رقابت امریکا، روسیه، چین و آلمان برای دستیابی به معادن افغانستان

© AP Photo / Lefteris Pitarakisرقابت امریکا، روسیه، چین و آلمان برای دستیابی به معادن افغانستان
رقابت امریکا، روسیه، چین و آلمان برای دستیابی به معادن افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترامپ در حالی بهره‌برداری از منابع معدنی افغانستان را بررسی می‌کند که دیگر کشورها نیز در این باره اقدام کرده‌اند.

امریکا بیش از 700 میلیارد دالر را برای جنگ در افغانستان تخصیص داده است و ترامپ امیدوار است تا مصارف جنگ در افغانستان را با بهره‌برداری از منابع معدنی غنی این کشور جبران کند، اما کشورهای دیگری مانند چین، روسیه و آلمان نیز به این چشم دوخته‌اند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «سی.ان.بی.سی»، از آغاز حضور نظامی امریکا در افغانستان از سال 2001، واشنگتن حدود 714 میلیارد دالر را در جنگ و بازسازی افغانستان مصرف کرده است.

تحلیلگر ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان با اعلام این ارقام اظهار داشت که ماهانه حدود 3.9 میلیارد دالر برای جنگ افغانستان هزینه شده است.

ترامپ پیش از این نیز علاقه خود را برای بهره‌برداری از منابع عظیم معدنی این کشور نشان داده و از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد ثبات در افغانستان یاد کرده است.

از این رو کاخ سفید در نظر دارد تا نماینده‌ای را به افغانستان اعزام کند تا بهره‌برداری از این منابع را بررسی کند.

به گزارش نیویورک تایمز، «استفن فینبرگ» مالک شرکت امنیتی-نظامی «داینا کورپ» بطور غیررسمی به ترامپ درباره افغانستان مشاوره می‌دهد و سربازان اجیر این شرکت ممکن است نقش محافظت از عملیات بهره‌برداری این منابع را ایفا کنند.

با این حال ترامپ در حالی بهره‌برداری از منابع معدنی افغانستان را بررسی می‌کند که دیگر کشورها هم اکنون در این باره اقدام کرده‌اند.

شمال افغانستان منابع غنی گازی دارد و سال‌هاست نظر روسیه را به خود جلب کرده است.

در زمان حمله شوروی به افغانستان، روسیه نیز در تلاش برای استفاده از منابع گازی افغانستان بود اما پس از کنترل کشور توسط طالبان تلاش‌های خود را نیمه کاره رها کرد.

از سوی دیگر نیز «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان ماه گذشته با «فرانک والتر اشتاین مایر» درباره منابع لیتیوم در هلمند و استفاده آن توسط شرکت‌های موترسازی آلمانی گفت‌وگو کرد.

چین نیز برای بهره‌برداری از منابع کشور همسایه خود چشم دوخته است.

در ماه فبروری رسانه‌ها گزارش دادند که شرکت چینی در نظر دارد معدن مس افغانستان به ارزش 100 میلیارد دالر را استخراج کند.

باید افزود که در سال 2007 کمپانی چینی جواز استخراج این معدن را با پرداخت 3 میلیارد دالر بدست آورد اما به دلیل کشف شهر باستانی بودایی‌‌ها در محل این معدن، استخراج آن متوقف شد.

قدمت این شهر باستانی به 5000 سال پیش می‌رسد و دقیقا در  مکان دومین معدن بزرگ مس جهان قرار دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала