جزیره کوچکی که ممکن عامل جنگ جهانی سوم شود

© Photo / U.S. Air Force/Tech. Sgt. Jason Robertsonجزیره کوچکی که ممکن عامل جنگ جهانی سوم شود
جزیره کوچکی که ممکن عامل جنگ جهانی سوم شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جزیره کوچکی که مساحت آن بیش از 549 کیلومتر نیست و حدود 170 هزار نفر در آن سکونت دارند، این روزها به کانون تنش های جهانی تبدیل شده و ممکن است عاملی برای ختم تمدن بشریت باشد.

اسپوتنیک به نقل از العالم، جزیره "گوام" در بحر آرام یکی از مهم‌ترین پایگاه های بحری و هوایی امریکا است. این جزیره کوچک از چند دهه پیش کانون تنش میان امریکا و رقبای این کشور از جمله شوروی سابق و نیز کوریائی شمالی بوده است.

در پی تشدید تنش های میان امریکا و کوریائی شمالی، پیونگ یانگ در واکنش به اظهارات تهدید آمیز ترامپ، صبح امروز چهارشنبه هشدار داد که جزیره "گوام" را هدف قرار خواهد داد.

شبکه"ان بی سی نیوز" امریکا، گزارشی درباره راز این جزیره و تبدیل آن به محور تنش های جهانی منتشر کرده است.

این جزیره در غرب نوار ساحلی بحر آرام قرار دارد و مساحت آن تقریبا اندازه ایالت شیکاگو است.

گوام نزدیک ترین مکانی است که کوریائی شمالی را به امریکا مرتبط می‌سازد و فاصله گوام با کوریائی شمالی حدود 3 هزار کیلومتر است.

این جزیره در سیطره ارتش امریکا است و امریکا در این جزیره پایگاهی استراتیژیکی برای پشتیبانی لوژیستیکی از نیروهای خود در کوریائی، دایر کرده است.

گوام جزیره‌ای است که اگرچه بخشی از خاک امریکا محسوب نمی‌شود، اما از سال 1898 در قلمرو ایالات متحده قرار گرفته است و پیش از این در سیطره اسپانیا بود.

​این جزیره حاکم و هیات قانون‌گذار کوچک و نیز نماینده ای بدون حق رای در مجلس نمایندگان امریکا دارد اما در مقابل مالیات به امریکا پرداخت نمی کند و اهالی آن در انتخابات امریکا شرکت نمی کنند این درحالی است که شهروندان این جزیره شهروند امریکایی محسوب می شوند و پاسپورت امریکایی دارند.

اهالی گوام بارها نگرانی خود را از حضور امریکای در خاکشان ابراز نگرانی کرده اند و حضور امریکایی ها در خاک خود را نوعی سوء استفاده امریکا از خود می دانند.

​در پی تهدیدات اخیر کوریائی شمالی علیه این جزیره، سخنگوی هیات پارلمانی گوام به خبرگزاری "آسوشیتدپرس" امریکا گفت: امیدوار است که در صورت تحقق حمله کوریائی شمالی، این جزیره بتواند از خود دفاع کند.

​"ادی کالفو" حاکم جزیره گوام نیز طی پیام ویدیویی خطاب به ساکنان این جزیره گفت: "تاکید می کنم که ما آمادگی رویارویی با هر احتمالی را داریم".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала