دلایل و چگونگی بازداشت آصف مهمند از زبان والی بلخ

© عکس از صفحه عطا محمد نوردلایل و چگونگی بازداشت آصف مهمند از زبان والی بلخ
دلایل و چگونگی بازداشت آصف مهمند از زبان والی بلخ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والی بلخ با ارسال نامه ای به نهادهای سارنوالی، ارگان‌های محلی، اداره امور، امنیت ملی، وزارت داخله، یوناما و کمیسیون حقوق بشر دلایل و چگونگی بازداشت آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ را بیان کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، عطا محمد نور، والی بلخ در این نامه به 12 مورد از فریبکاری، جعل و تزویر اسناد از سوی آقای مهمند اشاره کرده و تاکید ورزیده که آقای مهمند با ورود به میدان هوایی بلخ، آشوب برپا کرده بود و به همین دلیل او دستور بازداشت مهمند و ختم بی بند و باری را در میدان صادر کرده است.
در نامه گفته شده که آقای مهمند با خرید چهار هزار رای تقلبی از کمیسیون انتخابات به شورای ولایتی بلخ راه یافته و با استفاده از جعل امضای معاون اول ریاست جمهوری، معاون پالیسی اداره امور و معین وزارت ارشاد حج و اوقاف قراردادهای را دریافت کرده است.
در این نامه آقای مهمند به فروش صد جریب زمین به مبلغ 121000 دالر امریکایی، شکایت از عدم پرداخت، اهانت به داکتران اناث شفاخانه ملکی شهر مزار شریف و چند مورد دیگر خلاف ورزی نیز متهم شده است.
در نامه تذکر همچنان آمده است — "به قوماندان امنیه بلخ وظیفه سپردم که مطابق قانون و اسناد برای جلوگیری از آشوب و بی نظمی در میدان هوایی مزار شریف… آقای مهنمد را بازداشت کند اما او ابتدا امتناع ورزید تا اینکه بعد از مدت چند دقیقه تماس تیلیفونی از آدرس مشخص به ایشان آمد و خود حاضر شد که برای دستگیری موصوف به میدان هوایی برود".
در این نامه گفته شده که بحران به وجود آمده از قبل طراحی شده بوده به دلیل اینکه قبل از ورود آقای مهمند به میدان هوایی مزار شریف ده‌ها افراد نظامی غیر مسوول اشخاص فوق الذکر در اطراف میدان هوایی جابجا شده و به دکانداران و تکسی ران های مقابل میدان هشدار از خطر و جنگ داده بودند.
والی بلخ در این نامه نوشته است: "سر انجام حدود ساعت سه و نیم شب به قوماندان امنیه تماس گرفتم که از اجراآت شان گزارش بدهند ولی ایشان از موضوع طفره رفت و از آنجای که من والی و رییس کمیته امنیتی می باشم به پولیس مستقیماً هدایت سپردم که تا آقای مهمند را که ماجرا بر پا کرده و ترمینال میدان هوایی را با افراد مسلح غیر مسوول‌شان به تهدید جدی مواجه کرده است دستگیر و به موضوع خاتمه بخشند".
در نامه فرستاده‌شده از جانب آقای نور، گفته شده است — "از یک طرف در گوشه یی از میدان هوایی بلخ نیروهای امریکایی و در گوشه دیگر آن نیروهای بین المللی حمایت قاطع موجود است و از سوی هم حجاج که قصد سفر را داشتند و ساعت ها منتظر بودند. بناً لازم دیدم تا هدایتی را مبنی بر دستگیری آصف مهمند به پولیس ملی بدهم تا موضوع ختم شود".
در نامه آمده که فرمانده پولیس بلخ از تحت نظارت گرفتن آقای مهمند امتناع ورزید و ریاست امنیت ملی متهم را فوراً تسلیم گردیده و جهت تحقیقات بیشتر به امنیت ملی انتقال داد.
آقای نور در این نامه، ادعای ضرب و شتم مهمند را نیز "دروغ پراگنی" خوانده است.
در نامه همچنین تذکر یافته که آقای مهمند پس از دو شبانه روز به خواهش رییس امنیت ملی بلخ و وساطت محترم احمد شاه رمضان وکیل مردم بلخ در مجلس جهت تحقیقات بیشتر به کابل انتقال یافته است.
این نامه در حالی به ادارات ذیربط دولتی فرستاده می شود که حکومت افغانستان نیز پس از اتفاق این ماجرا هیاتی را به بلخ فرستاد و تاهنوز این هیات گزارشی در این مورد ارائه نکرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала