تداوم جنگ در افغانستان - درد سر برای امریکا

© Flickr / isafmediaFormer Taliban fighters line up to handover their Rifles
Former Taliban fighters line up to handover their Rifles - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان طى چند سال اخير از قدرت نظامى بيشترى برخوردار شده اند. از طرفى هم حاميان سياسى جديدى نيز پيدا نموده اند.

طالبان به دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا نامه سرگشاده فرستاده اند. در پیام این گروه عنوانی ترامپ امده است که امریکا در یک تصمیم ناعاقبت‌ اندیشانه بر اشغال افغانستان فیصله کرده‌اند و افغانان به شمول امریکایی‌ها به هیچ کسی نیت ضرر رسانیدن ندارند، اما هنر شکست‌دادن کسانی که تجاوز می‌کنند را بلد اند. 

در بیانیۀ طالبان گفته شده که جنگ افغانستان از آن‌چه تصور می‌شود خراب‌تر است و در یک هفته آنان چند ولسوالی را به تصرف‌شان در آورده‌اند و طالبان می‌توانند به آسانی تمامی شاهراه‌ها را زیر تسلط خود گیرند و اگر تلفات مردمی نباشد، با محاصره بسیاری از ولایت‌ها را تصرف خواهند کرد.
احمد نصیر تره کی، آگاه مسایل سیاسی به آژانس خبری اسپوتنیک گفت که در نامه طالبان به ترامپ چيز جديدى ديده نمى شود. آنها طى 15 سال گذشته خواست مشابه را مطرح كرده اند. اما اين حقيقت را نيز نمى توان إنكار كرد كه طالبان طى چند سال اخير از قدرت نظامى بيشترى برخوردار شده اند. از طرفى هم حاميان سياسى جديدى نيز پيدا نموده اند.

© Photo / FB Nassir Ahmad Tarakiنصیر ترکی
نصیر ترکی - اسپوتنیک افغانستان
نصیر ترکی

این مبصر سیاسی می گوید اگر حمايت بيشتر از نيرو هاى امنيتى افغان صورت گيرد اين نيرو ها توان عملياتى بيشتر پيدا خواهند نمود و بن بست جنگ را به نفع دولت افغانستان رقم خواهند زد.
باید گفت که طالبان عامل اصلی جنگ افغانستان را اشغال بیرونی می‌دانند و می‌گویند افزایش نیروهای خارجی در افغانستان به جز تباهی هیچ توجیهی ندارد.
در بیانیۀ طالبان عنوانی رییس جمهور امریکا آمده ‌است که بهتر است در استراتیژی جدید به جای اضافه ‌کردن نیروهای امریکایی، خروج تمام قوای امریکایی از افغانستان بررسی شود.

از سویی دیگر، افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان نیز یکی از برنامه‌های امریکا است که قرار است با توجه به وضعیت کنونی، شماری از نیروهای امریکایی به افغانستان فرستاده شوند.
به باور داکتر روح الله احمدزی، آگاه مسایل روابط بین الملل و افغانستان، تداوم جنگ در افغانستان به یک درد سر بزرگی به ایالات متحده امریکا و هم پیمانان اروپایی اش مبدل شده است و معادلات را که این کشور درست 17 سال قبل ترسیم کرد، با آنچه طی سالیان پسین اتفاق افتاد در مغایرت و تقابل جدی قرار دارد.
داکتر احمدزی می گوید که محتوای نامه که ظاهرا از سوی طالبان به آدرس رئیس جمهور ترمپ فرستاده شده است، بیشتر خواست های پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور را تبلور میدهد تا اینکه ذهنیت طالبان افغانی و گروه از همه پاشیده طالبان را و اعتقاد من اینست این چنین اظهار نظر ها دیگر به ایالات متحده امریکا از اهمیتی فوق العاده برخوردار نیست.

© Photo / fb Rohullah Ahmadzai داکتر احمدزی
 داکتر احمدزی - اسپوتنیک افغانستان
داکتر احمدزی

آنچه مهم است افزایش ممکنه تعداد نیرو های نظامی این کشور به منظور مبارزه با تروریزم است که باید مورد بحث و تعمق نظریه پردازان افغان و امریکایی قرار گیرد.
این آگاه امور سیاسی در ادامه می گوید که افزایش نیرو های نظامی ایالات متحده امریکا تکرار نا خوشایند ماجرا های خونین 17 ساله نیرو های نظامی این کشور در افغانستان است و به هیچ وجه این حضور نظامی برای حل بنیادی مبارزه با پدیده تروریزم کارساز و موثر واقع نمیشود.
آنچه نیاز است برای امریکا و استراتیژی جدید که رئیس جمهور ترمپ روی ان کار میکند، همانا کشانیدن پاکستان به سازمان ملل متحد و بررسی تمامی شواهد و مدارک دست داشته سازمان های استخباراتی امریکا و اداره امنیت افغانستان مبنی بر حمایت علنی و مستند پاکستان از تروریزم در اضافه تر از 22 سال گذشته است. انزوای پاکستان زمانی عملی است که تمامی کشور های جهان با وساطت امریکا در جلسه فوق العاده سازمان ملل تحریم های فوق العاده را بر پاکستان اعمال نمایند. 

نامه طالبان به ترامپ: قوای امریکایی از افغانستان خارج شوند - اسپوتنیک افغانستان
نامه طالبان به ترامپ: قوای امریکایی از افغانستان خارج شوند

در خصوص اینکه طالبان قادر به تصرف افغانستاان اند و یا خیرداکتر احمدزی به آژانس خبری اسپونتیک گفت با اینکه تهدید های امنیتی در ولایات کشور از سوی طالبان افزایش یافته است، اما با اینحال نیرو های نظامی افغانستان با روحیه و انگیزه ملی شان بهتر و خوبتر میتوانند با تروریستان و گروه های افراطی که از سوی سازمان های استخباراتی کشور های همسایه تمویل و تجهیز میشوند، به مبارزه بپردازند.
قابل یادآوریست که در آغاز سال جاری طالبان نیز نامه مفصل به سه زبان انگلیسی، پشتو و فارسی، رئیس جمهوری امریکا را مخاطب قرار داده و از او خواسته بودند تا از 15 سال جنگ "بی‌ثمر" امریکا در افغانستان بیاموزد که ادامه این جنگ به سود "هیچ کسی" نیست.
در این نامه طالبان نوشته بودند که شاید امریکا مجبور نباشد این جنگ بی‌هدف را ادامه دهد و به گفته این گروه مسئولیت زمامداران امریکایی است که دیگر به این "تراژدی" نقطه پایان بگذارند.
باید گفت که در حال حاضر 9800 تن از نیروهای امریکایی در افغانستان برای آموزش و مشوره ‌دهی نیروهای افغان حضور دارند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала