روسیه به هیچ وجه اعزام نیروهای اجیر را به افغانستان تائید نخواهد کرد

© AP Photo / Rahmat Gulروسیه به هیچ وجه اعزام نیروهای اجیر را به افغانستان تائید نخواهد کرد
روسیه به هیچ وجه اعزام نیروهای اجیر را به افغانستان تائید نخواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تحلیگران پلان اعزام نیروهای اجیر خصوصی امریکا را به افغانستان «نشانه ناامیدی» خوانده اند.

کارشناس ایگور سوبوتین در مقاله منتشره در روزنامه «نی زاویسیمیایا گازیته» می نویسد، در مسکو نسبت به پلان های واشنگتن در باره اعزام نظامیان اجیر کمپنی های خصوصی بجای قطعات معمولی نظامی دولتی به دیده شک و تردید می نگرد.
ضمیر قبولوف نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه در باره افغانستان به روزنامه «نی زاویسیمیایا گازیته» اعلام داشت:«تعویض سربازان توسط اجیران — نشانه ناامیدی و حماقت است».

© Sputnik / Zuhal Sarhadطالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود
طالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود - اسپوتنیک افغانستان
طالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود

در محیط کارشناسان بررسی ابتکار امریکا را تلاش قصر سفید در مورد تضعیف قسمی مسوولیت خود به ارتباط بحران افغانستان می نامند.
راجع به اینکه اداره دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا سناریوی مربوط به اعزام بیش از 5 هزار اجیر را به جمهوری اسلامی افغانستان مطالعه میکند، به نشریه USA Today ایریک پرینس موسس کمپنی نظامی Blackwater خبر داده است.
طبق توقع او، نظامیان خصوصی میتوانند عین وظایف را انجام دهند که قطعات معمولی بین المللی انجام میدهند، یعنی به نیروهای امنیتی افغانستان مشوره دهند و از آنها حمایت لازم بعمل آورند. در حال حاضر در افغانستان بیش از 8 هزار نظامی امریکا مستقرند، ولی آنها همه پرابلم های را حل کرده نمی توانند که طی مدت زمان اخیر جمع گردیده اند. واشنگتن به همین ارتباط جستجوی کلید نو نوبتی حل مساله افغانستان را جستجو میکند.
پرینس اعلام داشت:«شیوه عملکرد معمولی در افغانستان، اگر هر دوره را شما بررسی کنید، کار نمی دهد. شاید، وضع در طول تمام 16 سال به همین منوال بود». موسس یکی از بزرگترین کمپنی خصوصی نظامی در جهان بر این نقطه تاکید میکند که اجیران که به افغانستان خواهند آمد، با نظامیان محلی نسبت به اسلاف شان، در صورت که اگر این استراتیژی، البته، منظور گردد، روابط نزدیکتر برقرار خواهند کرد. پرینس وعده داد که مشاورین خصوصی «کمک کنندگان» سربازان افغان خواهند بود و حتی یونیفورم نظامی این کشور را به تن خواهند کرد. در این پلان همچنان انتقال 90 فروند طیاره خصوصی نیز برای آن شامل می باشد، تا به نیروهای امنیتی افغان از هوا کمک نمایند. ولی نیروهای هوایی، به گفته موسس Blackwater، بر مواضع دشمن فقط با موافقه مقامات رسمی کابل ضربات وارد خواهند کرد.
میخواهیم یاداوری نمائیم که کمپنی پرینس سابقه بسیار بد دارد. این کمپنی در گذشته نیز در افغانستان در پهلوی نیروهای امریکایی فعالیت نموده، زندان های خصوصی داشت و اجیران مزدور آن مردم بی گناه ملکی را طی عملیات شبانه در خانه های شان به قتل میرساند. باوجود آن که در عراق این کمپنی وظیفه تامین امنیت دیپلوماتان امریکایی را بردوش داشت، ولی مردم محلی میگویند که اجیران آن بارها از حیطه صلاحیت شان عدول نموده اند. عراقیان میگویند: کمپنی پرینس نه از واشنگتن و نه هم از مقامات رسمی بغداد تابعیت نمی کرد. آنچه که به اتهامات مشخص مربوط میگردد، پس حادثه سال 2007 که طی آن 14 نفر ملکی در میدان نیسور در مرکز پایتخت عراق توسط اجیران کمپنی Blackwater به قتل رسانده شدند، به همه معلوم است. علت این کشتار جمعی این بود که چهار اجیر مزدور Blackwater در چهاراهی مزدهم دست به آتشباری پراگنده زدند. طبق اعتراف اجیران، آنها سعی کردند جلو سوءقصد بجان ماموران وزارت خارجه را بگیرند، ولی چنین نظر مقامات قضایی امریکا را متقاعد نه ساخت. بعد از این جنجال کمپنی Blackwater دوبار نام خود را تغییر داد.
پرینس اعزام کمپنی خصوصی را به افغانستان در سال 10 میلیارد دالر ارزیابی میکند. این به اندازه 30 میلیارد دالر، نسبت به بودجه کمتر است که حکومت امریکا جهت حمایت از ماموریت جاری در جمهوری اسلامی افغانستان تخصیص داده است. در این شکی نیست که ترامپ را میتوانند با چنین دلایل قانع سازد. معلوم است که از ابتکار اعزام کمپنی خصوصی به افغانستان ستیوین بینن استراتیژیست قصر سفید که از اعتماد رهبر دولت امریکا برخوردادر است، نیز حمایت میکند. ولی باوجود این در جمله مخالفان این مفکوره هیبیرت ماکماستیر مشاور رئیس جمهور امریکا در باره مسایل امنیت ملی و جیمس میتیس رهبر پنتاگون شامل می باشند.
یکی از ماموران بلند پایه وزارت دفاع امریکا به روزنامه «Daily Beast» اعلام داشت:«پنتاگون به این امر علاقمندی ندارد، تا جنگ در افغانستان در دستان خوصوصی قرار گیرد».
قبلاً پنتاگون پلان افزایس تعداد قطعات امریکایی را به اندازه چند هزار نفر پیشکش نموده بود، ولی این مفکوره مورد تائید ترامپ قرار نگرفت. به گفته موصوف، عملیات در جمهوری اسلامی افغانستان فقط خسارات به بار آورده است. رئیس جمهور در ملاقات با مشاور خود اعلام داشت:«ما برنده نمی شویم، ما فقط می بازیم».
طبق معلومات رسانه های غربی، عدم موجودیت راه حل قابل قبول در باره بحران در جمهوری اسلامی افغانستان به علت این امر مبدل گشته که ترامپ در باره تعویض جان نیکلسون قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان می اندیشد.
در محیط کارشناسان به مفکوره اعزام نظامیان اجیر کمپنی های خصوصی به مثابه تلاش واشنگتن جهت سبکدوش ساختن قسمی از بار مسوولیت حل بحران در افغانستان می نگرند.
عمر نثار مدیر مرکز مطالعات افغانستان معاصر به روزنامه «نی زاویسیمیایا گازیته» اعلام داشت:«من تصور میکنم که مقامات امریکا میخواهند تا اندازه از مسوولیت رهایی یابند. اگر آنها جز نظامی را تقویت کنند، تلفات ممکن نظامیان برای آنها بسیار دردآور خواهند بود. کمپنی های خصوصی خود به این کار، به اساس قرارداد حاضر میشوند. از جانب دیگر، حل مساله به شیوه بیزنس — این استراتیژی خالص ترامپ است. این امر مستثنی شده نمی تواند که در اینجا کدام علاقمندی مالی وجود دارد».
طوریکه تحلیلگر اشاره نمود، آن توافقات که بین کابل و واشنگـن وجود دارند، در آنها حضور کمپنی های خصوصی نظامی یاداوری نشده اند. نثار توضیح نمود، «در آنجا فقط در باره قطعات نظامی صحبت شده است. مقامات افغانستان با درنظرداشت اینکه آنها از نقطه نظر مالی و نظامی وابسته اند، رسماً اعتراض نخواهند کرد. ولی این امر مستثنی شده نمی تواند که برخی جنبش های اپوزیسیون در افغانستان که با امریکا از این سبب به مقابله برخواهند خاست که آنها آشکارا از اشرف غنی و تیم او حمایت میکند، بصورت متناوب این مساله را بالا خواهند کرد و از آن بهره برداری خواهند کرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала