هوشداری عطا محمد نور به ارگ

© عکس از صفحه عطا محمد نورعطا محمد نور
عطا محمد نور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطا به ارگ نشینان هوشدار داد که خواب آرام شان را خراب خواهد کرد

والی بلخ، حکومت را به نفاق افگنی و توطئه چینی در برابر شخصیت‎های کشور متهم نموده هشدار داد که پیامدهای این کار برای ارگ نشینان پر هزینه خواهد بود

عطا محمد نور، والی بلخ به حکومت مرکزی هشدار داد که دست از توطئه بردارد و در غیر آن، خواب آرام ارگ نشینان را خراب خواهد کرد.

والی بلخ که در جمع مردم سمنگان در مزار شریف صحبت می‎کرد، تأکید کرد که هیچ قدرتی توان برکناری او را ندارد و نیز در انتخابات ریاست جمهوری آینده، جمعیت اسلامی برنده خواهد بود.

آقای نور در این باره بیان داشت: «ما مشارکت ملی، مشارکت سیاسی و عدالت اجتماعی واقعی را گفتیم، اگر این را تأمین می کنید خوب، اگر نمی کنید، مارا مجبور نسازید که باز در ارگ خواب آرام نداشته باشید».

والی بلخ از مقام های خارجی می خواهد که فریب ارگ نشینان را نخورند و از مردم افغانستان حمایت کنند.

وی بیان داشت: «به دوستان بین المللی خود میگویم که اشتباه نکنید، حرف چهار و یا پنج تن از ارگ نشینن مفت خور را قبول نکنید. شما  می خواهید در پی حرف پنج نفر بروید یا پی حرف یک ملیت 35 میلیونی که بخش اعظمش با ما هم نظر و هم فکر استیم.»

آقای نور، در بخش دیگری از سخنان خود، با نکوهش کردن سخنان اخیر گلبدین حکمتیار در بارۀ احمد شاه مسعود، گفت که حزب جمعیت اسلامی اولین حزبی بود که از برگشت حکمتیار به کشور استقبال کرد.

وی گفت حکمتیار خودش تبعید را خواست و در این مدت در تبعید خودمختار به سر می برد.

والی بلخ، با انتقاد از حکمتیار تأکید کرد که وی حتی حکومت وحدت ملی را نیز مشروع نمی داند چون فکر می کند که این حکومت توسط امریکایی ها ساخته شده است.

به گفتۀ نور، حکمتیار به حکومت تسلیم شده است و نمی تواند از چهار دیواری خانه اش بیرون آید، ولی در بارۀ افراد و احزاب اظهارات منفی می کند.

رئیس اجرائیه حزب جمعیت بیان داشت که حکمتیار با مقام هایی گفت وگو کرد و توافق نامه صلح را با حکومتی امضا کرد که خودش مشروعیت آن را قبول ندارد.

وی در ادامه افزود، حکمتیار هیچ یک از احزاب سیاسی را قبول ندارد و دیدگاه اش در باره احمدشاه مسعود نیز کاملأ منفی می باشد.

نور با اشاره به اقامت حکمتیار در بیرون از کشور نیز اشاره یی داشت، وی  در این باره اظهار داشت  آشکار است زمانی که گلبدین حکمتیار و خانواده اش در بیرون از کشور بودند، کی از وی حمایت می‎کرد.

وی در ادامه افزود، حکمتیار به شهری برگشته است که به نام «قصاب» آن مشهور است و حالا می گوید که من این حکومت را قبول ندارم.

نور گفت: «فرماندهان زیر دست تو «حکمتیار» تنها یک چیز در ذهن داشتند، و آن هم جنگ داخلی بود. تو «حکمیتار» به عنوان قصاب کابل مشهور استی».

نور هم چنان به اظهارات گذشته حکمتیار که گفته بود تا زمان که یک نظامی امریکایی در افغانستان حضور داشته باشد به این کشور بر نمی گردد و اگر برگردد، از امت رسول الله نخواهد بود، گفت که وی در حالی به کشور برگشته است که قرار است امریکا نیروهای بیشتری به کشور اعزام کند.

والی بلخ تصریح کرد، حکمتیار کسی بود که در برابر نیروهای امنیتی و نیروهای خارجی اعلان جهاد کرد، ولی بدون هیچ تغییری دوباره به کشور برگشت.

وی افزود: «این تو «حکمتیار» بودی که در برابر این کشور، در برابر نیروهای امنیتی و در برابر نیروهای امریکایی اعلان جهاد کردی. ولی بدون هیچ تغییری برگشتی.»

نور برگشت حکمتیار با حضور نیروهای امریکایی در کشور را زیر پرسش برد و گفت وی در خانه یی زنده گی می کند که توسط پول خارجی ها ساخته شده است.

نور گفت: «کاملأ معلوم است که تو همه چیز را از دست داده ای. تو گفته بودی، زمانی که برگردی ولسوالی ها و ولایت ها سقوط خواهند کرد، چی رخ داد؟ تو تنها یک فرمانده در بغلان داری که می جنگد».

در همین حال، احمدضیا مسعود، نماینده پیشین رئیس جمهور برای اصلاحات گفت: حکومت در تأمین امنیت مردم ناکام بوده است و به همه ثابت شده است که رئیس جمهور غنی یک آدم ناشایسته است.

حکمتیار چندی پیش در یک نشست با باشنده گان بدخشان احمدشاه مسعود را به داشتن رابطه با «آی اس آی» متهم کرد و گفت که وی در جریان جنگ های داخلی با آی اس آی و طالبان ارتباط داشت.

وی گفته بود: «از مسعود پرسیدند که شما چطور بالای طالبان اعتماد می کنید؟ مسعود گفت دوستان ما در آی اس آی به ما اطمینان داده است که طالبان هیچ مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала