بیشتر از نیم کمک‌های نظامی امریکا به افغانستان غارت شده است

© Flickr / The U.S. Armyبیشتر از نیم کمک‌های نظامی امریکا به افغانستان غارت شده است
بیشتر از نیم کمک‌های نظامی امریکا به افغانستان غارت شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مقام سابق امنیت ملی افغانستان در گفتگو با یک رسانه ترکی گفته است که بیش از نیمی از 76 میلیارد دالر کمک نظامی ایالات متحده به نیروهای امنیتی افغانستان غارت و یا سوء استفاده شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری آوا، براساس یک گزارش جدید از سوی اداره حسابدهی دولت ایالات متحده (GAO) از زمانی که امریکا شروع به آموزش و تامین نیروهای پولیس و نظامی افغانستان در سال 2002 کرده است، بیش از 76 میلیارد دالر برای امنیت افغانستان هزینه شده است.

از جمله سخت افزارهایی که به وسیله ایالات متحده به نیروهای افغان داده شد شش صد هزار میل سلاح خفیفه مانند تفنگ و تفنگچه، 163 هزار پایه مخابره، 76 هزار عراده واسطه نقلیه به شمول 22 هزار عراده واسطه زرهی نوع هاموی و 30 هزار قطعه تجهیزات خنثی سازی بمب بود.

حدود 16 هزار مورد تجهیزات مربوط به بخش اطلاعاتی و شناسایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و 208 فروند طیاره به شمول 110 هلیکوپتر نیز ارائه شده است.

کابل خان تدبیر، یک مقام اسبق در اداره امنیت ملی کشور و تحلیل گر مسایل امنیتی می گوید: "فساد بی مثال، بخش بزرگی از پول و سلاح ها را از بین برده است".

او به آژانس آناتولی ترکیه گفت: "نیروهای داخلی که پس از سقوط رژیم طالبان قدرت را به دست گرفتند، شبه نظامیان مسلح را مجهز کرده و حتی سلاح های کوچک و مهمات را ربودند، که تاکنون حساب نشده اند".

تدبیر خواستار پاسخگویی بیشتر از سوی واشنگتن و کابل برای شناسایی فساد شد و گفت که افغان ها سزاوارند که بدانند این کمک ها در کجا مصرف شده اند.

وی افزود: "تجهیزات نظامی واقعی به ارزش 76 میلیارد دالر بدون هیچ گونه فساد، تا 40 سال آینده نیاز نظامی ما را بر طرف می کند. اما در حال حاضر ما حتی نیمی از آن کمک ها را هم نداریم، زیرا آنها غارت و ربوده شده اند".

محمد عارف، تحلیل گر مسایل امنیتی می گوید که سلاح های کوچک به راحتی به سرقت می روند و در بازار سیاه فروخته می شوند. چنین سلاح هایی اغلب در نهایت به دست شورشیان می رسد.

او گفت: "سلاح های کوچک مانند تفنگچه اغلب به دست باندهای مافیایی و جنایت کار در کلان شهرهای کشور می رسند".

اداره حسابرسی ایالت متحده می افزاید که علیرغم هزینه های بالا، امریکا هنوز به هدف اصلی خود یعنی مستقل سازی نیروهای امنیتی افغانستان نرسیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала