به هر اندازه که نظامیان بیشتر باشند، به همان اندازه صلاحیت ها بیشترند: ترامپ پلان جدید پیشبرد جنگ در افغانستان ارایه کرد

© AP Photo / Massoud Hossainiبه هر اندازه که نظامیان بیشتر باشند، به همان اندازه صلاحیت های بیشترند: ترامپ پلان جدید پیشبرد جنگ در افغانستان ارایه کرد
به هر اندازه که نظامیان بیشتر باشند، به همان اندازه صلاحیت های بیشترند: ترامپ پلان جدید پیشبرد جنگ در افغانستان ارایه کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور دونالد ترامپ راجع به پلان جدید حل اوضاع در افغانستان، تغییرات در استراتیژی در باره مبارزه با تروریزم و دیدگاه خود در باره آوردن دموکراسی به کشورهای دیگر معلومات داد.

او اظهار داشت که در خروج نیروها از افغانستان کارگرفتن از عجله لازم نیست و به پنتاگون افزودن قطعات امریکایی به تعداد چند هزار نظامی دیگر اجازه داد. رهبر امریکا در عین حال افزود که ارقام مشخص و موعد احتمالی اعلام نخواهند شد، تا شبه نظامیان را آگاه نساخت. ترامپ برعلاوه این، خاطرنشان ساخت که بعد از این امریکا توجه را بر امنیت خود متمرکز خواهد ساخت و تلاش های تغییردادن کشورهای دیگر به مثال خود را کنار خواهد گذاشت.

تعداد زیاد نظامیان

امریکا عملیات نظامی را در افغانستان تا پیروزی نهایی پیش خواهد برد که به همین ارتباط قطعات امریکایی را چند هزار نظامی دیگر تکمیل خواهند کرد. در این باره رئیس جمهور دونالد ترامپ در پایگاه نظامی فورت-ماییر در ویرجینیا اعلام داشت.

ترامپ اعلام داشت:«نیروهای ما تا سرحد پیروزی می جنگند. سر از امروز محک های دقیق برای دستیابی بر پیروزی تعیین میشوند: تهاجم بر دشمنان ما، نابودسازی داعش، درهم کوبیدن «القاعده»، جلوگیری از تصرف مجدد افغانستان توسط طالبان و قطع اعمال تروریستی کتلوی علیه امریکا».

او در این زمینه در مورد توسعه اختیارات نظامیان امریکایی در افغانستان وعده داد، تا آنها طبق لزوم دید شان «بر تروریستان و شبکه های جنایتکار که به خشونت و بی نظمی دامن می زنند» ضربات وارد سازند. به عقیده رئیس جمهور، به آنها در این کار باید متحدان در ناتو کمک نمایند و اظهار اطمینان نمود که آنها به این کشور نیروها و وسایل اضافی روان خواهند کرد.

او همچنان خاطرنشان ساخت که خروج بعدی نیروها از این کشور سریع نخواهد بود، به خاطر که خطر ایجاد خلا وجود دارد که تروریستان با عجله جهت پرکردن آن تلاش خواهند کرد. تدقیق او به یک نوع اشاره خاص به سوی بارک اوباما مبدل گشت که جهت کاهش حضور امریکا در افغانستان تلاش میکرد.

President Donald Trump gestures as he speaks at the Conservative Political Action Conference (CPAC), Friday, Feb. 24, 2017, in Oxon Hill, Md. - اسپوتنیک افغانستان
کوهستانی: «استراتژی ترامپ با عث افزایش جنگ در افغانستان می شود»
موصوف اعلام داشت:«عواقب خروج سریع قابل پیشبینی  و غیرقابل قبول اند. وحشتناک ترین حمله تروریستی در تاریخ 11 سپتمبر از افغانستان پلان شده بود، چون این کشور توسط حکومت رهبری میشد که به تروریستان پناه می داد. خروج (نیروها) خلا ایجاد میکند که تروریستان، بشمول داعش و «القاعده» آن را پر خواهند کرد».

در عین حال باید یاداوری نمود که ترامپ تا انتخاب اش به مقام ریاست جمهوری بارها گفته بود که شرکت امریکا در حل اوضاع در این کشور — خرج نمودن بیهوده پول است و حتی با اوباما اظهار همبستگی میکرد.

ترامپ در سال 2014 در Twitter نوشته بود:«من با رئیس جمهور اوباما در باره افغانستان موافقم. ما باید خروج سریع نیروها را تحقق بخشیم. چرا ما باید خرج نمودن پول ما را ادامه دهیم؟ امریکا را بازسازی میکنیم!».

I agree with Pres. Obama on Afghanistan. We should have a speedy withdrawal. Why should we keep wasting our money — rebuild the U.S.!

در لحظه کنونی در افغانستان بیش از هشت هزار سرباز امریکایی قرار دارند که واشنگتن به مثابه مستشاران نظامی قلمداد میکند.

نگهداشتن در بی خبری

رئیس جمهور نقاط عمده استراتیژی در باره مبارزه موئثر با تروریزم اعلام کرد. او، منجمله، یکبار دیگر وفاداری خود را به مفکوره فاش نکردن ارقام مشخص در باره عملیات یا اعلام نمودن تاریخ آغاز و ختم مانورهای نظامی در محضر عام اعلام داشت.

ترامپ اعلام نمود:«من بارها گفته ام که اعلام نمودن قبل از قبل تاریخ، زمانیکه ما قصد آغاز یا ختم عملیات جنگی داریم، چقدر غیرمثمر است. ما راجع به تعداد نیروها یا پلان های ما راجع به فعالیت های بعدی نظامی چیزی نخواهیم گفت».

او عنصر دیگر بنیادی استراتیژی را همگرایی تمام وسایل مقامات امریکایی از قبیل دیپلوماتیکی، اقتصادی و نظامی، نامید.

رئیس جمهور همچنان عقیده دارد که مساعی بیشتر در مقابله با تروریزم را باید مقامات پاکستان بخرج دهند، چون، به عقیده او، در حال حاضر اسلام آباد از بسیاری گروه های افراطی، باوجود میلیاردها دالر کمک از جانب واشنگتن به این کشور برای مبارزه، حمایت میکند. رئیس جمهور جمهوریخواه خاطرنشان ساخت:« ما بیش از این راجع به پناه گاه های امن در پاکستان برای سازمان های تروریستی خاموش نخواهیم ماند… وقت آن فرار رسیده که پاکستان باید وفاداری خود را به تمدن، نظم و صلح نشان دهد».

حالا باهم جور خواهیم آمد

از اعلامیه ترامپ سناتور جمهوریخواهد جان مکین که طی ماه های اخیر رئیس جمهور را به خاطر عدم قاطعیت در مورد مساله افغانستان انتقاد میکرد، استقبال نموده است.

مکین در Twitter نوشته:« گام بزرگ را که رئیس جمهور ترامپ در جهت درست در باره استراتیژی نو در افغانستان براداشته، عالی ارزیابی میکنم. حقیقت غم انگیز اینست که این پلان با تاخیر بوجود آمد و طالبان طی این مدت بصورت خطرناک پیشروی کرده اند. باوجود این همه من باور دارم که رئیس جمهور ما را در جهت لازم پیش می برد، استراتیژی ناکام اداره قبلی را پشت سر می گذارد».

از ترامپ سناتور لیندسی گریم که اظهار داشته که در رئیس جمهور بالاخره «مغز و قوت روح برای آن کفایت کرد، تا به جنرالان خود گوش کند و مشوره های آنها را قبول کند» ستوده است. این سیاستمدار در تلویزیون Fox News افزود:«من از پلان نو بسیار راضی هستم و بر رئیس جمهور خود کاملاً احساس غرور میکنم».

از رئیس جمهور امریکا سناتوران مارکو روبیو و پول راین که از پلان ارایه شده اظهار رضایتی نموده، نیز پشتیبانی نموده اند.

حرف ها زیاد، ولی مفهوم کم است

اعضای حزب دموکرات ترامپ را بصورت قابل پیشبینی انتقاد میکردند. به این ترتیب، نینسی پیلوسی از مجلس نمایندگان کانگرس اظهار داشته که رئیس جمهور با حرافی خود عدم موجودیت پیشنهادات مشخص در باره افغانستان را پنهان کرد.

او در Twitter نوشت:«سخنرانی رئیس جمهور ترامپ در باره سیاست در افغانستان عاری جزئیات است، ولی مسایل جدی را در مورد آینده بالا میکند».

پیلوسی در اعلامیه وسیع نیز به جمهوریخواه یاداوری نمود که او تا چندی قبل مخالف سرسخت شرکت بعدی امریکایان در عملیات نظامی در این کشور بود. این نماینده دموکرات یاداوری نمود:«رئیس جمهور ترامپ پیشنهاد اعزام چهد هزار امریکایی دیگر به افغانستان اعلام کرد. اعلامیه او با بیانات که او قبل از آن که رئیس جمهور شود، ایراد میکرد، ضدیت دارند».

با او جو کراولی رئیس فرکسیون دموکراتان در کانگرس نیز موافق می باشد. کراولی اعلام داشت:«من امیدوارم که تفصیلات در این باره وجود خواهند داشت که قصر سفید چگونه میخواهد امریکا را از این منطقه ناآرام، با ادامه به دفاع از منافع امریکا، بکشد. بجای این به ما پلان مغشوش ارایه کردند که به اساس آن، به احتمال زیاد، نیروهای امریکایی طی سال های زیادی خواهند جنگید».

Логотип социальной сети Facebook - اسپوتنیک افغانستان
کاربران شبکه های اجتماعی: «ما به استراتیژی امریکا ضرورت نداریم»

سناتور کیرستین جیلیبراند نیز به عدم موجودیت معین بودن در پلان اشاره نموده است. این سیاستمدار اعلام داشت:«ناکافی بودن جزئیات، کاستی ها در حقایق و کمی در دیدگاه دسترسی بر پیروزی در افغانستان وجود دارند. سرقوماندان اعلی باید بصورت دقیق ماموریت و استراتیژی در باره دستیابی بر پیروزی را تعیین کند».

جنگ طولانی شده

ایالات متده امریکا در سال 2001 نیروهای خود را به افغانستان بر پایه فیصله نامه №1368 شورای امنیت که در روز بعد از اعمال تروریستی 11 سپتمبر سال 2001 تصویب شد، وارد نمودند. عملیات مشترک «آزادی شکست ناپذیر» با انگلستان در تاریخ 7 اکتوبر همان سال آغاز شد. از سال 2003 قوماندانی گروپ نیروها توسط ناتو تحقق می یافت.

امریکا طی 16 سال عملیات جنگی در افغانستان نشان داد که توانایی از عهده برآمدن اهداف اعلام شده — ریشه کن ساختن تروریزم… ندارد.

در سال 2010 تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان به حد اعظمی رسید: در این کشور همزمان تا 100 هزار سرباز اردوی امریکا قرار داشتند. در سال 2013 اوباما راجع به خروج نیم از قطعات نظامی امریکا که در آن زمان 34 هزار نفر را تشکیل میداد، اعلام داشت. در دسمبر سال 2014 ناتو ماموریت نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت را خاتمه بخشید.

در حال حاضر در افغانستان به تعداد 8500 سرباز و افسر امریکایی قرار دارند. تعداد مجموعی نیروهای خارجی در افغانستان را 13500 نفر تشکیل میدهد. در جمله آنها نظامیان ناتو و متحدان آن شامل می باشند. که در چارچوب عملیات «حمایت قاطع» فعالیت میکنند.

طی مدت زمان عملیات جنگی در افغانستان بیش از 2300 سرباز امریکایی کشته شده و در حدود 18 هزار نفر زخمی شده اند. در عین حال امریکا بر هدف نهایی خود — نابودی جنبش طالبان — دست نیافته اند: طالبان و بخش افغانی گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) در حدود نیم از خاک افغانستان را کنترول میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала