توسعه طلبی ناتو در خاک شوروی سابق علی الرغم مخالفت مردم ادامه دارد

© Photo / Facebook / Ministerul Apărării al Republicii Moldovaتوسعه طلبی ناتو در خاک شوروی سابق ادامه دارد
توسعه طلبی ناتو در خاک شوروی سابق ادامه دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
واشنگتن و بروکسل حضور نظامی خود را در کشور بی طرف ملدووا توسعه می بخشند. نیروهای بحری امریکا برای اعمار تاسیسات نظامی در نزدیک محله مسکونی بولبواک در ملدووا تیکداران می پالند.


الکساندر خورولینکو، مبصر آژانس بین المللی «روسیه امروز» می نویسد، اعمار هفت عمارت، بشمول هوتل و مرکز تجارتی در نظر است. این همه برای تامین توسعه طلبی راحت در نظر گرفته شده اند. اساس برای این گفته وجود دارد که امریکا میخواهد در اینجا تربیه نمودن خرابکاران و نیروهای خاص ملدووا در صورت منازعه نو با جمهوری ناشناخته شده پریدنیستروویا در جمهوری ملدووا پلان میکند.
پایگاه نظامی که امریکا در احیای آن طی 5 سال اخیر مبلغ 6،1 میلیون دالر صرف نموده، در نزدیک تیراسپول، پایتخت جمهوری پریدنیستروویا ملدووا قرار دارد. در روز شنبه در ساحه پایگاه تمرینات مشترک Dragoon Pioneer با امریکا خاتمه یافت. قبلاً جنرال جان گرونسکی معاون قوماندانی نیروهای زمینی امریکا در اروپا به ملدووا آمده بود. در زمینه قرابت فعال رهبران نظامی ملدووا و امریکا نیات ایگور دادونوف رئیس جمهور ملدووا در باره جلوگیری از پلان های نیروهای بحری امریکا کمتر قانع کننده به نظر میرسند.
مطابق قانون اساسی ملدووا موقف بی طرفی دارد. طبق معلومات نظرسنجی های اجتماعی، اکثریت اتباع ملدووا با شمول کشور در ناتو مخالف اند. و رئیس جمهور کشور بارها اعلام داشته که «ناتو — بصورت قطع قابل قبول نیست». دادنون ظاهراً «ارزش های اروپایی» را نیز رد میکند که بر ملدووا با طرق مختلف تحمیل میشوند. موقف دولت، روحیه اجتماعی و اعلامیه های رئیس جمهور میتوانند به دیوار بزرگ ملدووا در راه توسعه طلبی ناتو مبدل گردند. ولی همه چیز تا این حد ساده نیست.
تمرینات2017 Dragoon Pioneerملدووا — امریکا
در اواخر سال 2016 صدراعظم ملدوواو سرمنشی ناتو موافقت نامه راجع به گشایش دفتر در باره روابط ناتو در کیشینیوف (باوجود انتقادات رئیس جمهور ملدووا) امضا کردند. سند مربوطه را بعداً پارلمان جمهوری تصویب نمود. ولی این جمهوری بازهم از سال 1994 با ناتو در چارچوب پلان جداگانه مشارکت (IPAP) با ناتو همکاری میکند. این پروگرام برای یک سال و یک رئیس جمهور مدنظر گرفته نشده است.
سطح همکاری های متقابل
جهات کلیدی همکاری ملدووا با ناتو — طرح اسناد ستراتیژیک برای اصلاحات، پلانگذاری نظامی و تشکیل بودجه عرصه دفاعی، برای بهبود تعلیمات نظامی می باشند. هماهنگ ساختن امکانات کندک 22-م حفظ صلح ملدووا در عملیات مشترک با نیروهای ناتو نیز در محراق توجه قرار دارد. کیشینیوف با متحدین در ناتو و کشورهای همکار در طیف وسیع همکاری مینماید. ناتو در ایجاد نیروهای معاصر مسلح ملدووا کمک میکند. انستیتوت ملی نظامی و مرکز تعلیمی حفظ صلح نیز تحت تائثیر (و کنترول) متخصصین ناتو قرار دارند.
نظامیان امریکایی در پایگاه تمریناتی در بولبواک
به مساعدت شعبه دیپلوماسی اجتماعی پیمان ناتو در سال 2007 در پوهنتون دولتی کیشینیوف مرکز اطلاعاتی — اسنادی ناتو افتتاح شد. ملدووا در چارچوب پروگرام «علم به خاطر صلح و امنیت» پیمان تخصیص جوایز برای 18 پروژه مشترک دریافت کرد — برتری همکاری با ناتو آشکارا مشاهده میشود.
در ملدووا اختلاف بین رئیس جمهور و حکومت وجود دارد. غرب آشکارا به این نفاق دامن می زند و از آن به نفع خود استفاده مینماید. جمهوری پارلمانی بر سر دوراهی جیوستراتیژیک قرار دارد و برخورد نسبت به ناتو — یگانه علت اختلاف در مقامات عالی قدرت نمی باشد. رئیس جمهور دادون خواستار شمول سریع ملدووا در اتحادیه اقتصادی اروپاآسیایی یکجا با روسیه، قزاقستان، بیلوروسیه، ارمنستان و قرغزستان می باشد. صدراعظم پاویل فلیپ پیشبینی میکند: اگر سند اروپاآسیایی امضا هم شود، گمان نمی رود که پارلمان ملدووا آن را تصویب خواهد کرد.
طرفدارن غرب در حکومت و پارلمان ملدووا خاظرنشان می سازند که رئیس جمهور مالک کشور نیست، موافقت نامه های که او امضا میکند، باید در پارلمان تصویب شوند. ادریان کاندو سخنگوی پارلمان چندی قبل اعلام داشته که شاید مساله خروج ملدووا را از جامعه دول مستقل مطرح سازد. این دلچسپ است که چه کسی از آنها خود را «مالک کشور میخواند»؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала