داکتر احمدزی: دولت افغانستان مورد بازپرسی مردم قرار گیرد

© Photo / Chairman of the Joint Chiefs of Staffداکتر احمدزی: دولت افغانستان مورد بازپرسی مردم قرار گیرد
داکتر احمدزی: دولت افغانستان مورد بازپرسی مردم قرار گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ایالات متحده امریکا و دولت آن کشور باید از سوی مردم و مالیه دهندگان امریکایی مورد بازجویی قرار گیرد.

فساد در افغانستان ابعاد گسترده دارد. نوعیت فساد سیاسی همواره زمینه ساز برای فساد مالی بوده است. مثال واضیح همچنین عملکرد را در گزارش های متنوع سیگار پیرامون چگونگی مصرف هزینه های مالی این کشور در عرصه های نظامی و اقتصادی افغانستان می توان مشاهده کرد.

انتقاد رهبری پنتاگون از مصرف 28 ملیون دالر به شکل نامناسب در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
انتقاد رهبری پنتاگون از مصرف 28 ملیون دالر به شکل نامناسب در افغانستان

به طور مثال، بررسی چند قبل که توسط کمیسیون اداره سیگار صورت گرفته نشان می دهد که پنتاگون 457 میلیون دالر را بین سالهای 2010 و 2013 با دو شرکت افغانی برای آموزش نظامیان این قرار داد کرده بود، اما
در تمرینات نظامی تنها نزدیک به 70 تن از کارکنان نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان حضور پیدا کرده اند. و از این تمرینات نتایج قابل توجهی بدست نیامده است. ضمن اینکه شرکت های قرار دادی نظر به قرار داد هیچ کاری را به خوبی انجام نداده اند.
همچنین جامعه جهانی ادعا میکند که در 15 سال گذشته بیشتر از 130 میلیارد دالر را به افغانستان کمک نموده است، اما تا به حال پیرامون چگونگی مصارف این کمک ها و اینکه در کدام سکتور ها و روی کدام اهداف آنرا به مصرف رسانیده اند و چه تاثیرات را بوجود آورده است، هیچ کدام کشور کمک کننده حاضر به پاسخگویی نگردیده است.
داکتر روح الله احمدزی، آگاه مسایل روابط بین الملل و افغانستان به آژانس خبری اسپوتنیک گفت: «اینکه محتوای گزارش سیگار تا چه میزان شفاف و مبتنی بر اطلاعات دقیق است، یک بحث جداگانه است، اما همچنین ادعا ها واقعا برای نظام کنونی افغانستان و خود ایالات متحده امریکا تکان دهنده است».
© Photo / fb Rohullah Ahmadzai داکتر احمدزی
 داکتر احمدزی - اسپوتنیک افغانستان
داکتر احمدزی

به باور داکتر احمدزی در زمینه سازی این فساد به همان اندازه که دولت افغانستان و بویژه وزارت دفاع مورد بازپرسی مردم افغانستان قرار گیرد، به همان اندازه وزارت دفاع ایالات متحده امریکا و دولت آن کشور نیز باید از سوی مردم و مالیه دهندگان امریکایی مورد بازجویی قرار گیرد.

او میگوید: «اگر این گزارش سیگار واقیعت محض باشد، هزینه 500 میلیون دالری برای تربیت نیرو های نظامی افغان که شمار شان بالغ بر 70 تن است، بیشتر به یک فکاهی بی مزه میماند، تا حقیقت عینی».
واقعا مضحک خواهد بود که چگونگی ابعاد مصرف این پول را دولت افغانستان و دولت امریکا مشخص بسازند و این ادعا های سیگار حقیقت ثابت شوند.
داکتر احمدزی ادامه داده گفت که آنچیزی که مبرهن است همانا عدم شفافیت و معقولیت اقتصادی در هزینه مصارف جامعه جهانی در شماری از نهاد های دولتی افغانستان است. میتوان به صراحت ادعا کرد که چگونگی مصارف کمک های بین المللی در سالیان گذشته مسوولیت مستقیم دولت افغانستان به تنهایی نبوده است، بلکه نهاد های بین المللی و کشور های کمک کننده خود در این راستا پاسخگو و حسابده باید شمرده شوند. 

هشدار بنیانگذار  بلک واتر در مورد وضعیت افغانستان به امریکا - اسپوتنیک افغانستان
هشدار بنیانگذار " بلک واتر" در مورد وضعیت افغانستان به امریکا

این آگاه مسایل روابط بین الملل و افغانستان در ادامه گفت که متوقع هستم که این موضوع را رئیس جمهور اشرف غنی در صدر اجنداء مباحث مجلس بعدی کابینه اش قراردهد و صحت و سقم این ادعا سیگار به صورت جدی بررسی قرار گیرد. اینجاست که حداقل دولت افغانستان اراده اش را در خصوص مبارزه با فساد و عاملین فساد که از جناح افغانستان در این قضیه ذیدخل اند، برعهده خواهد گرفت.
قابل یاد آوریست که پیش از این هم اداره بازرسی ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش را در مورد مصرف حدود 94 میلیون دالر پنتاگون طی یک دهه گذشته برای خرید یونیفورم نظامیان افغانستان در این کشور به هدر داده است به نشر رسانده بود.
طبق این گزارش، وزارت دفاع افغانستان برای یونیفورم نظامیان افغانستان، نمونه‌ی رنگی را انتخاب کرده که متعلق به یونیفورم نظامیان امریکایی است. این رنگ در حالی از سوی وزارت دفاع افغانستان انتخاب شده که حدود 2.1 درصد کل جغرافیای افغانستان را جنگلات احتوا می‌کند، در حال ‌ که محیط جغرافیایی امریکا، بیشتر پوشیده از جنگلات است

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала