آیا روسیه میتواند در افغانستان عملیات نظامی را راه اندازی کند؟

© Flickr / greg westfallآیاروسیه میتواند در افغانستان عملیات نظامی را راه اندازی کند؟
آیاروسیه میتواند در افغانستان عملیات نظامی را راه اندازی کند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال عتیق‌الله امرخیل دست زدن روسیه به‌اقدامات نظامی در افغانستان را شعار خواند و یادآور شد که هیچ سرباز روسی برای جنگ با داعش به‌ افغانستان نخواهد آمد.

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در افغانستان، اخیرا با اشاره به افزایش تحرکات داعش در کشور، هشدار داده‌ که اگر حکومت کابل و خارجی‌ها نسبت به سرکوب این گروه تروریستی بی تفاوت باشند، روسیه ناچار خواهد شد به ‌گزینه نظامی متوسل شود.
آگاهان نظامی و سیاسی در واکنش به ‌این اظهارات نماینده ویژه روسیه برای افغانستان می‌گویند که روسیه قادر به راه‌اندازی عملیات نظامی در افغانستان نیست.
کارشناس و یک تن از آگاهان نظامی جنرال عتیق‌الله امرخیل، در گفتگو با خبرگزاری‌ اسپوتنیک،در مورد اینکه این مسله تا چه حد امکان پذیر است و واکنش ها پیرامون این اعلامیه چیست گفت:


دست زدن روسیه به‌اقدامات نظامی در افغانستان یک شعار است و هیچ سرباز روسی برای جنگ با داعش به‌ افغانستان نخواهد آمد.


آقای امرخیل میگوید این یک مسله سیاسی و به اصطلاح یک هوشدار بسیار دیپلماتیک است. تا زمانیکه داعش در سرحدات روسیه — شش کشور اسیای میانه حمله نکند ، روسیه به چنین اقداماتی دست نخواهد برد.
به‌باور این آگاه نظامی، علت نگرانی روسیه از حضور و نفوذ داعش در افغانستان به ‌ویژه شمال کشور، احساس خطر از بدتر شدن اوضاع در کشورهای آسیای میانه می‌باشد.
روسیه اینرا به خوبی میداند که همه مسایلی که امروز در افغانستان جریان دارد هدف اصلی آمریکا است. 

کابولوف:حمایت مسکو از طالبان تخیل و دروغ است - اسپوتنیک افغانستان
کابولوف:حمایت مسکو از طالبان تخیل و دروغ است

اقای امرخیل هم‌چنان در قسمت دیگر سخنان خود، حکومت افغانستان و کشورهای خارجی که در افغانستان به‌هدف سرکوب گروه‌های ترویستی مستقر اند را به‌کوتاهی در سرکوب گروه داعش متهم کرد و گفت که داعش در عوض سرکوب، هر روز تقویت می‌شود.
او گفت، به همه روشن است که این نیرو ها آنقدر قدرت نداشتند که تا این اندازه در افغانستان در مقابل یک کشور بزرگ قد علم نموده و بجنگند. بنابرین این یک هوشدار هم است که اگر خطری متوجه روسیه شود ، آنهانیز بدون واکنش نخواهند نشست.
به باور این کارشناس نظامی تا جایی که دیده میشود جنگ در افغانستان روز تا روز شدت پیدا میکند. زیرا علاوه بر طالبان و داعش گروپ های مختلف دیگری در افغانستان فعالیت دارند.
او میگوید باید انتظار کشید تا شرایط به کجا خواهد رسید. مهم اینست که آیا داعش از جانب آمریکا سرکوب خواهد شد یا نی ؟اگر آمریکا قصد سرکوب نمودن داعش را داشته باشد ، بخوبی میداند که مراکز اصلی آنها در پاکستان موقیعت دارد.


چون روابط روسیه و آمریکا روز تا روز تیره و خراب میگردد لذا برای آمریکا یگانه راه فشار آوردن بالای روسیه همین گروپ های مختلف اسلام گرا است که میخواهد بوسیله آنها شش کشوراسیای میانه را که با روسیه سرحدات مشترک دارد نا امن بسازد و به این وسیله باعث خرابی اوضاع در روسیه شود. بنا روسیه دقیقا متوجه حالات است.


اقای امر خیل در مورد تجربه امریکا در سوریه گفت: شرایط کشور ما با سوریه کاملا متفاوت است. حکومت افغانستان برخلاف حکومت بشار اسد بطور کل وابسته به آمریکا و تحت حمایه آمریکا است. اینجا نیز " دولت" مخالفت خود را با ابراز یک اعلامیه بسیار نرم و نه چندان شدید ابراز نمود. 

ضمیر کابولوف - اسپوتنیک افغانستان
هشدار مسکو به اقدام نظامی در افغانستان

اهمیتِ این جنگ برای روس‌ها چیست و پیامد دخالت و مشارکتِ احتمالیِ نظامی مسکو در سطح منطقه‌ ای و بین‌المللی چه ‍‌گونه ارزیابی می‌شود؟
شماری از کارشناسان سیاسی افغان براین باور اند که اگر روسیه خود سرانه دست به ‌اقدامات نظامی بزند، پیامد خیلی خطرناکی در انتظار روسیه و کشورهای منطقه است.
اگر پوتین رییس‌جمهور فدراتیف روسیه، مشارکت در جنگ سوریه را به دفاع از دولت بشار اسد در جهت اهداف و منافع منطقه‌یی و جهانی مسکو ارزیابی و تلقی کند و با این تلقی، ریسک هرگونه مخالفت امریکا و غرب را برای ورود در جنگ سوریه پذیرفته باشد، بدون تردید اهمیت افغانستان برای مسکو در جنوب مرزهای آسیای میانه، نه تنها کمتر از سوریه نیست، بلکه بیشتر از آن خواهد بود. آیا دولت روسیه حضور تروریسم طالبی و داعشی را در کنار مرز کشورهای آسیای میانه به عنوان حیاط خلوت و حوزۀ نفوذ و منافع خود، تحمل خواهد کرد؟
دوامِ حضور نیروهای داعش در شمال افغانستان بنا به هر عامل و دلیلی، از سوی مسکو و دولت‌های در واقع تحت نفوذ و یا متحد آن در آسیای میانه به عنوان تهدیدی بسیار جدی و خطرناک ارزیابی و شناخته می‌شود. روس‌ها ریسک این تهدید را که پای گروه‌های جهادگر اسلامی را به درون جوامع مسلمان آسیای مرکزی و جامعۀ مسلمانان فدراتیف روسیه می‌کشاند، نمی‌پذیرند و نظاره‌گر باقی نمی‌مانند.

افزایش و گسترش نیروهای داعش در افغانستان و ناتوانی دولت افغانستان در شکست و سرکوب آن‌ها، وسوسۀ مسکو را به سوی اقدام نظامی در این سوی آمو می‌کشاند.
اگر سیرحوادث در چنین مسیری شکل بگیرند، تداوم حضورداعش در شمال افغانستان و در کنار مرزهای آسیای میانه، از سوی مسکو نوعی توطئه و دام برای روسیه و آسیای میانه پنداشته می‌شود و روس‌ها عملیات نظامی را در شمال افغانستان یک امر اجتناب‌ناپذیر در مقابله با این توطئه ارزیابی خواهند کرد.
هرگونه سیاست مخدوش و غیرشفاف در مبارزه و جنگ با گروه تروریستی به‌خصوص از سوی رییس‌جمهور و دولت وحدت ملی، افغانستان را به سوی سرنوشت تاریک و مصیبت‌بار می‌برد!

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала