حکایات میرزا اولنگ – "همرای زن و بچه‌ام خداحافظی کردم و کلمه‌ام را هم خواندم"

© AFP 2023 / STRحکایات میرزا اولنگ – "همرای زن و بچه‌ام خداحافظی کردم و کلمه‌ام را هم خواندم"
حکایات میرزا اولنگ – همرای زن و بچه‌ام خداحافظی کردم و کلمه‌ام را هم خواندم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی فاجعه میرزا اولنگ در سرپل، اکنون بی‌جا شده گان آن درخواست کمک دارند و برخی هم در کابل حکومت را بخاطر مهار این فاجعه هراس افگنانه و رسیده‌گی به باشنده‌گان آن قریه، انتقاد کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی یک، مقام‌های محلی سرپل گفته اند، بیش از ۴۵۰ خانواده از منطقه میرزا اولنگ به مرکز شهر سرپل بی‎جا شده اند که در برخی موارد خوشی برای زنده ماندن‌شان دارند و در برخی موارد بخاطر از دست‌دادن عزیزانی که طالبان و داعش در برابر چشمان‌شان، آنان را به قتل رساندند، اشک می‌ریزند.

این‌ بی‌جاشده‌گان که بیش از دوصد تن آن دیروز از چنگ هراس افگنان رها شدند و به مرکز سرپل انتقال یافتند، حکایت‌های تلخ و درد آوری از ورود طالبان و داعش به روستای شان دارند.

یکی از این باشنده‌گان میرزا اولنگ به خبرنگار تلویزیون یک گفت:"همرای  زن و بچه‌ام خدا حافظی کردم، (طالبان) گفتند کلمه تان را بخوانید، کلمه ام را خواندم، ما را برد پیش مسجد تینه‌دره، ما اسلحه نداشتیم، دو بار شانه‌ام را کش کرد که بیا بابه بریم در جمع دیگر قومایت (هم‌تبارت) اما در میان همان قافله بزرگ، تنها من زنده ماندم و همه را بردند و تیرباران کردند".

مرد دیگر از میان این بی‌جاشده‌گان چنین حکایت کرد: "بچه‌ام را از نزد خانمم گرفتند و با خود بردند. او شانزده سال عمر داشت و قرار بود بعد از عید قربان نامزد شود اما تاحال نه مرده‌اش معلوم است و نه هم زنده‌اش".

بربنیاد گزارش‌ها، در یک هفته اخیر جنگجویان طالبان و داعش با تصرف منطقه میرزا اولنگ سرپل بیش از پنچاه تن از باشنده‌گان این روستا را به قتل رسانده و صدها خانواده دیگر را گروگان گرفتند که از میان آنان اندکی رها و شمار نامعلومی هنوز هم در محل باقی استند.

یکی از بازگشته‌گان میرزا اولنگ با شکایت از کم‌کاری دولت گفت: "ما انتظار داشتیم که حکومت امنیت ما را بگیرد و به داد مردم برسد. ما از حکومت انتظار نداشتیم که برای ما گور و تابوت دسته‌جمعی آماده کند".

یکی دیگر از این آسیب دیده‌گان با انتقاد از حکومت افزود: "اینگونه حکومت‌داری نمی‌شود. امنیت مردم را گرفته نمی‌توانند. رها کنند تا یک کافر بیاید و حکومت را در دست بگیرد".

از سوی هم فعالان جامعه‌ای مدنی و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی، حکومت را برای کم‌کاری در جلوگیری از فاجعه میرزا ولنگ سخت انتقاد می‌کنند.

این فعالان جامعه مدنی که در میان شان کسانی از سرپل هم اشتراک دارند تاکید می‌کنند که کسانی که از چنگ طالبان رها شده اند در وضعیت بدی به سرمی‌برند و حکومت مرکزی تاکنون هیچ گونه کمکی به این بیجا شده‌گان میرزوا لنگ نکرده است.

شماری از فعالان مدنی، به گلوله بستن، غیرنظامیان را در میرزا ولنگ جنایت جنگی می‌دانند و تاکید دارند که باید هرچه زودتر عاملان این رویداد مورد پی‌گرد قرار گیرند.

پیش از چاشت امروز والی سرپل نیز گفت که نیروهای بیشتر به سرپل رسیده و قرار است بزودی عملیات پاکسازی از وجود هراس افگنان در این ولایت آغاز شود.

ظاهر وحدت، والی سرپل گفت: "نیروهای امنیتی امروز وارد سرپل شدند و من اطمینان را برای مردم می‌دهم که هر چه زودتر برای نابودی و انتقام خون مردم دست به کار خواهیم شد".

سه مقام ارشد امنیتی این ولایت به شمول رییس ستاد ارتش و معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله نیز صبح امروز وارد سرپل شدند.

والی سرپل هشدار می‌دهد تا زمانیکه این نیروها سرپل را از وجود هراس افگنان پاکسازی نکنند اجازه برگشت را برای شان نخواهد داد.

تا کنون بیش از چهارصد خانواده از میرزا اولنگ ولسوالی صیاد به مرکز این ولایت بی‌جا شده اند، صبح امروز نیز رییس جمهور به نهاد های مسوول هدایت داده است تا به بیجا شده‌گان ولسوالی صیاد سرپل رسیده گی جدی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала