بازی های فریبنده برای اقوام در افغانستان

© Sputnik / Zuhal Sarhadکابل افغانستان
کابل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اوضاع افغانستان برای نیرو های افغان و خارجی وحشت ایجاد کرده است

عبدالقادر مصباح تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه می گود که به دلیل سحل انگاری های نیرو های خارجی به خاطر مبارزه با تروریزم در افغانستان وضعیت همه روزه بدتر می شود.
مصباح به آٰژانس خبری اسپوتنیک گفت که با خروج نیرو های بین المللی اوضاع در افغانستان متشنج تر شده و کنترول آن از دست نیرو های خارجی و افغان بیرون رفته است. در نتیجه تعداد زیاد از مناطق افغانستان بدست تروریست ها افتاده و وضعیت هم برای حکومت افغانستان و هم برای نیرو های مستقر در کشور وحشت ایجاد کرده است. 
این مبصر سیاسی ادامه داده گفت که در بیشتر مناطق افغانستان تعداد زیاد از مردم مسلح شده و اقوام در واقع در یک بازی فریبنده که از جانب نیرو های بین المللی اتفاق افتاده گیر مانده است. 

هشدار مک کین به رهبران امریکا/ اوضاع افغانستان بدتر از عراق خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
هشدار مک کین به رهبران امریکا/ اوضاع افغانستان بدتر از عراق خواهد شد

از سوی دیگروضیعت سیاسی نیز در افغانستان کاملآ شکننده است. از یک سو معاونین با ریس جمهور رابطه خوب ندارند و از سوی دیگر ریاست اجراییه مانند انگشت ششم محاصبه می شود. ائتلاف نجات که یک نیروی حکومتی است نیز اعلام مخالفت با حکومت کرده است. 
در نتیجه این همه نشان میدهد که دولت افغانستان در حالت قرار دارد که نمیتواند در باره حل معضلات کشور تصمیم قاطع بگیرد. کشور های منطقه نیز برای ایجاد دروازه های اقتصادی خود در برابر حکومت افغانستان مخالفت نشان داده است. از سوی دیگر بهران آب های افغانستان است که کشور های همسایه به آن چشم دوخته.
این مبصر سیاسی دلیل پیشرفت نیرو های مخالف دولت را قاچاق مواد مخدر و زیربنا های افغانستان دانسته و می گوید که قاچاق مواد مخدر و زیربنا های کشور برای دشمن توانمندی می دهد و در نتیجه افغانستان دچار بهران سیاسی-اقتصادی شده که برای حل آن ها سال ها وقت بکار است.

او میگوید که از بین بردن تروریزم کار ساده نیست. و حتی اگر برای نیرو های بین المللی در افغانستان امکانات بیشتر برای از بین بردن لانه های تروریزم داده شود تنیجه نخواهد داد. آقای مصباح گفت که ما نباید فراموش کنیم که امریکا برای از بین بردن داعش در اچین از مادر بمب ها که میلیون ها دالر ارزش داشت استفاده نمود، اما در نتیجه این ولسوالی تا هنوز هم از وجود داعش پاک نشده است.

Former Taliban fighters line up to handover their Rifles - اسپوتنیک افغانستان
تداوم جنگ در افغانستان - درد سر برای امریکا

به نظر این مبصر سیاسی، افغانستان به اندازه زیاد کوهستانی است و می تواند برای تروریست ها و نیرو های مخالف مانند پناگاه های امن باشد.
او می گوید که تصمیم گیری های امریکا برای استفاده از امکانات بیشتر برای از بین بردن تروریزم جز شعار بیش نیست، چون از نظر نظامی آن ها در افغانستان کاملآ شکست خورده اند.
باید گفت که شمار از سناتوران امریکای بشمول جان مک کین، می گویند که مقصر ناکامی جنگ در افغانستان ترامپ و اوباما هستند.
این سناتوران هشدار دادند که اگر به افغانستان توجه نشود، اوضاع این کشور ده برابر بدتر از عراق خواهد شد.
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند ارگ به اظهارات اخیر ضمیر کابولوف

این سناتوران از اختلاف‎ها در ادارۀ ترامپ انتقاد می‏کنند و تأکید می ورزند که رییس‎جمهور ترامپ راهبردش را درباره جنگ افغانستان باید هرچه زودتر اعلام کند.
جاجی محمد عبدو وکیل پارلمان در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک گفته که تا زمانکه ضرر ترورست های افغانستان به جامعه جهانی و بخصوص امریکا نرسیده بود، آن ها توجه به کشور ما نداشتند.
وقتی در افغانستان مردم قتل عام میشد و حق شان پامال می شد، جامعه جهانی به افغانستان توجه نداشت، اما در سال ۲۰۰۱ زمانیکه ضرر به خود امریکا رسید حامعه جهانی درک کردند که افغانستان دچار فاجعه است.
اما آنچه مردم افغانستان از ناتوو امریکا انتظار داشت صلح بود که تا هنوز در کشور برقرار نشده است.
او می گوید که امروز جنگ در کشور شدت یافته است. باید گفت که افغان ها از جنگ خسته شده اند و نمیخواهند که دیگر قتل عام شوند، آن ها نمیخواهند که دیگر حقوق شان نقض شود. آن ها می خواهند که دیگر تروریزم مایه نگرانی نه تنها آفغانستان، بل کشور های منطقه وفرا منطقه نیز نباشد.
به نظر این وکیل پارلمان مردم افغانستان امیدوار است که کشور های همسایه و منطقه حمایت و پشتبانی خود را از افغانستان دوام بدهند تا این کشور دیگر لانه ترورستان نباشد.
شک و تردید رییس‎جمهور امریکا دربارۀ جنگ افغانستان، راهبرد تازۀ امریکا را دربارۀ افغانستان، به تأخیر انداخته است و با گذشت بیش از شش ماه از آغاز حکومت ترمپ، این راهبرد هنوز هم نهایی نشده است.
کابلوف: امریکا افغانستان را مستعمره خود می سازد - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: امریکا افغانستان را مستعمره خود می سازد

به درازا کشیدن تصمیم ترمپ در این باره، سناتوران امریکا را نیز به ستوه آورده است.
لیندسی گراهام، سناتور امریکایی در این باره گفت: «اگر به توانایی‎های جنگ در افغانستان افزوده نشود، اوضاع بدتر خواهند شد نه خوب تر! آن‎چه را در عراق دیدید، ده برابر آن را در افغانستان رخ خواهد داد؛ افغانستان اکنون جایی است که هراس افگنی جهانی در آن در حال گسترش است. داعش که ما در تلاش نابودی آن استیم، اکنون در این کشور جای پا دارد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала