چرا نشست هواپیماهای ناشناس در افغانستان در هاله ابهام است؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر چرا نشست هواپیماهای ناشناس در افغانستان در هاله ابهام است؟
چرا نشست هواپیماهای ناشناس در افغانستان در هاله ابهام است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست هواپیماهای ناشناس در افغانستان در این روزها به یک موضوع پیچیده تبدیل شده است.

چندین سال است که نشست هواپیماهای ناشناس در افغانستان در هاله ابهام است و سرنوشت این هواپیماها تا کنون معلوم نشده است که این هواپیماها مربوط به کدام کشور یا گروهی می باشند. هر از گاهی آوازه های در باره نشست هواپیماهای ناشناس در ولایت های ننگرهار، جوزجان، سرپل، فاریاب و دیگر ولایت های افغانستان در رسانه ها غوغایی را برپا می کند و اما دولت افغانستان و نیروهای ناتو و امریکا مستقر در افغانستان تا هنوز این موضوع را به شکل جدی مورد بررسی قرار نداده و  سرنوشت این هواپیماهای ناشناس تا هنوز معلوم نیست.

در همین پیوند چندی پیش مقامات محلی ولایت جوزجان گفته بودند که یک هواپیمای ترابری بسته تدارکاتی را در مناطق زیر کنترل گروه تروریستی داعش در ولایت های جوزجان، فاریاب و سرپل برای این گروه پرتاب کرده است.

چند سال پیش هم ظاهر قدیر نائب اول پیشین مجلس نمایندگان، از پرواز هلیکوپترهای ناشناس بر فراز ولایت ننگرهار شکایت کرد.

پرواز هواپیماهای ناشناس در افغانستان به یک مسئله پیچیده تبدیل شده است - اسپوتنیک افغانستان
پرواز هواپیماهای ناشناس در افغانستان به یک مسئله پیچیده تبدیل شده است

او گفت که این هلیکوپترها در مناطق مختلف ننگرهار به زمین می‌نشینند و وقتی از مسئولان درباره آنها پرسیده می‌شود، پاسخ این است که آنها اجاره‌ای هستند و به دلیل عوارض فنی نشست می‌کنند!

همه این ابراز نظٰرها و موضع گیری ها از همان سال های پیش تاکنون، در حد یک ادعا باقی مانده و دولت و نیروهای خارجی درگیر موضوع امنیت و مبارزه با تروریزم در افغانستان، هیچگاه به صورت جدی، با این مسایل برخورد نکرده اند.

زمانی در دوران حکومت گذشته، این ادعاها به اندازه ای اوج گرفت و جدیت پیدا کرد که حتی حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین نیز باری گفت که هلیکوپترهای ناشناس در سمت شمال کشور، شب هنگام، تروریست ها را جا به جا می کنند؛ اما این اظهارات نیز علیرغم آنکه از سوی عالی ترین مقام اجرایی کشور، بیان شده بود، هیچگاه مورد پیگیری جدی قرار نگرفت و روشن نشد که این هلیکوپترها از سوی چه کشوری، اقدام به این کار می کردند و افراد مسلح مورد نظر به کدام جریان وابسته بودند.

در همین حال روسیه نیز نگرانی خود را از انتقال جنگجویان داعش توسط هواپیماهای ناشناس در بخش های از افغانستان ابراز کرده است.

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود، ما گزارش های نشر شده در مورد انتقال جنگجویان داعش در بخش های شرقی افغانستان و همچنان فراهم آوری سلاح و مهمات به آنها را دنبال می کنیم. داعش به تاریخ 14 جون مغاره توره بوره را تصرف کردند و پیش از آن گزارش های نشر شده بود که هواپیماهای ناشناس50 جنگجوی افراطی را به منظور تصرف توره بوره به این منطقه انتقال داده بودند.

به جز از سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در همین راستا ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امورافغانستان هم گفته بود: روسیه نگران همکاری هلیکوپترهای بدون نام و نشان با اعضای افغانستانی داعش در خاک افغانستان می باشد. براساس این گزارش برخی نمایندگان پارلمان افغانستان گفته اند، این هلیکوپترهای نامشخص با امریکاییها پیوند دارند.

کابلوف در ادامه گفته بود: پیامها درباره انتقال وجابجایی شبه نظامیان شاخه داعش افغانستانی و نیز تامین تسلیحات نظامی این شورشیان توسط هلیکوپترهای بدون آرم برای همه (روسها ودولت افغانستان) نگران کننده وهشداردهنده است و وضعیت آنها باید مشخص شود.

    وی همچنین گفته بود:نگرانی نمایندگان پارلمان افغانستان از پرواز این هلیکوپترها در خاک این کشور توجیه پذیراست.

    ضمیر کابلوف افزوده بود، موضوع پرواز این هلیکوپترهای بدون نام ونشان در افغانستان توسط دیپلمات های روسیه دریکی از نشست های شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد. روسیه منتظر پاسخ جامع هیات سازمان ملل در افغانستان دراین باره است.

Официальный представитель МИД РФ Мария Захарова во время брифинга в Москве - اسپوتنیک افغانستان
زاخارووا: روسیه منتظر پاسخ غرب به خاطر پشتیبانی «هواپیماهای ناشناس» از داعش در افغانستان است

در این مقاله می خواهیم به چند علت مبهم ماندن نشست هواپیماهای ناشناس در افغانستان اشاره کرد.

1-      نشست هواپیماهای ناشناس تنها شایعه و برای تشنج در جامعه افغانستان و جلب کردن افکار مردم به این مسئله است.

2-       یا اینکه این تنها شایعه ای برای ترساندن مردم است.

3-      برای پیدا شدن بدبینی در مقابل دولت به خاطر عدم کنترل بر فضای هوایی کشور است.

4-      تنها برای تفرقه افکنی بین دولت و مردم افغانستان است.

5-      یا همچون پرده ای از دود است، که برای پنهان سازی اهداف واقعی دشمن استفاده می شود.

6-      شاید ﻫﺪف از این خبر اﯾﺠﺎد ﺣﺎﻟﺘﯽ از ﻧﮕﺮاﻧﯽ و ﺗﺮس در ﺑﺎزار ﻣﺎﻟﯽ ﯾﺎ اوﺿﺎع اﻗﺘﺼﺎدي افغانستان است.

7-      یا اینکه وﺟﻮد اﺑﻬﺎم در نشست هواپیماهای ناشناس ناشی از ﻋﺪم وﺟﻮد اﺧﺒﺎر ﻣﻮﺛﻖ در ﻣﻮرداین حادثه می باشد.

این 7 علت می تواند یکی از عامل های مبهم ماندن موضوع نشست هواپیماهای ناشناس در مناطق مختلف افغانستان باشد.

با وجود این علت ها خبرگزاری اسپوتنیک مصاحبه ای را با محترم مولوی عبدالحی حیات رئیس شورای ولایت جوزجان انجام داده و نظر او را در  این باره پرسیده است که خدمت شما تقدیم می کنیم.

اسپوتنیک: لطف نموده در باره نشست هواپیماهای ناشناس در ولایت های جوزجان، فاریاب و سرپل به خوانندگان اسپوتنیک معلومات بدهید؟

حیات: من چون رئیس شورای ولایتی ولایت جوزجان هستم، تنها می توانم در باره نشست هواپیماهای ناشناس در این ولایت به شما معلومات بدهم. در ولایت جوزجان در ولسوالی درزآب و خوش تیپه آوازه های پخش شده بود که هلیکوپترهای ناشناس میایند و می شینند، اما من از موکلان خود در مناطق که گفته می شد هواپیماهای ناشناس میشینند، پرسیدم آنها گفتند که این تنها آوازه بوده که در ترکمن اولدی ولسوالی خوش تیپه و در ولسوالی باده سای درزآب هواپیماهای ناشناس می شینند و گویا با مخالفان دولت همکاری می کنند، اما موکلان من گفتند که این خبرها و آوازه ها درست نیستند. همچون آوازه ها را که شما شنیده بودید ما هم شنیده بودیم. این حقیقت ندارد و درست نمی باشد.

اسپوتنیک: نشست هواپیماهای ناشناس حالا به یک موضوع مبهم تبدیل شده و به جز از ارگانهای دولتی افغانستان، نیروهای ناتو و امریکا و کشورهای دیگر هم درگیر هستند، به نظر شما اگر نشست هواپیماهای ناشناس درست باشد، مربوط به کدام کشور خواهد بود؟

حیات: ولایت جوزجان یک ولایت امن بود، اما در این اواخر ولسوالی درزآب و خوش تیپه ناامن شده است. پیش از این که طالبان میامد قوای ائتلاف آنها را از بالا میزد و آنها را نابود می کرد. تا اکنون هیچ هواپیماهای ناشناس در ولایت جوزجان نشسته نداشته و اگر همچون واقعه رخ بدهد، حتمن به شما و رسانه های دیگر گزارش خواهم داد..

اسپوتنیک: بعضی وقتها هلیکوپترهای دولتی و قوای ائتلاف در هنگام درگیری ها مهمات و مواد غذایی را به ساحه زیر تسلط مخالفان دولت پرتاب می کنند. شما در این باره چه می دانید؟ آیا این کار عمدا صورت می گیرد و یا این که اشتباها صورت می گیرد؟

حیات: در زمان که درگیری ها میان داعش، طالب و ارگانهای دولتی در ولسوالی درزآب رخ داده بود، و نیروهای دولتی خواستار کمک و مهمات شده بود. هواپیماهای دولتی مواد غذایی و مقداری مهمات را در منطقه زیر تسلط طالبان و داعش پرتاب کرده بود. علت این نداشتن اطلاعات دقیق از محل نیروهای دولتی در آن زمان بوده است که هلیکوپترهای حکومتی اشتباها مهمات و مواد غذایی را به منطقه زیر تسلط طالبان و داعش پرتاب کرده بودند. به خاطر که در زمان جنگ پیشروی و پس روی وجود دارد و در زمان که هواپیماهای دولتی مواد غذایی و یا مهمات را انداخته بودند به آنها گزارش شده بود که این مناطق در دست ارگانهای دولتی است، اما یک ساعت پس از آن نیروهای دولتی از آنجا عقب نشینی کرده بودند و اشتباها مهمات و مواد غذایی در مناطق زیر تسلط داعش و طالب انداخته شده بود.

اسپوتنیک: در باره وضعیت امنیتی حال حاضر جوزجان صحبت کنید که چگونه است؟

حیات: وضعیت امنیتی جوزجان در این اواخر خوب نیست. در ولسوالی آقچه در حال حاضر جنگ روان است و طالبان از هر طرف هجوم آورده است و یک بیز را هم طالبان تصرف نموده است. 2 تانک را هم گرفته، اما مورال نیروهای امنیتی ما خوب است و در مقابل دشمن مردانه ایستاده اند و اگر از مرکز کمک نشود شاید نیروهای امنیتی دچار مشکل خواهد شد.

از ولایت جوزجان در حال حاضر نیروهای دولتی افغانستان و نیروهای داوطلب مردمی دفاع می کنند. نیروهای ناتو در این ولایت وجود ندارد.

اسپوتنیک: آیا اختلافات میان سران دولت افغانستان بر روحیه نیروهای امنیتی در افغانستان تاثیر دارد؟

حیات: ناهماهنگی و اختلاف در میان بزرگان دولت تاثیر منفی خود را گذاشته و بر امنیت مناطق تاثیر منفی خود را گذاشته و این ناهماهنگی مورال نیروهای امنیتی ما را پایین میاورد. بزرگان دولت باید وحدت خود را برای پیروزی بر دشمن حفظ کنند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала