پذیرفت."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала