تاکید مشاور پنتاگون بر استفاده از سربازان اجیر در افغانستان

© Sputnik / Sergey Stepanovتاکید مشاور پنتاگون بر استفاده از سربازان اجیر در افغانستان
تاکید مشاور پنتاگون بر استفاده از سربازان اجیر در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که شرکت «بلک واتر» ارتکاب جنایات جنگی و کشتار غیرنظامیان را در کارنامه خود ارد، رئیس سابق این شرکت امنیتی خصوصی و مشاور کنونی پنتاگون بار دیگر به استفاده از سربازان اجیر در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «یو.اس.ای تودی»، «اریک پرینس» رئیس سابق شرکت امنیتی نظامی «بلک واتر» و مشاور وزارت دفاع آمریکا بار دیگر بر استفاده از سربازان اجیر و جایگزینی آن با نظامیان آمریکایی در افغانستان تاکید کرد.
این در حالی است که کارنامه این شرکت نظامی پر از موارد متعدد جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان در عراق و افغانستان است. حتی دادگاه فدرال آمریکا نیز ارتکاب جنایت‌های این گروه را تایید کرده است.
پیش از واکنش‌های گسترده از کشتار غیرنظامیان توسط نظامیان بلک واتر، این شرکت طرف اصلی قرارداد وزارت دفاع و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این کشور محسوب می‌شد.
پرینس در یادداشتی در «یو.اس.ای تودی» بار دیگر با بزرگنمایی خطر سقوط حکومت افغانستان خواستار استفاده از سربازان اجیر و نیروی هوایی خصوصی در افغانستان شد.
وی با تاکید بر استراتژی بی‌نتیجه کنونی آمریکا در افغانستان اظهار داشت: افزایش نیروها در گذشته نفوذ طالبان را کاهش داد، اما پس از خروج آنها از افغانستان، طالبان بار دیگر نفوذ خود را گسترش دادند.
رئیس سابق بلک واتر در ادامه نوشته که حضور پرتعداد و بلندمدت نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان بسیار پرهزینه است اما خوشبختانه گزینه دیگری نیز وجود دارد.
وی پیشنهاد داد که با تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان توسط ترامپ، تمام تصمیم‌های استراتژیک به ایجاد ثبات و خودکفایی در افغانستان متمرکز شود که منجر به خروج نیروهای ما خواهد شد.
مشاور پنتاگون در ادامه مدعی شد: هزینه استفاده از سربازان اجیر کمتر از 20 درصد 48 میلیارد دالری است که آمریکا در سال جاری هزینه است.
«رونالد نیومن» که در سال‌های 2005 تا 2007 سفیر آمریکا در افغانستان بود چندی پیش از مخالفت رئیسجمهور افغانستان با استفاده از سربازان اجیر در این کشور خبر داد.
نیومن تصریح کرد: رئیس‌جمهور غنی به من گفته که با این طرح موافقت نخواهد کرد؛ زیرا افغان‌ها این طرح را نخواهند پذیرفت.
وی قانونی بودن و ادعای هزینه کمتر استفاده از سربازان اجیر را نسبت به استفاده از نظامیان ارتش آمریکا «مضحک» دانست.
اما «عتیق‌الله امرخیل» جنرال متقاعد افغان معتقد است که استفاده از سربازان اجیر تنها سبب افزایش نفرت افغان‌ها شده و به ایجاد صلح در این کشور کمکی نخواهد کرد.
به گفته وی، این سربازان علاوه بر کشتار غیرنظامیان، زندان‌های ویژه و مخفی دارند که در آن مردم را به بدترین شکل شکنجه می‌دهند.
کارشناس مسائل نظامی اظهار داشت: اگر در ابتدا، آمریکایی‌ها از چنین شرکت‌هایی استفاده نمی‌کردند و به فرهنگ و رسوم مردم افغانستان احترام می‌گذاشتند، جنگ جاری در افغانستان طولانی نمی‌شد.
وی تاکید کرد که آمریکا بار دیگر اشتباه گذشته را تکرار می‌کند و استراتژی استفاده از سربازان اجیر موجب ایجاد صلح در افغانستان نخواهد شد، بلکه ناامنی بیشتر این کشور و منطقه را در پی خواهد داشت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала