در مورد یکی از خطرناکترین افراد در جهان: دوست من رئیس تبلیغات «دولت اسلامی» شد

© REUTERS / Dado Ruvicدر مورد یکی از خطرناکترین افراد در جهان: دوست من رئیس تبلیغات «دولت اسلامی» شد
در مورد یکی از خطرناکترین افراد در جهان: دوست من رئیس تبلیغات «دولت اسلامی» شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در طول چند ماه محصل زبان شناسی "رایان" (Rayan 30 ساله به یکي از خطرناکترین افراد درجهان مبدل گشت.

در طول چند ماه محصل زبان شناسی "رایان" (Rayan 30 ساله به یکي از خطرناکترین افراد در جهان مبدل گشت.

دوستان نزدیک او میگویند چطور پسر یک نقاش از حلب به " دولت اسلامی" رو آورد و به یک مبلغ بزرگ این سازمان مبدل گردید.

"او کاملآ یک شخص خون سرد بود" — این مطلب را یک سوریایی که تخمینآ 30 سال عمر داشت، در مصاحبه با "داگلبلاکت" درباره آخرین دیدار وی با یک مرد که مدت ها دوست او بود، بیان داشته است.

"او سعی کرد به من بگوید که حامیان " دولت اسلامی"، افراد خوبی بودند که می دانستند به چه چیزها نیاز دارند. او در دولت اسلامی  آرزوی خلافت داشت".

این گفتگو در سال 2013  در آخرین  دیدار با "رایان مشعل"، فعال، روزنامه نگار، محصل زبان و دوست او صورت گرفته بود.  چند ماه پس در حلب، رایان به یکی از خطرناکترین افراد جهان تبدیل شده بود. بلافاصله به طور مستقیم ویا غیرمستقیم به قتل هزاران شهروند بیگناه  در سوریه، عراق، بروکسل، پاریس، نایس، سان بیراندینو، بیروت، استکهلم، لندن و دیگر شهرهای سراسر جهان متهم شد.

بین 25 تا 27 می سال جاری، رایان توسط یک بمب کنترول شده در جریان حملات هوایی امریکا در منطقه مهدین شهر دیرالزور در شرق سوریه کشته شد. ایالات متحده امریکا چند ماه در جستحو او بود.

چگونه پسر مغازه دار از حلب به عنوان رئیس تبلیغات "دولت اسلامی" تبدیل شد؟

نور آموزش

وقتی که بهار عربی در زمستان سال 2011 آغاز شد، آینده ای روشن برای رایان مشعل گشوده شد.

پدرش نقاش و مادرش یک زن خانه دار بود. رایان اهداف بلند پروازانه در زندگی خود تعیین کرد.

پس از آن که از مکتب با نمرات بلند فارغ شد، مطالعه زبان را آغاز کرد.

 اگرچه رایان در حلب به دنیا آمده بود، و قبل از جنگ داخلی در سوریه، او آرزو داشت که تحصیلات خود را در انگلستان به پایه اکمال برساند. در زمستان سال 2011 میلادی، قیام مردمی علیه رهبر سوریه، بشار اسد، رایان به فکر برانداختن او افتاد. او به اخبار انقلاب در تونس توجه کرد و فکر میکرد چه وقت درسوریه قیام صورت خواهد گرفت. او به سرعت با شورشیان جوان در حلب ارتباط برقرار کرد که برکناری اسد رامیخواستند.

 بشارالاسد داکتر چشم بود او در انگلستان تحصیل کرده، پدر او حافظ الاسد بود که مدت 30 سال در سوریه حکومت کرد. اما هنگام که برادر بزرگتر او "بسل" در سال 1994 در تصادم مرسدس خود کشته شد ، بشار مجبور شد که رهبری این کشور را به دست بگیرد.

د ختران جوان المانی چگونه در صفوف کنیزان داعش قرار می گیرند - اسپوتنیک افغانستان
دختران جوان المانی چگونه در صفوف کنیزان داعش قرار می گیرند + عکس

در خزان سال 2011، رایان همکاری با فعالیت های مختلف شورشی در سیف الدوله و بستان القصر در شرق حلب آغاز کرد.

او همچنین در ایجاد خبرگزاری خبری (Aleppo Media Center (AMC که از شورشیان حمایت میکرد، شرکت داشت.

 آژانس خبری Aleppo Media Centre (AMC) در آنجا قرار داشت و رسانه های غربی وجود نداشتند و این درحالی است که جنگ داخلی به شدت در حال ظهور بود.

نمونه اخیری از فعالیت  AMC، عکس تکان دهنده و داستان قربانی "عمران داغانش"، هشت ساله بود که توسط بمب ازبین رفت  که بعداً به عنوان وسیله ای برای اقدام سیاسی ازآن استفاده می شد.

اخرین جلسه

دوست رایان میگوید "من فکر می کنم، او به طور داوطلبانه به " دولت اسلامی" پیوست"، او با آنها تماس گرفت و  پیشنهادات خود را به انها ارایه کرد.

چه چیزی باعث شد که رایان مشعل، مدافع پیشین میانه رو ، به صفوف سازمان پیوست، که در آن زمان به نام " دولت اسلامی" یاد می شد. اما دوستش که خود با شورشیان میانه رو در سوریه همکاری میکرد، چنین نظر دارد:

شما مقایسه کنید " دولت اسلامی" بطور مثال- اردوی آزاد سوریه ، سازماندهی لازم نه شده بود، پول نداشت، سربازان شان در سرقت مجرم بودند. حالا به " دولت اسلامی " نگاه کنید، دولت خود را ایجاد کرد، کنترول خود را بر محلات تولید نفت برقرار نمود. در آن زمان، بسیاری، از "جادوی « دولت اسلامی» کور شدند ".

زمانی که " دولت اسلامی " در اواخر سال 2013 در حلب تاسیس شد، دو رفیق برای آخرین بار باهم ملاقات کردند. دوست رایان هرگز این دیداررا فراموش نخواهد کرد.

— دوست رایان: من او را در حلب دیدم، زمانی که " دولت اسلامی " در حلب محکمتر شد. بعد از آن من احساس کردم که او احساس و همدردی خاصی به فعالیت های انها دارد.

— دگبلادت: چطور؟

— من به او در مورد پروژه های مختلفی که در آن مشغول بودم، معلومات دادم، ما در باره چگونگی محافظت کودکان از جنگ صحبت کردیم و به او گفتم که من در مورد " دولت اسلامی " و دیگر گروه های افراطی فکر می کنم.

من فکر کردم او از پروژه های من پشتیبانی می کند و انزجار خود را نسبت به" دولت اسلامی" نشان خواهد داد، اما واکنش او کاملا مخالف بود. او کاملا خون سرد شده بود و سعی کرد به من بگوید که در " دولت اسلامی "افراد خوبی هستند که می دانند آنها چه می خواهند.

کدام کشورها آماده حضور داعش هستند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام کشورها آماده حضور داعش هستند؟

بنابراین من آخرین بار با او صحبت کردم، به زودی پس از این، رایان به " دولت اسلامی " پیوست و به دوستانش گذارش داده شد.

در حال حاضر" دولت اسلامی"  در همه جبهات عقب نشینی میکند  و  پی هم یکی بعد د یگر شکست بزرگی را متحمل میشود. اما زمانی که هنوز هم رویایی یک "دولت اسلامی" موجود بود، ابوبکر البغدادی برای انجام کلیه کارهای که برای وجود جامعه ضروری است به متخصصان نیاز داشت:مثلآ داکتران، انجینران، وکلای مدافع، معلمان و روزنامه گاران.

رایان مشعل در سال 2014 "آژانس خبری" Amaq News را ایجاد کرد ، که به طور خاص، گزارشات ارسال کرد که " دولت اسلامی" مسئولیت حملات روز پنج شنبه در بارسلونا را می پذیرد.

"پس از پیوستن به " دولت اسلامی" ، این سازمان  از مرکز رسانه هالپ استفاده اعظمی نمود". این مطلب را دوست او خبرنگار Dagbladet بیان داشته است.

" انها او را مجبور کردند نامهای دیگر روزنامه نگاران را که با او کار کرده  منتشرکند.  ماشنیده ایم که " دولت اسلامی " بسیاری از همکاران سابق او را دستگیر کرده است.

  او دارای توانایی و صاحب علم ودانش بود که " دولت اسلامی" به آن نیاز داشت. و معلوم شد که فرد مناسب در جای مناسب است".

ما، کارکنان Dagbladet، برای اولین بار در سال 2015  در مورد رایان مشعل در مرز ترکیه- سوریه شنیدیم  که مواد مربوط به استخدام ستیزه جویان در کشورهای دیگر جمع آوری می کرد. ما سعی کردیم با او تماس بگیریم، اما موفق نشدیم.

دستگاه تبلیغاتی

تحت رهبری رایان مشعل، آژانس "اعماق"  برای اهداف " دولت اسلامی "بسیار مهم بود. از میان کسانی که به این گروه پیوسته بودند، بسیاری مردم از غرب وجود داشتند که از نظر انتشارات  تبلیغاتی مفید بودند. یکی از آنها، باسیان الکسیس واسکوز (24 ساله) از شین، که در تابستان سال 2014 یک ویدیوی تبلیغاتی از " دولت اسلامی" را در مرز بین سوریه و عراق ساخت، وبعداً یکی از مدیران ارشد گروه تروریستی شد.

سایت اطلاعاتی  SITE، سایت ردیابی تبلیغات افراطی در سراسر جهان است.

برای  اولين بار در سال 2014 در نبرد براي شهر مرزي کوباني آژانس را آگاه کرد و ستیزه جویان " دولت اسلامی" شروع به پخش پیام ها توسط "اعماق" کردند.

اعماق (Amaq  ) به ندرت گزارش های منفی درباره " دولت اسلامی " می داد.اما، طبق معلومات نیویارک تایمز، این آژانس خبر های دقیق در باره حملات تروریستی ، اعدام ها، محاصره ها وعملیات  های نظامی را منتشر میکرد.

باتوجه به SITE " اعماق" مسئولیت حملات ترورستی را به " دولت اسلامی" منسوب نمی کرد، هرچند گاهی اوقات میزان آسیب ناشی از آنها بیش از حد بود.

پیش از آن میدانستیم

 " اعماق " در مورد ظلم و ستم های " دولت اسلامی" در سوریه، عراق و غرب خبر داد. عکاس اعماق صحنه ای تیر اندازی را عکاسی کرده که " دولت اسلامی " پالمیرا رااشغال کردند و ارزش های فرهنگی اش را از بین بردند.

این آژانس بسیاری از کلیپ های ویدئویی راجع به اعدام های وحشتناک را از محل درگیری فلمبرداری کرده و آنها را پخش کردند ، در این فلم ها کله های مردم بریده شدند که مردم جهان را تکان داد. در 19 دسامبر سال گذشته حمله تروریستی در بازار کریسمس در برلین یکی از حملات بسیار وحشتناکی بود که رایان مشعل و "اعماق" او، به جهان گزارش داده بود.

بعد از حمله تروریستی، "اعماق " یک ویدیوی پخش کرد که "آنیس امری" خشم غرب و تهدید او را برانگیخت، که نشان می دهد که ظاهرا "اعماق" حتی قبل از این اقدامات وحشیانه، یک طرح آماده داشته است.

وقتی رایان مشعل به "دولت اسلامی " ملحق شد، چندین سال در شبکه های اجتماعی بسیار فعال بود. تحت رهبری وی "اعماق" برنامه خود را ایجاد کرد که می توان آن را داونلود کرد. این در عربی "Dawn" نامگذاری شد، در فروشگاه آنلاین با استفاده از Google Play قابل دسترسی بود و بعد از انتشار آن، بسیاری از بررسی ها دریافت شد.

علاوه بر این، تروریست ها بلوگ مرتب شده را ایجاد کردند و به طور منظم پیام های خود را در پیام رسان Telegram و توییتر ارسال می کردند:

45هزار حساب در توییتر

در باره حجم دستگاه های تبلیغاتی " دولت اسلامی" در شبکه های اجتماعی زمانی که گروه تروریستی در اوج خود بود، می توان از مواد گزارش تحقیقاتی موسسه معروف بروکینگز در سال 2015 قضاوت کرد. از این گزارش می توان نتیجه گرفت که حداقل 45 هزار حساب توییتر به " دولت اسلامی" ویا تحت مدیریت این گروه ارتباط داشت.

بسیاری از آنها چند هزار اطلاعیه را همه روزه منتشر می ساختند، اما یک تعداد آن تا 50 هزار نفر پیرو داشتند.  بسیاری از حسابها روزانه ده ها پیام را منتشر میکردند، اخبار و تبلیغات سیل آسا بودند، این پیام ها اغلب از حساب به حساب ارسال می شدند.

 توییتر حداقل 18 هزار حساب کاربران  " دولت اسلامی" را بسته کرد.، اما در آن زمان گروه تروریستی استفاده خود را از توییتر به عنوان یک کانال بسیار مهم اطلاعاتی متوقف نه کردند. " دولت اسلامی" و "القاعده" به اصطلاح از"رباتها" استفاده می کنند. — روبات های توییتر که به طور اتومات مطالب را ارائه می دهند. هزاران نفر در این حسابها وجود دارند، و هنگامی که یکی از آنها مسدود شده باشد، فوراً حساب جدید ظاهر می شود.

بعداً به کانال های ارتباطی مهم از قبیل WhatsApp و Telegram تبدیل شدند. توماس هگهمیر(Thomas Hegghammer) ، پژوهشگر درمسایل تروریسم گفت " دولت اسلامی "  فیلم های تبلیغاتی با کیفیت بسیار بالا را تولید می کند، آنها دارای روبات هایی هستند که مطالب یکدیگر را در توییتر تکرار می کنند و ظاهراً کنترول خوبی بر ارتباطات دارند".

آزار و اذیت

بین 25 تا 27 می سال جاری (ائتلاف از دادن تاریخ دقیق خودداری کرد) رایان مشعل طی یک حمله هوایی امریکا در شرق سوریه کشته شد. حمله هوایی موفقیت آمیز به دنبال شکار طولانی مشعل و سایر رهبران تبلیغاتی " دولت اسلامی " از اعماق و یکی دیگر از بنیاد  Nashir Media Foundationصورت گرفت.

 طبق گفته CENTCOM، یکی از 9 مراکز اصلی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا ، بین ماه های مارچ و جولای امسال چندین شخصیت مهم دیگر از سازمان تبلیغاتی " دولت اسلامی" را نیز از بین بر ده اند.

در گزارش CENTCOM  امده است: "با از بین بردن این افراد کلیدی در رهبری " دولت اسلامی" ، ما توانایی این سازمان را برای ایجاد و انتشار تبلیغات و منابع مالی تروریسم ازبین بردیم".

CENTCOM ، مشعل و اهداف دیگر را به عنوان "رهبران و هماهنگ کننده های سطح بالا با تجربه گسترده و آموزش عالی"، یاد کرده است.

دگروال ريان ديلون، نماينده رسمي ائتلاف که تحت رهبري ايالات متحده در حال مبارزه با " دولت اسلامی" است، در ماه جولای  گفت: فعاليت " دولت اسلامی" در شبکه هاي اجتماعي  در وقت های اخیر به طور قابل توجهي کاهش يافته است.

عقب نشینی

 بر اساس معلومات قوای ائیتلافی

حضور " دولت اسلامی " در شبکه های اجتماعی پس ازکشته شدن  رایان مشعل به طور قابل توجهی کاهش یافت. این ائتلاف استدلال می کند که حجم تبلیغات  " دولت اسلامی" در ماه می 92 درصد کاهش یافته است.  با این حال، برخی از کارشناسان  در باره پیروزی پر سر و صدای امریکایان صحبت نموده اند.

 کریس سامپسون، تحلیلگر امریکایی و تحلیلگر ترور و کارشناس تکنالوژی های اطلاعات (کریس سامپسون) در مصاحبه ای با داگلبادت گفت که " دولت اسلامی " کمافی السابق تبلیغات زیادی را پخش می کند، هرچند این اقدامات تغییر کرده و تا حدودی کاهش یافته است.

جان انگرام محقق استرالیایی در امور تروریسم میگوید که " دولت اسلامی " طبق سابق معلومات غلط و تبلیغات را در مناطقی که مردم دسترسی کمی به سایر منابع اطلاعات دارند پخش میکند.

با دخترش کشته شد

دوست رایان مشعل از حلب هرگز نمیتواند پاسخ خوبی را در مورد این که چرا چنین نفرت و خشم در او هویدا گردیده بود، دریافت کند.

رایان با زنی ازدواج کرد که از" دولت اسلامی  " حمایت می کرد، و آنها یک دختر داشتند دختر کوچک با رایان بود که توسط یک بمب کنترل شده امریکایی کشته شد. طفل به قربانی بی گناه جنایات پدرش مبدل گشت. دوست رایان چندین بار تلاش کرد با دوستش که در "دولت اسلامی" بود ، صحبت کند.

ویدیو وحشتناک

صحنه های وحشتناک و حرفه ای، از افرادی که سرشان از تنه جداشده فیلم برداری شده و اعدام های جمعی با استفاده از تجهیزاتی که می توانست در یک سوپرمارکت خریداری شود، ساخته شده بودند، صورت میگرفتند. این مطلب را کریس سامپسون بیان داشته است.

او اضافه میکند:

"این ویدئو با کمک تجهیزاتی ساخته شده که همه می توانند دریافت کنند: دوربین های GoPro، دوربین های قابل حمل کوچک و گوشی های هوشمند میباشد.

 آنها از کامپیوترهای لپ تاپ ساده استفاده می کنند که از ترکیه قاچاق می شود و فلم ها را در برنامه هایی می توانند به صورت رایگان از شبکه داونلود و یا به سرقت برده شوند. فلم های بزرگ در شهرهای بزرگ خارج از مناطق تحت کنترول " دولت اسلامی " ساخته می شوند.

اما در ابتدا مواد تبلیغاتی در رقه  و موصل ساخته شد. در حال حاضر، پس از سقوط موصل، ما می بینیم میزان فرکانس انتشار کاهش یافته است".

او می گوید که در " دولت اسلامی " هنوز دستگاه تبلیغاتی وجود دارد، اما، همانطور که گفته شد، فعالیت او کاهش یافته است.

تروریست ها نیز بسیاری دستاوردهای خود را از دست داده اند. به عنوان مثال، در "Dabik" — این نام مجله ای است که آنها منتشرمی کردند. این نام از شهر دبیک که در سوریه است گرفته شده است  که از لحاظ مذهبی بسیارمهم است،. فعلآ هیچ درآمدی ندارد و مجله هم اکنون باید یک نام جدید را بخود انتخاب کند.

آنها دیگر نمیتوانند بگویند که خلافت وجود دارد یا در حال رشد است و شکل روایت هم اکنون تغییر کرده است. اکنون ما در مورد اقدامات تروریستی "گرگ یکه" در خارج از منطقه " دولت اسلامی" صحبت می کنیم. پیش از این، هر دو مفکوره را ارتقاء دادند، اما اکنون صحبت بر سر حملات فردی مطرح است.

Dagbladet: نقش ستیزه جویان از کشورهای دیگر چقدر مهم است؟

مواد تبلیغاتی" دولت اسلامی" برای اروپایی ها، روس ها و امریکایان مهم هستند.  زیرا گروه می خواهد مفکوره یک خلافت چند فرهنگی را ارتقا دهد.ا نها بصورت نسبتاً موفقیت آمیز اندیشه ای را که برای همه قابل دسترسی است، ترویج می کنند و انها به این علاقه ندارد که شما از کدام کشور آمده اید.

 مهارت های زبان و اهداف متمرکز بر محیط بین المللی درست بود.  به همین سبب آلمانی ها مانند  دنیس کوسترت و انگلیسی ها، مانند جونید حسین، شخصیت های کلیدی برای استخدام و انتشار تبلیغات در عرصه بین المللی بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала