تلاش سعودی برای تغییر نظام قطر

© AFP 2023 / STRتلاش سعودی برای تغییر نظام قطر
تلاش سعودی برای تغییر نظام قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بحران روابط محور سعودی با قطر در حالی وارد مسائل ممنوعه شده و خط قرمزها را پشت سر گذاشته است که هر یک از طرفین با اتخاذ مواضع تند و خطرناک به دنبال مقابله به مثل با طرف مقابل است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه رای الیوم، در حالی که بحران روابط محور سعودی با قطر وارد مسائل ممنوعه شده و خط قرمزها را پشت سر گذاشته است هر یک از طرفین با اتخاذ مواضع تند و خطرناک به دنبال مقابله به مثل با طرف مقابل است.
در این میان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که امروز وارد کویت شد، هشتمین واسطه‌ای است که تلاش دارد برای بحران عربی بین محور سعودی و قطر راه حلی مسالمت آمیز پیدا کند، اما به نظر می رسد او از میانجی های قبلی از جمله رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود شانس بیشتری نخواهد داشت.
لاوروف که در چارچوب این سفر عازم سه کشور عرب حاشیه خلیج فارس شامل کویت قطر و امارات متحده عربی خواهد شد، به خوبی متوجه ماموریت دشوار خود است از همین رو امید زیادی به میزبانان خود نمی دهد.
اکنون بیش از هشتاد روز از آغاز بحران بین چهار کشور عربی شامل عربستان، مصر، بحرین و امارات با قطر گذشته است و در این فاصله بحران روابط دو طرف شدت پیدا کرده است تا جایی که تحولات و مواضع تند دو طرف را به نمایش گذاشته است و به این ترتیب امکان آشتی و بازگشت اوضاع را به روند تقریبا شبیه آنچه در گذشته جریان داشت، غیر ممکن کرده است؛ این را می توان از حملات رسانه ای و لحن تند و تحریک آمیز دو طرف علیه یکدیگر متوجه شد.
در این میان محور سعودی و قطر وارد مسائل ممنوعه شده و تمام خط قرمزها را نقض کرده و ارزش ها و عرف و ادبیات اختلاف را نیز زیر پاگذاشته اند و به این ترتیب دستیابی به راه حل دیگر واقعیت ندارد، مگر اینکه معجزه رخ دهد.
در این میان خطرناک ترین تحول در روند بحران دو طرف، آغاز تلاش برای تغییر نظام در قطر است و این کشور نیز در مقابل به همین سلاح متوسل شده و از مخالفان سعودی استقبال می کند و در حال شرط بندی بر رقبای خاندان حاکم سعودی یا همان خاندان آل الرشید است که در شهر حائل برای خود حکومت تشکیل داده و چند دهه در آنجا قدرت را در دست داشتند و برای مقابله با آل سعود با عثمانی ها ائتلاف کردند.
از سوی دیگر رهبران سعودی با اقدامی بسیار مهم و خطرناک همه را غافلگیر کردند به این معنی که از شیخ عبدالله بن علی آل ثانی برادر شیخ احمد بن علی آل ثانی اولین امیر قطر پس از استقلال استقبال کردند.
این در حالی است که احمد بن علی آل ثانی در کودتایی به رهبری پسر عموی خود شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی جد امیر کنونی قطر در سال 1972 برکنار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала